Gå til innhold

kjøpe katt? hvor?


makkapakka

Anbefalte innlegg

Har lyst på en rasekatt og har lyst til å kjøpe det. Men siden jeg har så liten erfaring med både hvilke katteraser og priser syns jeg det er litt skummelt å kjøpe på finn.

Fins det forhandlere? hva vil du anbefale at jeg gjør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Finnes sååååååååå mange katter der ute som risikerer å bli drept pga ingen vil ha de. og det er garantert noen rasekatter

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo kontakte dyrebeskyttelsen først. Det kan jo hende de har fått inn en rasekatt. Da sparer du tusenvis av kroner samtidig som du gir en katt som har hatt det vondt et godt hjem.

Skal du kjøpe fra oppdretter bør du sjekke nøye om de er godkjente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er grunnen til at det må være en rasekatt?

Hvis det er spesielle egenskaper du er ute etter som f.eks barnevennlighet eller lynne er det ingen garanti for at en rasekatt er slik som rasestandarden beskriver.

Det beste er å kontakte dyrebeskyttelsen for å spørre dem om de har en katt med de egenskapene du ønsker. De kjenner kattene de har og vet hva slags lynne de har.

Jeg ville ikke støtte oppdrett; det er i aller høyeste grad en useriøs bransje. Oppdrettere har klart å ødelegge mange hunderaser, og jeg har ikke tro på at katteoppdrettere er mer seriøse.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest BabyBlue

Er sant at mange oppdrettere er passe skutt i hue og prioriterer helt feil, men selv har jeg hatt positive opplevelser med flere katteoppdrettere =) Men nå foretrekker jeg selv de typiske rasene med godt rykte på seg helsemessig som i tillegg ser sunne og friske ut... liker ikke ekstremt utseende på dyr, uansett hund eller katt.

Rasekatter.no er en god side, og var der jeg fant oppdretteren til bengalkatten min. Det er en side hvor det er listet opp alle registrerte oppdrettere av alle registrerte katteraser i Norge hvor du kommer direkte til hjemmesiden til oppdretteren.

Jeg fatter ikke hvorfor folk - i hver eneste "jeg vil kjøpe meg rasekatt tråd" - skal begynne å gneldre om hvor fælt og unødvendig det er istedenfor å komme med tips og råd som TS egentlig spurte om? Hva så om TS har lyst på rasekatt. Hovedpoenget er at han/hun gir en pus et godt hjem : ) Dere hadde ikke vært like negative om det var snakk om en rasehund, og det er jo en "bransje" som er like full av sykdommer og pengegriske oppdrettere.

TS: Hold deg til registrerte oppdrettere, og vær kritisk til raser som Perser, Maine Coon og andre raser som opp gjennom årene har fått en del sykdommer avlet på seg. Nå er MC en nydelig katt både utseendemessig og personlighetsmessig, men at den har blitt syk pga. dårlig avl er fakta :-/

Les MASSE om rasen du faller for, og ta Finn.no annonser med en klype salt. Der er det mange folk som kun er ute etter å lure deg. Og om du finner en god annonse på finn.no bør det være navn på registrert oppdrett med og info om foreldre og hvilket oppdrett de kommer fra osv.

Hvis du har gjort ditt av reaserch merker du fort med deg selv om du har truffet på en seriøs og hyggelig oppdretter, eller bare en som er ute etter pengene dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale deg å gå på katteshow og skaffe deg kontakter i miljøet før du kontakter en oppdretter for å kjøpe katt selv. De som lever for rasene sine sitter inne med så mye kunnskap du kan ha nytte av.

Jeg har overhørt en engstelig katteeier spørre en dommer om å se på en av kattene hennes utenfor ringen fordi hun hadde kjent en feil i kattens hale. Dommeren hadde konfirmert at det var noe galt med katten og spurt hvilken oppdretter hun hadde kjøpt den av, svaret var kontant "Selvfølgelig er det derifra."

De beste oppdretterne er også de som ikke produserer så mange katter, de som har flere kull på kattene sine i året blir sett på som useriøse. Derfor er det ventelister på de beste oppdretterne.

Det rådes også å få en erfaren oppdretter eller en dommer til å hjelpe deg å velge kattunge, men jeg vet ikke hvordan man ordner noe slik annet enn å spørre veldig pent.

Jeg har vært fristet til å kjøpe en katt på utstilling, mange stiller ut kull og enkelte av ungene er fortsatt til salgs når de vises.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale deg å skaffe deg så mye kunnskap om rasen du ønsker deg som mulig og da også om negative egenskaper og sykdommer. Deretter kan du spørre å grave hos de du oppfatter som seriøse oppdrettere. Å anskaffe en rasekatt er minst like vanskelig som å finne en god hund av en bestemt rase!

Jeg vil jo også bestemt hevde at det er en smule forskjell på katter og hunder. Katter er, uansett rase, ett kjæledyr man har for å kose litt med og gjerne slippe inn og ut et utall ganger i døgnet. Og så er de naturligvis veldig fascinerende dyr! En hund har man gjerne fordi man skal bruke den til noe og det er der rasen, og dennes egenskaper, i mine øyne blir viktig. Jeg vil altså hevde at det er mindre viktig at en katt er av en bestemt rase enn at en hund er det.

Selv har jeg to "gatekryss" av noen katter, men jeg innrømmer gladelig at jeg ønsker meg en renraset bengal! Eller en annen renraset katt, men da skal jeg ha hatt nesten like god tid og ha gjort like mye forarbeid som da jeg kjøpte hundevalp nå sist...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to vanlige norske huskatter, og har nettopp overtatt en hellig birma i tillegg.

Jeg støtter det de over sier om å lese om rasen, det er veldig mye forskjellig. Bl.a. så "snakker" siamesere mye, bengaler kan være litt "villere" enn mange andre raser, hellig birma trenger mye oppmerksomhet osv.

Men kan varmt anbefale både hellig birma og siameser som jeg har mest erfaring med. Vet også om en god siameseroppdretter(send meg meld om du vil vite mer).

Andre raser jeg personlig har god erfaring med er;

- Britisk korthår-kjenner to kosepuser

- Sibir- nok en kosepus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hvorfor skal folk alltid komme løpende for å dømme folk som vil ha rasekatt. Jeg for min del fikk akkurat det jeg forventet når det kommer til lynne, da jeg kjøpte min hellig birma. Det hjelper ikke at gode folk skal hente katter fra dyrebeskyttelsen for å lette sin samvittighet, når 50% av folk som skaffer seg huskatt er idioter, som ikke tar ansvar for dyrene sine. Det beste hadde vært om huskatter ikke eksisterte og alle som ville ha katt var nødt til å kjøpe for 5-6000 kr.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg tror det du mener å si, Citapita, er at også HUSKATTER skulle kostet 5-6000 slik at det ikke var så lett å kvitte seg med dem. Da ville useriøse idioter som "glemmer" å kastrere kattene sine, eller mener at katter skal gå ute å være "naturlige" og fange mus, tenke seg om to ganger - samtidig som kattens status ville blitt hevet generelt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Caitlin

Jeg tror det du mener å si, Citapita, er at også HUSKATTER skulle kostet 5-6000 slik at det ikke var så lett å kvitte seg med dem. Da ville useriøse idioter som "glemmer" å kastrere kattene sine, eller mener at katter skal gå ute å være "naturlige" og fange mus, tenke seg om to ganger - samtidig som kattens status ville blitt hevet generelt.

AMEN !!!!

Jeg har selv to rasekatter og selv om jeg syns synd i alle huskattene som trenger et godt hjem så syns jeg faktisk at å støtte seriøse katteoppdrettere som følger NRR sine retningslinjer og driver avl uten å masseavle, må være å foretrekke.

Det er en synd og en skam, men når naboens katt får kattunger og de heller gir bort mora fordi den ene ungen var så søt og i tillegg får gitt bort mor og hele kullet, så gidder de ikke kastrere den nye katta heller for det gikk så greit sist.

Uansett så syns jeg du har fått mange gode råd her, syns også du skal tenke på om du vil ha en ren innekatt eller en som skal gå ute i tillegg. Ikke alle katter passer som innekatter, jeg tror mine to norske skogkatter ville gått på veggene om de ikke hadde noen utemuligheter ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så, når det kommer til kjøp av rasekatt:

Jeg vil ikke i første omgang anbefale finn.no. Hvorfor?

- Du vil kunne komme i kontakt med seriøse oppdrettere gjennom deres hjemmsider uansett, og gjennom linker som er lagt ut til deg her.

- Det finnes mange useriøse mennesker på finn.no. I og med at du ikke virker å ha god kjenskap til anskaffelse av rasekatt fra før av (naturlig nok) er det lett å bli lurt. Mange hevder for eksempel å ikke ha papirer på katten, fordi den ikke skal brukes til avl (bare tull), eller tilbyr mistenkelige "avtaler" om redusert pris av diffuse grunner, eller påstår at katten er leveringsklar (12 uker!) uten å være i nærheten av gammel nok, og andre former for lureri og uærlighet.

- Det er lett å falle for en katt på finn.no uansett, når du allerede sitter der og ser på de nydelige fjesene, da er det lettere å fire på krava. Plutselig sitter du med en katt fra useriøse folk, men det bryr deg selvfølgelig ikke lenger fordi katten er nydelig. Da har du likevel hjulpet en useriøs bransje som ikke gjør noe annet enn å trø kattens status lenger ned i søla.

Når det er sagt finnes det selvfølgelig seriøse folk som annonserer på finn.no, men jeg kjenner til flere både naive som godt vante kattefolk som har endt opp med skjegget i postkassa.

Anbefaling:

Sjekk klubber og utstillinger i området ditt (kan finnes hos nnr.no). Når du har funnet en eller flere raser du liker (Ikke bare av utseendet nå, men særlig i gemytt og det aktivitetsnivå du ser for deg. Alle individ er forskjellige, men noen hovedtrekk kan man likevel se. F. eks ragdoll vs bengal) må du stille haugevis med spørsmål. Alt du lurer på. Oppdrettere liker engasjerte mennesker og ønsker at kattene deres skal komme til best mulige hjem. Ingen spørsmål er for dumme.

Velg en oppdretter du har god kontakt med. Dette er viktig dersom katten skulle bli syk, hvis noe uventet skulle skje, eller bare generelt - det er godt å ha en oppdretter å kunne snakke med.

Har du noen spesifikke tanker om hva du ønsker av din katt? Stikkord: sosial, pratsom, utstilling, energinivå, inne/utekatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...