mariss Skrevet 18. desember 2010 #1 Skrevet 18. desember 2010 (endret) Jeg skal skaffe meg gullfisk, og lurer på hvor mye alt vil koste (har ingenting fra før). Jeg tenkte å kjøpe en pumpe, men med tanke på at jeg skal ha den på soverommet, må den være stillegående. Men det vil kanskje ikke være noe problem uansett? Og er det lurt å kjøpe to fisker, for selskapets skyld? Er det andre fisker som går godt i lag med gullfisker? Kort sagt; Fortell meg alt om gullfisker! Takk for svar! Endret 18. desember 2010 av mariss
mrs.farenheit Skrevet 18. desember 2010 #2 Skrevet 18. desember 2010 (endret) Gullfisker blir STORE, og trenger minst 200l. Gå inn på www.akvaforum.no og sjekk i fiskebasen. Kjøpte selv et akvarie på 200l brukt, fikk det for 1700kr og det med pumpe. Let på feks finn.no og rubrikkanonnsene på akvaforum, er mye rimelig der. Du trenger også grus/sand, termometer, diverse tester (ph, nitritt, nitrat, gh, det er viktig), planter og selvfølgelig for og fisk. Det koster litt i begynnelsen, men du trenger ikke å bruke så mye penger seinere:-) Med testene kan du feks først kjøpe ph- og nitritt-test, og de andre litt seinere. Gullfisker griser mye, og du må derfor ha et godt filter. Varmekolbe kommer også godt med. Les om innkjøringstid på akvarier, det er viktig å ikke sette fisk i det med en gang. Det er den største feilen de fleste gjør. Nitritthøyden kommer etter 2-6 uker, og er veldig farlig for fisk. Er selvfølgelig mange som kommer til å si at de har sett gullfisk i småboller som har klart seg utmerket. Å overleve er desverre ikke det samme som å trives. De vil overleve, en stund, men trives vil de ikke. Det er ikke uten grunn at fiskeboller er ulovelige i enkelte land;-) Siden gullfisk blir store spiser de alt som har plass i gapet deres. Så ikke småfisk altså. De trives også best i litt kaldt vann, så ikke noe tropisk fisk heller. De fleste anbefaler artskar til dem. I et 200l kan du selvfølgelig ha flere gullfisk:-) Startet selv med en fisk i en bolle, og innså fort hvor galt det er. Fisk er ikke i stand til å vise mistrivsel, så her gjelder det å bruke hodet. Det er også lettere å holde gode verdier i et stort kar. I et lite skal det lite til før verdiene svinger, og det er selvfølgelig ikke ønskelig. Men igjen, les MASSE på akvaforum og lykke til:-) Endret 18. desember 2010 av mrs.farenheit 1
mariss Skrevet 19. desember 2010 Forfatter #3 Skrevet 19. desember 2010 Takk for langt svar Jeg er klar over at akvarie er det beste, så det skal jeg tenke over før jeg kjøper. Men har du noen anelse om hvor mye alt tilsammen vil koste?
mrs.farenheit Skrevet 20. desember 2010 #4 Skrevet 20. desember 2010 (endret) Kommer helt an på om du kjøper brukt eller ikke, men kan jo skrive hva jeg har betalt for mitt 200l + utstyr:-) Akvarium med pumpe, brukt: 1700kr, dette kan du jo også få myye rimeligere. Grus: 450kr (du kan bruke en slags sand fra biltema som er veldig rimelig, koster vel rundt 100-lappen. bare pass på å få riktig sand, du finner artikkelnr. på akvaforum. viktig!) Planter: 300kr (gullfisk er fæl til å ødelegge planter, så du trenger ikke bruke så mye. Ville likevel hatt noen. Varmekolbe: 300kr (er litt usikker her, da jeg fikk en gratis av min far, med det lønner seg å kjøpe på nett, evt brukt. www.aquamanias.no) Fôr: 100kr Termometer: 40kr Så, i underkant av 3000kr. Og jeg har ikke gått for de billigste alternativene alltid. Brukte, komplette akvarier med pumpe og varmekolbe, får du rimelig. Hadde jeg kjøpt mitt med varmekolbe ville selger ha 1900kr. Leit på finn.no og akvaforum.no på rubrikk. Er mye som selges der. Det blir litt dyrt i begynnelsen, men mange av tingene er jo ting du ikke trenger å kjøpe mer enn en gang:-) Å holde akvarium er ikke så dyrt. Diverse tester finner du mye billigere på nett enn på butikk:-) Endret 20. desember 2010 av mrs.farenheit
Gjest Tipo Skrevet 20. desember 2010 #5 Skrevet 20. desember 2010 Wow, her ble det fort høye summer. La oss si at du skal starte opp og trenger et lite akvarium til soverommet, jeg anbefaler ikke å skaffe noe stort fordi det ikke er bra for deg å ha for høy luftfuktighet på soveromet. Jeg anbefaler et lite akvarium på 30-50 liter, til tross for at dette betyr at du ikke kan ha alle fisk som krever godt med plass, det er nok til å starte opp. Dette kan koste alt mellom 100-400 brukt, enkelte gir dem bort for en pose Twist og en god prat. Du burde også ha en liten pumpe som er under vannet, fordi en pumpe innebyd i lokket vil lage en iriterende sildrelyd som ikke er morsom å sove i. En liten pumpe kan koste deg mellom 150 og 250 kr, med minde du finner den brukt. Du trenger varmekolbe som også koster en del, det er dette som koster mest når man starter opp, men mye av dette kan kjøpes brukt på finn og sider som nettakvariet.no. I et slikt akvarie må du velge fiskene med omhu, enkelte liker selvskap mens andre er teritoriale. Du burde innrede med sand og røtter, sette opp et par planter og kjøpe en liten algespiser som ottocinklus eller amanoreker. Røttene hjelper deg å holde vannet bløtt og plantene tar til seg avfallstoffene fra fiskene som ellers ville gått til alger. På så liten plass kan du ha helt fredelige fisk som pygmegurami eller guppy i en liten gruppe, eller en kampfisk.
minienthe Skrevet 20. desember 2010 #6 Skrevet 20. desember 2010 (endret) hva med å forsøke guppy istedet for gullfisk ? de spiser ikke planter og er en finfin nybegynnerfisk. vil dog anbefale å holde kun hanner for å unngå en viss.. hmm.. overpopulasjon putt oppi en ancistrus som gumler litt alger så har du en god start. 6-7 hannguppy og en ancistrus kan fint gå i et kar på 54 liter, dette er en standardstørrelse som ofte selges som komplette startpakker med alt teknisk til under tusenlappen. da trenger du kun planter og sand ved siden av. pass på at du kjøper sand/grus som ikke har skarpe kanter, algespisere kan skades av kantene. sanden fra biltema heter forøvrig "blåsesand", spør etter den og IKKE den som inneholder olivin. planter å anbefale er egeria densa/vasspest og vallisneria. begge disse er hurtigvoksende og hjelper til med å fjerne overskuddsnæring i vannet. Endret 20. desember 2010 av minienthe
Independent_ Skrevet 20. desember 2010 #7 Skrevet 20. desember 2010 Skal du bare ha to gullfisker i en bolle liksom? Et konsept jeg er mot forresten. Gullfisker trenger like mye plass som alle andre typer fisker da de også stammer fra havbunnen og er vant til god plass, mye alger og andre fisker og dyrearter. Vi har akvarium her hjemme, men det er ganske stort, mange liter, husker ikke hvor mange. Og for å si det sånn, hvis jeg på forhånd visste nettopp hvor tungvint det var med akvarium og hvor mye det kostet, ville jeg ikke hatt det. Når alle fiskene våre dør, skal jeg ikke ha mer akvarium. Det er selvfølgelig mye mindre arbeid med to fisker i en liten bolle, men det kan du regne med lever mye kortere enn flere fisker i et litt større akvarium for eksempel. Prisen på alt blir en del, enten du skal ha bolle eller akvarium. Og det blir alltid MER enn hva man har budsjettert på forhånd. Problemet er at prisen på alt av ting til akvarium her i Norge er skyhøy. Selv de små steinene man skal ha i bunnen på akvariummet koster en formue.
Gjest Tipo Skrevet 20. desember 2010 #8 Skrevet 20. desember 2010 Her er en link til en eksempelannonse hvor du kan se et greit akvarieoppsett og få alt du trenger for å starte opp til en grei bruktpris. Det er bare å finne noe slikt om du ønsker å spare litt, veldig mange akvarister har begynnt med små kar for så å skaffe seg større og ser seg ofte nødt til å bli kvitt de første karrene for å få plass til nye. http://akvaforum.no/rubrikk.cfm?id=57466 Guppy burde holdes som alle levendefødende tannkarper, 1 hann pr 3 hunner.
minienthe Skrevet 20. desember 2010 #9 Skrevet 20. desember 2010 (endret) Guppy burde holdes som alle levendefødende tannkarper, 1 hann pr 3 hunner. guppy kan fint holdes i ungkarsgrupper når målet ikke er å drette Endret 20. desember 2010 av minienthe
Gjest Månestøv Skrevet 20. desember 2010 #10 Skrevet 20. desember 2010 Skal du bare ha to gullfisker i en bolle liksom? Et konsept jeg er mot forresten. Gullfisker trenger like mye plass som alle andre typer fisker da de også stammer fra havbunnen og er vant til god plass, mye alger og andre fisker og dyrearter. Vi har akvarium her hjemme, men det er ganske stort, mange liter, husker ikke hvor mange. Og for å si det sånn, hvis jeg på forhånd visste nettopp hvor tungvint det var med akvarium og hvor mye det kostet, ville jeg ikke hatt det. Når alle fiskene våre dør, skal jeg ikke ha mer akvarium. Det er selvfølgelig mye mindre arbeid med to fisker i en liten bolle, men det kan du regne med lever mye kortere enn flere fisker i et litt større akvarium for eksempel. Prisen på alt blir en del, enten du skal ha bolle eller akvarium. Og det blir alltid MER enn hva man har budsjettert på forhånd. Problemet er at prisen på alt av ting til akvarium her i Norge er skyhøy. Selv de små steinene man skal ha i bunnen på akvariummet koster en formue. Dette stemmer jo ikke i det hele tatt. Det er myye mindre arbeid med et akvarium enn en bolle, og jo større akvariet er, jo mer lettvint er det. TS: Jeg ville anbefalt noen levenfødere i et 50-70 liters akvarium. Det er utrolig lettstelt og skikkelig gøy når de får små bebiser man kan fostre opp. 1
Independent_ Skrevet 24. desember 2010 #11 Skrevet 24. desember 2010 Dette stemmer jo ikke i det hele tatt. Det er myye mindre arbeid med et akvarium enn en bolle, og jo større akvariet er, jo mer lettvint er det. Åh, fortell hvorfor i så fall. Nå ble jeg nysgjerrig.
minienthe Skrevet 24. desember 2010 #12 Skrevet 24. desember 2010 Åh, fortell hvorfor i så fall. Nå ble jeg nysgjerrig. blandt annet enklere å holde vannverdier stabile, still samme spørsmålet på f.eks akvaforum og få et mer utfyllede svar.
Ut i det fri Skrevet 27. desember 2010 #13 Skrevet 27. desember 2010 Slenger inn noen linker til artikler på Akvaforum: Veiledning om hold av tropisk ferskvannsakvarium Oppstart av akvarium Om gullfisk Anbefaler så stort akvarium som mulig, men ikke mindre enn 60 liter. Det er riktig at det er vanskeligere med boller/små kar enn større. "Uttrykket "Doffen daua" er ikke tatt ut av løse luften, det er ganske så mange fisker som dør pga vår uvitenhet om deres behov og vannverdier. Synes også det er en god ide å gå og se på fiskene i dyrebutikken - sjekke deres behov og lese litt om dem før du bestemmer deg. Husk at akvariet må kjøres inn 4-5 uker før man setter inn fisk....
Mirri Skrevet 2. februar 2011 #14 Skrevet 2. februar 2011 Hei, prøvde å finne et bra forum om akvarium, men kjente jeg ikke hadde så god tålmodighet å lete mere, så lurer på om noen her kan hjelpe meg? Har et 12L akvarium (ja, veldig lite), så jeg har noen små fisker i det. Men den pumpa som fulgte med akvariumet virker litt sterk. Fisken blir nesten slengt imella. Man ser at de må svømme konstant for å ikke bli "tatt med strømmen". Er dette et problem tror dere? De blir vel ikke så slitne at dem dør? Og jeg håper da ikke de sover, for tviler på at de blir å klare det
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå