AnonymBruker Skrevet 18. desember 2010 #1 Skrevet 18. desember 2010 Hei alle sammen! Okeeeei.. dette er veldig ekkelt..Det er altså slik at VÆR gang jeg legger meg til å sove, sovner jeg også plutselig "våkner" jeg på en måte... Det er noe som skjer med kroppen min, hjernen min .. Det som skjer er at jeg nesten ikke kan åpne øynene mine, hele kroppen stivner, og jeg får ikke gjort noenting i noen secunder, noen ganger et minutt og lenger. Det er ikke bare at jeg stivner helt men det er en VELDIG VELDIG ekkel følelse.. Det eneste jeg får til da er å åpne øynene mine så vidt men da ser jeg veldig lite og alt er tåkete og veldig rart, kan ikke forklares.. OGSÅ hører jeg en veldig ekkel lyd.. Jeg prøver å røre på meg, eller hyle men får ikke til noe.. Jeg vet at jeg er der men kan ikke gjøre noen ting! Noen ganger er det da jeg sovner dette skjer, og andre ganger skjer det når jeg har sovet i ca noen minutter.. Første gang dette skjedde meg var ca et år siden. Jeg har snakket med foreldrene mine om dette, og dette er noe som har skjedd pappa før også.. men når det skjer med han har han mamma ved sidenav og da kan mamma bare ta eller riste litt på han , og da er han ok igjen. Dere tror sikkert jeg er gal nå, men hva er det jeg burde gjøre? Jeg begynner virkelig å bli lei dette.. Det er blitt slik at jeg gruer meg nesten til å sove.. og dette skjer flere ganger samme gang..noen ganger prøver jeg å sove igjen rett etter dette er over, men når jeg akkuratt sovner igjen skjer det igjen og igjen.. er så dritt lei. Har noen råd til meg her? håper dere tar dere tid til å lese igjennom og tar dette litt seriøst selvom det høres rart ut.. jeg trenger virkelig hjelp.. holder på å bli gal!
Gjest pepsimax Skrevet 18. desember 2010 #2 Skrevet 18. desember 2010 Minner om det som skjer med meg,at kroppen min sovner,men ikke jeg-det er grusomt ekkelt. For meg oppleves det noe ulikt deg,men sånn: jeg skal sove,også ligger jeg litt..plutselig kjenner jeg at hele kroppen er urørlig,og jeg kan ikke åpne øynene-ikke snakke,ingenting! Kroppen sover. Det er helt forferdelig.. Da pleier jeg og ligge og pføve og våkne helt til jeg klarer det,og da er jeg alltid så lettet. Dette minner litt om det du forteller.
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2010 #3 Skrevet 18. desember 2010 Her står det litt http://www.sinnetshelse.no/artikler/soevnparalyse.html
Perelandra Skrevet 18. desember 2010 #4 Skrevet 18. desember 2010 Jeg synes dette du beskriver ligner veldig på søvnlammelse eller søvnpapalyse. Søvnlammelser er vanlig hos folk som lider av søvnsykdommen narkolepsi, men det trenger selvfølgelig ikke bety at dette gjelder deg. Siden du har det så ofte, kan det uansett være lurt å snakke med en lege om det. Her er en beskrivelese av søvnlammelse hos pasienter med narkolepsi fra nettstedet Søvnspesialisten Sitat: "Søvnlammelse eller søvnparalyse er en uhyggelig opplevelse som oppstår ved innsovning eller oppvåkning. Narkoleptikeren opplever at han eller hun ikke kan bevege seg, ikke snakke eller åpne øynene selv om personen er ved bevissthet. Ofte er søvnlammelsen ledsaget av hallusinasjoner. Fenomenet kan vare i noen minutter. Hallusinasjoner kan oppleves i forbindelse med innsovning og oppvåkning. Det er som oftest synsinntrykk, men også stemmer eller lyder kan forekomme. Tale er det kraftigste sanseinntrykket, siden narkoleptikeren har vanskeligheter med å skjelne talen fra virkeligheten". Du kan også lese om det på Wikipedia: søvnparalyse
Troilltøva Skrevet 18. desember 2010 #5 Skrevet 18. desember 2010 Dette var skremmende likt det jeg pleier og oppleve også, og kan ikke huske hvor lenge det har pågått men det har liksom blitt så vanlig så jeg har ikke tenkt over hva det kan være. Jeg pleier og drømme at jeg opplever spøkelser som gjør så jeg blir lammet. Det er helt grusomt, men jeg er blitt så obs på det så jeg har begynt og prøve og være rolig når det skjer og jeg sier til meg selv "våkne opp Troilltøva, våkne opp..." så våkner jeg og jeg innser det var en drøm og snur meg og legger meg til og sove videre. Før har jeg ikke greid det og det ble som panikk hver gang, men nå har jeg blitt mer bevisst på og tenke når det skjer at det ikke er virkelig, det er en drøm og jeg må si til meg selv at jeg må våkne. Og det funker vet ikke om det er det samme men det høres ganske likt ut ihvertfall.
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2010 #6 Skrevet 18. desember 2010 Takk for svar alle sammeen! Godt å høre at jeg ikke er den eneste som opplever dette.. Det høres ut som vi alle opplever det samme bare på litt forskjellige måter.. Det er som om halve hjernen er i drømmen og den andre er våken.. uff Har lest litt på de linkene dere sendte meg, og det jeg oplever er mest lik symptomene til narkolepsi. Men det er ikke slik at jeg sovner hvor som helst og når som helst, som det står på noen av symptomene.. Tror dere at dette er en sykdom og at jeg bør undersøke dette hos en lege?
Perelandra Skrevet 18. desember 2010 #7 Skrevet 18. desember 2010 De opplevelsene dere skriver om er som oftest ikke noe alvorlig, men jeg kan godt forstå at det er ganske skremmende. Jeg er ingen ekspert på området, og tror neppe du har narkolepsi. Det er jo fint at du ikke har andre symptomer som likner TS. Jeg tekte likevel for din egen del TS at det kunne være lurt å snakke med en lege slik at får å lufte tankene dine rundt det du opplever og gjøre det mindre skremmende. Som det står i en av linkene opplever de fleste mennesker dette i løpet av livet, men jeg synes det høres plagsomt ut at du opplever det hver gang du skal legge deg for å sove. Det var mest det jeg reagerte på, og tenke derfor det for sikkerhets skyld kunne være greit å snakke nærmere med en lege om dette.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå