Gå til innhold

strikkefasthet

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har ett spm ang strikkefasthet.. synes dette er veldig vanskelig..

den orginale oppskriften skal strikkes på pinne 3 med heilo garn.. som har 24 masker på pinne 2,5-3

jeg ønsker å strikek oppskriften i mor åse superwash på pinne nr 4. som har 23 masker på pinne 3.5

hvor mye større kan jeg regne med att det blir?

Det er en genser som skal strikkes og synes de blir litt vanskelig med valg av størrelse.. Noen som har erfaring og gode råd? Har prøvd med prøvelapp, men synes det blir vanskelig å vurdere hvordan de vill bli på en hel genser liksom

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En genser med bredde f.eks. 50 cm vil i det første garnet (Heilo, pinne nr 3) beregnes til 120 masker (forstykke), og 115 i det andre (Mor Aase, pinne nr 3,5), en forskjell på 5 masker pr 50 cm. Med tynnere pinner (mindre løkker) må man bruke litt flere masker for å oppnå samme bredden. Disse garnene er omtrent like tykke, og hvis du øker en halv størrelse på pinnen (fra 3,5 til 4), tilsvarer det ca 2 cm økning i bredden.

Superwash er jo vanligvis mykere enn vanlig ull, og plagget kan fort bli litt "slapt" om du velger å endre både garnkvalitet og pinnestørrelse. Det er sikkert ikke noe problem å strikke med Mor Aase-garnet på pinner nr 3 heller.

Er du veldig uerfaren med strikking, og ikke helt føler at "du har det i fingrene", ville jeg anbefalt å strikke noen flere prøvelapper i Mor Aase med forskjellige pinnestørrelser (f.eks. 3-3,5-4), måle og telle masker for å bli kjent med din egen "strikkestil" (hvor fast du strikker i forhold til gjennomsnittet) før du begynner å eksperimentere. Det er også sikkert mer tidsbesparende å kjøpe et par pinner i riktig størrelse, enn å måtte rekke opp fordi størrelsen blir feil.

Håper dette var til hjelp. Lykke til med strikkingen. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...