Gå til innhold

Et dilemma ang. oppdretter


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

For to år siden kjøpte vi en japansk spisshund valp av en oppdretter her vi bor. Ble selvfølelig godt kjent med oppdretter osv. Men etter kjøpet av hunden ble oppdretter "borte".

For et år siden måtte vi avlive hunden fordi den hadde en alvorlig arvelig hjerneskade. Vi var hos 2 forskjellige dyrleger og de sa det samme og gav samme diagnose.

Men det jeg reagerte mest på er at begge foreldrene må ha denne sykdommen for at valpen skal få det. Og at oppdretter da bruker disse hundene i avl. Har funnet ut i senere tid av andre valpekjøpere og kjent folk at oppdretter har hatt fler kull en norsk lov på hundene sine og driver med innavl. Oppdretter bruker kun sin egen hannhund. Og har 1 hannhund og 6 tisper hvorav 5 tisper er fra hennes egne kull. Alle brukes i avl.

Jeg sendte bekymringsmeldig til japanskspisshund klubb og norsk kennel klubb. Men ingen kunne gjøre noe.

Hva gjør man i en slik situasjon? Syns forferdelig synd på hundene hennes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skrev du under kontrakt når du kjøpte hunden? Kan du dokumentere at oppdretter driver bevisst innavl? Og er dette noe du er villig til å ta videre?

Jeg tror det er mange lignende saker i landet, og jeg håper mange flere setter spørsmålstegn ved oppdretter og holdningene til Norsk kennel klubb, for vi burde snart få noen lover og regler rundt avl!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen kontrakt eller noe. Vi fikk hunden og det var det fra oppdretter. Spurte etter kontrakten, men fikk aldri noe svar.

Vet ikke hvordan jeg skal dokumentere at oppdretter driver med innavl?

Oppdretter har ei tispe som får valper som blir registrert i NKK og resten av hundene blir solgt "under bordet".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der ser man hvor alvorlig NKK tar sine egne etiske retningslinjer desverre... :tristbla:

Når det kommer en type bekymringsmelding burde de sett på saken uten at det er dokumentert, i en perfekt verden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er synd at mange ikke har snøring på hvordan man skal gå fram når man skaffer seg hund, altfor mange som får seg hund fra den nærmeste oppdretteren, som har kull der og da, istedet for å gjøre grundig research, kontakte raseklubben og forhøre seg litt i rasemiljøet og hundemiljøet generelt.

Det denne oppdretteren driver med er dyremishandling, og jeg kan ikke skjønne at det skal være lovlig å drive på denne måten. Det her er noe man må kunne anmelde, og oppdretteren burde helst ha blitt fratatt alle hundene. Men så lenge de får mat og et minimum av stell, så er det vel ikke mye mattilsynet eller andre instanser kan eller vil gjøre.

Er hundene registrert? Isåfall burde oppdretteren bli svartelistet fra NKK, som en begynnelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...