Gjest fr21_5ffdsa Skrevet 18. desember 2010 #1 Skrevet 18. desember 2010 Noe av det verste jeg ser er helsepersonell iført sine hvite uniformer som står rett utenfor sykehuset sitt med en røyk i hånda. Disse personene har jo selv valgt å fremme helse! Det er så uetisk som det kan bli. Jeg kan skjønne at det er vanskelig å slutte å røyke, men de kan vel i det minste ta av seg uniformene sine mens de gjør dette? Når disse personene ikke klarer å ta ansvar for sin egen helse, hvordan kan de da ta ansvar for andres helse? DET lurer jeg på. Jeg hadde ikke klart å ta en slik ansatt seriøst dersom vedkommende var min sykepleier/lege, og jeg visste at vedkommende røyka..
Sweetpea25 Skrevet 18. desember 2010 #2 Skrevet 18. desember 2010 Det er en ting, men en annen ting er at røyken setter seg i klærne og man får røykånde.. Så kommer man inn igjen da, og skal pleie de syke pasientene sine...
Wombat Skrevet 18. desember 2010 #3 Skrevet 18. desember 2010 Jeg synes det er mer uetisk at de røyker med uniform på og deretter går inn til pasienter med røykstoffer på seg.
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2010 #4 Skrevet 18. desember 2010 Jeg er enig. Jeg er sykepleierstudent og synes det er rart med alle helsepersonell/studenter som røyker. De vet virkelig hva det gjør med kroppen, alle små og store skader og sykdommer det gir. Det er uforståelig. Å røyke med uniform på seg burde absolutt ikke være lov. Mange er allergiske mot røyk og parfyme og man burde derfor ikke bruke det når man jobber med mennesker.
Gjest pepsimax Skrevet 18. desember 2010 #5 Skrevet 18. desember 2010 (endret) da kan vi vel også lure på om vi kan stole på overvektig helsepersonell til og veilede oss i riktig retning, altså, det er jo klart helsepersonell VET risikoen og jeg er ikke enig i røyking i uniform rett utfor inngangen til sykehuset osv, men dette er jo et personlig valg man tar, SELVOM man er klar over konsekvensene kan man vel også veilede andre i riktig retning. siden jeg er overvektig, burde ikke jeg få studere medisin da, eller? eller få være hjelpepleier, som jeg faktisk er. - for jeg kan da umulig veilede diabetikere og andre overvektige i og ta sunne valg med mine 140 kg? det betyr ikke at jeg ikke har KUNNSKAP om emnet. Endret 18. desember 2010 av pepsimax
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2010 #6 Skrevet 18. desember 2010 Jeg studerer et helsefag og på mitt kull på 50-60 stykker er det ingen igjen som røyker. Eller vet en og annen tar seg en røyk på fest, men ellers ikke til vanlig. Og sånn er det vist på resten av kullene på dette faget. Må si det er merkelig når det har vært tværfaglige prosjekter å samarbeide med de andre helsefagene som skal ha røykepauser i hytt og pine..
Gjest Hikken Skrevet 18. desember 2010 #7 Skrevet 18. desember 2010 da kan vi vel også lure på om vi kan stole på overvektig helsepersonell til og veilede oss i riktig retning, altså, det er jo klart helsepersonell VET risikoen og jeg er ikke enig i røyking i uniform rett utfor inngangen til sykehuset osv, men dette er jo et personlig valg man tar, SELVOM man er klar over konsekvensene kan man vel også veilede andre i riktig retning. siden jeg er overvektig, burde ikke jeg få studere medisin da, eller? eller få være hjelpepleier, som jeg faktisk er. - for jeg kan da umulig veilede diabetikere og andre overvektige i og ta sunne valg med mine 140 kg? det betyr ikke at jeg ikke har KUNNSKAP om emnet. Nå går det vel ikke ann å være allergisk mot overvektige. Hilsen en som er veldig allergisk mot røyk
Piper Skrevet 18. desember 2010 #8 Skrevet 18. desember 2010 Jeg mener at de ikke har lov til å røyke i uniformen, men må bytte om før de kan røyke. Det er i alle fall slik på det sykehuset min mor jobber på
Gjest pepsimax Skrevet 18. desember 2010 #9 Skrevet 18. desember 2010 Nå går det vel ikke ann å være allergisk mot overvektige. Hilsen en som er veldig allergisk mot røyk nei, der er jeg helt enig! og det skrev jeg også, at jeg ikke er enig i at man skal røyke i uniformen - men hva man gjør på fritiden er opp til en selv likevel. det var den påståtte mangelen på kunnskap jeg reagerte på.
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2010 #10 Skrevet 18. desember 2010 Når disse personene ikke klarer å ta ansvar for sin egen helse, hvordan kan de da ta ansvar for andres helse? DET lurer jeg på. Jeg hadde ikke klart å ta en slik ansatt seriøst dersom vedkommende var min sykepleier/lege, og jeg visste at vedkommende røyka.. Om en så røyker så betyr ikke det at man ikke er i stand til å utføre sin jobb. Kunnskapen man har tillært seg gjennom utdannelsen forsvinner ikke fordi om man røyker. Er mange leger som røyker og eller tar piller også, skal du sjekke dem ut før du lar dem operere deg? Nei, dette er i samme kategori som i at det er lett å gi andre råd, men ikke alltid så lett å følge dem selv. Man er ikke en dårligere person fordet, likesom at røykende helsepersonell ikke er en dårligere "helseperson". Er alle røykende mødre og fedre dårligere omsorgspersoner? Jeg er enig i at det er dumskap å røyke, men personer som gjør det er ikke mindre av den personen/utdannelsen/erfaringen som gjør dem til den personen de er.
Amazed Skrevet 18. desember 2010 #11 Skrevet 18. desember 2010 Å røyke med uniform på seg burde absolutt ikke være lov. Mange er allergiske mot røyk og parfyme og man burde derfor ikke bruke det når man jobber med mennesker. Jeg mener at de ikke har lov til å røyke i uniformen, men må bytte om før de kan røyke. Det er i alle fall slik på det sykehuset min mor jobber på På sentralsykehuset i Rogaland, har de innført totalt røykeforbud for de ansatte i arbeidstiden, så det er faktisk ulovelig noen steder. Jeg er selv sykepleierstudent og har lært at de som røyker, ikke kan røyke i uniform. Argumentene er at røykelukt kan sitte igjen i klærne, og at røykelukt kan være så sterk at den blir kvalmefremhevende og skape unødvendig ubehag hos enkelte pasienter som blant annet kols-pasienter. Noen kan også rett og slett være alergisk. Det samme gjelder parfyme, men etter hva jeg har observert sålangt, er de fleste som røyker flinke til å ikke røyke i uniform, mens det er flere som bruker parfyme på jobb. Kanskje er ikke alle klar over at parfyme kan fremkalle unødvendig ubehag for pasienten? En av oppgavene til helsepersonell er å lindre ubehag, og da blir det feil å fremheve den unødvendig.
Gjest fr21_5ffdsa Skrevet 19. desember 2010 #12 Skrevet 19. desember 2010 På sentralsykehuset i Rogaland, har de innført totalt røykeforbud for de ansatte i arbeidstiden, så det er faktisk ulovelig noen steder. Jeg er selv sykepleierstudent og har lært at de som røyker, ikke kan røyke i uniform. Argumentene er at røykelukt kan sitte igjen i klærne, og at røykelukt kan være så sterk at den blir kvalmefremhevende og skape unødvendig ubehag hos enkelte pasienter som blant annet kols-pasienter. Noen kan også rett og slett være alergisk. Det samme gjelder parfyme, men etter hva jeg har observert sålangt, er de fleste som røyker flinke til å ikke røyke i uniform, mens det er flere som bruker parfyme på jobb. Kanskje er ikke alle klar over at parfyme kan fremkalle unødvendig ubehag for pasienten? En av oppgavene til helsepersonell er å lindre ubehag, og da blir det feil å fremheve den unødvendig. Det er flott at de har innført totalt røyekforbud for de ansatte i arbeidstida der da! Det burde være slik over hele landet mener jeg. Jeg forstår det med parfyme, selv om jeg personlig ikke er allergisk mot det. Men det har jo hendt at jeg har vært pasient ved et sykehus og fått informasjon på forhånd om at jeg ikke skulle bruke parfyme den dagen.
Gjest fr21_5ffdsa Skrevet 19. desember 2010 #13 Skrevet 19. desember 2010 Om en så røyker så betyr ikke det at man ikke er i stand til å utføre sin jobb. Kunnskapen man har tillært seg gjennom utdannelsen forsvinner ikke fordi om man røyker. Er mange leger som røyker og eller tar piller også, skal du sjekke dem ut før du lar dem operere deg? Nei, dette er i samme kategori som i at det er lett å gi andre råd, men ikke alltid så lett å følge dem selv. Man er ikke en dårligere person fordet, likesom at røykende helsepersonell ikke er en dårligere "helseperson". Er alle røykende mødre og fedre dårligere omsorgspersoner? Jeg er enig i at det er dumskap å røyke, men personer som gjør det er ikke mindre av den personen/utdannelsen/erfaringen som gjør dem til den personen de er. Det finnes jo veldig mange typer piller da, så akkurat der vet jeg ikke helt. Men dersom det hadde vært mulig ville jeg ha sjekka om vedkommende røyka, også ville jeg ha sjekka om vedkommende faktisk hadde lov å jobbe som det vedkommende jobba som (det har jo vært saker i media om kirurger som ikke hadde lov til å jobbe som det osv..).Røykende fedre og mødre er ikke nødvendigvis dårligere omsorgspersoner fordi de røyker. Men det er jo mange som ikke tenker på at lukta fremdeles sitter igjen i kroppen deres når de har tatt seg en sigg.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå