Gå til innhold

Mensen p-piller.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei, jeg er en jente på 15 år som syntes det er litt dumt/ubehagelig å ha mensen når jeg er på ferie å sånt å lurte derfor på om det går ann å begynne med p-piller eller p-plaster eller no for å utsette mensen når jeg er på ferie? I så fall hvordan kan jeg da få det? Legen?

:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan også få det hos helsesøster på skolen.

Skrevet

Det beste er å gå til fastlegen din. Da får du best mulig veiledning, og bedre vurdering av hvilket merke som er best for deg. Det er ikke alle merker som som er egnet til å hoppe over mensen med. Det er ikke alltid det er heldig å begynne på hormonprevansjon uten at det er et konkret behov for det i så ung alder, derfor er det veldig viktig at du får riktig veiledning.

Skrevet

Hvis du ikke trenger prevensjon, kan du også prøve noe som heter primolut, som du kan få hos legen din. Dette er piller du begynner med rett før du forventer mensen og som forskyver den så lenge du tar pillene, maks opptil to uker hvis jeg husker riktig. Det er en fin mulighet med tanke på ferier og sånt, så slipper du å begynne på p-piller kun for dette. Bare husk at det ikke er prevensjon!

Skrevet

Lege eller helsesøster er stedet å begynne. Helsesøster kan ikke skrive ut p-piller til deg før du hat fylt 16, men hun kan skaffe legetime til deg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...