Gå til innhold

Syk katt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Katten vår vil ikke spise. Hun har blitt en del tynnere den siste tiden. For et par uker siden spiste hun normalt, og for et par dager siden spiste hun litt. De siste to dagene har hun ikke spist noe som helst. Hun går bort til matskålen sin når hun får mat, og hun spiser kanskje en liten bit. Men det blir kun med det. Vi tror at dette kan skyldes en knekt tann og smerter med det, men kan det være noe annet?

Hun drikker selv, men virker å være slapp, sover ganske mye - kanskje ikke så rart siden hun ikke spiser. Vi skal til dyrlegen på mandag, men vil gjerne gjøre noe nå.

Noen tips til hva vi kan gi katten, noe som blir lettere å spise dersom det er tanna som plager den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

finnes det ingen dyrlege dere kan dra til tidere. Symtpomene kan komme av tannen men også mange andre sykdommer. Det at hun ikke spiser kan også forverre enkelte problemer...

Jeg hadde tatt henne til dyrlegen i går... Tenk å gå rundt med slik mistrivsel/smerte/uvelhet...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør dra til dyrlegen i dag. Manglende matlyst (eller evne til å spise) og slapphet er tydelige tegn på at katten ikke har det bra, og den bør ikke gå slik en hel helg.

Endret av Tabris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke melk i hvert fall, det får katter dårlig mage av. Jeg kan ikke påberope meg medisinsk kunnskap om katten din, og siden du skal til dyrlegen på mandag er vel det eneste du kan gjøre å se så langt inn i munnen på katten du kan å sjekke om noe kanskje sitter fast der?

Av mat så kan en nødløsning være leverpostei på bittesmå brødskivebiter? Varm mat lukter mer og i kattens verden smaker den bedre også, om katten din liker våtfor kan du prøve å dele den opp for henne først? Lykke til uansett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi skal forsøke med våtfor. Leverpostei og skive spiste katten en bit og to av i går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du fortalt dyrlegen hvor ille det er? De pleier alltid ta seg tid til akutttilfeller.

Det har vi forklart. Vi fikk beskjed om å komme på mandag, og at vi skulle gi katten væske dersom katten ikke ville drikke selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, ideen om boksemat er lur. Jeg ville også prøvd å gi den tynn fiskesuppe eller kjøttkraft. Da kan den drikke noe som det også er næring i. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, ideen om boksemat er lur. Jeg ville også prøvd å gi den tynn fiskesuppe eller kjøttkraft. Da kan den drikke noe som det også er næring i. :)

God idé!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten min reagerte veldig på metacam (smertestillende), og fikk både diaré, oppkast, ville ikke spise eller drikke (dette skjedde jo selvfølgelig etter siste dosen). Veterinæren sa til meg at jeg skulle koke torskefilet eller noe lignende, og se om katten ville spise det. Du kan også prøve å gi katten vannet som torsken er kokt i.

Jeg ga også min katt noen dråper med vann hvert 15ende minutt, da han heller ikke ville ha torskevannet. Tok en teskje med litt vann på, og ned i munnen med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor dere på et lite sted langt i fra noen større by?

I de fleste byer pleier det å være akuttmottak hos dyrlege på samme måte som legevakt for mennesker. Hvis dere bor på et lite sted kan vet være verre.

Tidligere bodde jeg i ei bygd hvor det tok litt over to timer å dra til nærmeste by. Dyrlegen på stedet arbeidet mest med dyr innen landbruket, men tok også i mot kjæledyr. Likevel tror jeg neppe han hadde stilt opp på kort varsel. Hadde katten min blitt akutt syk på den tida, hadde jeg valgt å dra til byen hvor jeg vet det finnes 24 timers dyrlegemottak. Jeg hadde ikke orket å se katten min lide i flere dager.

Hvis jeg hadde vært i din situasjon TS, ville jeg prøvd å finne en dyrlege som kan ta i mot katten så raskt som mulig selv om det betyr et stykke å reise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke ventet til over helgen med å dra til dyrlegen. Manglende matlyst er alltid et dårlig tegn. Det kan være "bare" en tann, men det kan også være mye mer alvorlig. Den yngste katten vår fikk fettlever og det begynte også med slapphet og manglende matlyst. Katter forbrenner fett dårlig, så når de ikke spiser hoper fett seg opp i leveren og de blir svært syke. Hun overlevde heldigvis, men det er ikke alle som gjør det. Man kan aldri vite hva det er, så jeg synes det er best å få avklart hva som er galt så tidlig som mulig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville heller ikke ha ventet i dette tilfellet. Uansett som det "bare" er en knekt tann eller noe mer alvorlig. Katter tåler nemlig dårlig å gå uten mat. Et par dager er faktisk nok til at det begynner å tære alvorlig på nyrer og lever. Hunder er annerledes skapt enn katter der, de kan godt gå lengre uten mat, bare de får drikke.

Katter småspiser som regel maange ganger i døgnet, så at en katt slutter å spise er faktisk det mest alarmerende tegnet på sykdom. Alt etter hvor gammel katten er, kan man mistenke nyresvikt, stoffskiftesykdom m.m.

Hvis det er absolutt helt umulig å få den til veterinær før mandag, så forsøk å kjøpe våtfor som du moser til en grøt, legg tørrfor til bløt og rør det sammen, eller kok ren fisk. Ofte tar de det lettere om du lar den slikke fra hånden din.

Noen nevnte kjøttkraft og fiskesuppe, men pass for all del på at det ikke inneholder det minste snev av salt!! Den er etter all sannsynlighet allerede dehydrert og nyrene har mer enn nok med å forsøke å holde stand, og salt nå kan være den berømte dråpen som får begeret til å flyte over...

Lykke til! (og tvi-tvi!) :)

Endret av Aurora M.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel er katten? Er enig med de andre. Prøv myk mat. Eventuellt kok fisk.

Har du sett i munnen på den etter sår?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville heller ikke ha ventet i dette tilfellet. Uansett som det "bare" er en knekt tann eller noe mer alvorlig. Katter tåler nemlig dårlig å gå uten mat. Et par dager er faktisk nok til at det begynner å tære alvorlig på nyrer og lever. Hunder er annerledes skapt enn katter der, de kan godt gå lengre uten mat, bare de får drikke.

Du har et viktig poeng her!

Katter er fra naturens side skapt for å spise små måltider ofte. I vill tilstand lever de av å jakte på mindre byttedyr, noe som gir flere små måltider i løpet av en dag. De har ikke så mye reserver hvis de må gå helt uten mat.

Som jeg skrev tidligere i tråden, råder jeg deg så absolutt å ta katten med til dyrlege, og heller dra litt lenge slik at du finner en annen som kan ta i mot katten din så raskt som mulig.

Katter som er syke viser ikke smerter så tydelig. Det er ikke så lett for mennesker å vite hvor vondt den egentlig har det. Kanskje er det verre eller bedre enn dere tror, uansett kan dere ikke vite hva katten feiler før den har vært hos dyrlege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ok, ideen om boksemat er lur. Jeg ville også prøvd å gi den tynn fiskesuppe eller kjøttkraft. Da kan den drikke noe som det også er næring i. :)

Pass på at det ikke blir for salt!

God bedring pus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering.

Våtfor ville ikke katten spise, så den har ikke fått i seg noe mat. Den har fått i seg vann, har brukt en plastsprøyte slik at katten i alle fall får i seg væske. Den har to knekte tenner (har hatt det i et par år) ellers ser den grei ut i munnen/halsen.

Dyrlegen har jeg vært i kontakt med i dag, og ble rådet til å forsøke våtfor, for så å møte opp på mandag. Jeg har ingen mulighet til å komme meg til en annen dyrlege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny oppdatering.

Katten får i seg fiskekraft og vann ved hjelp av plastsprøyte. Katten er ellers slapp, og sover en del. Men den virker interessert i mat - men spiser den ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden katten er slapp og ikke vil ete har den sikkert en infeksjon - kanskje fra et bitt, som ikke er synlig. Har du sjekket på kroppen om det er små sår eller rifter? Har katten feber?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...