Gjest Live85 Skrevet 17. desember 2010 #1 Skrevet 17. desember 2010 Ok, nå vet jeg virkelig ikke hva jeg skal gjøre. Jeg er faktisk litt nervøs for at det er noe galt, samtidig som jeg har angst for å gå til legen med dette temaet. I de siste par månedene har jeg blant annet: - Fått mensen midt i p-pille brettet, og hatt små til moderate blødninger i to uker. - Jeg blir ikke våt under samleie, selv om jeg er kåt. Dette har ALDRI vært et problem før i mine ni år der jeg har vært aktiv seksuelt. Dette har ført til at samleiet blir kjipt. Vondt og sårt både for meg og han. - Jeg lekker, rett og slett. Altså urin.. Jeg har vært gravid, og tenker at det er slappe bekkenbunnsmuskler. Men det er noen år siden jeg var gravid, og det har ikke vært et problem i den stor grad som nå. - Jeg bruker Lactal som forebyggende. Det har jeg brukt i mange år, fordi jeg synes det er ekkelt med mye utflod. Dette hjelper meg masse, og jeg har null problemer av den sorten etter at jeg startet med det. Nå den siste runden jeg brukte det, svir det helt sykt. Det har ALDRI skjedd før. Er dette noe som man går til legen for? "Hei, jeg blir ikke våt når jeg er kåt". Herregud, hvor teit er ikke det? Likevel så er jeg urolig.
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2010 #2 Skrevet 17. desember 2010 Gå til legen. Kan være infeksjon/kjønnsykdom.
Norbertine Skrevet 17. desember 2010 #3 Skrevet 17. desember 2010 (endret) Selvfølgelig er dette noe du går til legen for. Alle disse symptomene kan jo henge sammen, så det er jo ikke bare at du ikke blir våt heller (ikke fordi at det er noe galt med å gå til legen for det). Både blødninger, sårhet og at du ikke blir våt er relativt vanlige bivirkninger av hormonprevensjon. Og selv om du har tålt det før trenger du ikke å gjøre det lenger nå. At du lekker er vel det mest alvorlige. Du bør vel prøve å trene mye og regelmessig for å se om det hjelper, eller om du/legen din må finne på noe annet. Dette er i hvert fall helt normale ting å snakke med en lege om. Endret 17. desember 2010 av Alice i Eventyrland
Gjest Live85 Skrevet 17. desember 2010 #4 Skrevet 17. desember 2010 Ok, jeg bør vel kanskje ha meg til legen. Problemet er at legen er en typisk "kjekkas". Kunstbilder av nakne damer på kontoret, og så videre. Å sette meg i stolen å skreve foran han gir meg angst. Er det noen gynekologer man kan gå til, som ikke koster flesk? Har det trangt økonomisk også.. Jeg vet jeg er slapp i bekkenbunnsmusklene etter fødsel. Det var en rask fødsel med en stor unge på nærmere fem kilo, og dette har satt sine spor. Jeg får liksom ikke til de knipeøvelsene, og jeg har prøvd det meste. Kjøpt treningsvideo for bekkenbunnsøvelser, knipekuler, osv. Føler at ingenting fungerer. Kan man søke hjelp hos en evt. gynekolog her også? Forstår jeg det rett, eller er det p-piller som kan gjøre at jeg er tørr nedentil under samleie?
Norbertine Skrevet 17. desember 2010 #5 Skrevet 17. desember 2010 Hvis det er en kvinnelig lege på samme legekontor kan du spørre om du kan få time der i stedet. Eller så kan du be om henvisning til gynekolog (sannsynligvis må du dit uansett, så det er likegreit å bare spørre om henvisning med en gang.) P-pillene kan gjøre deg tørr ja (men det kan selvfølgelig være en annen grunn også.)
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2010 #6 Skrevet 17. desember 2010 Hei For noen år siden hadde jeg endel problemer som førte til at jeg endte hos en urolog (blant annet dem som behandler deg om du har problem med urininkontinens (beklager hvis jeg misforsto og du ikke har dette)). Og selv om det ikke var en del av mitt problem, så spurte han om situasjonen rundt sex (våt/tørr, etc), fordi han foretok en grundig sjekk. Så om du ikke vil be fastlegen din henvise deg til gynekolog/urolog med setningen "kan du henvise meg, jeg blir ikke våt når jeg har sex", så kan du jo si at du har opplevd noen problemer i etterkant av fødsel, og gjerne vil få det sjekket? Du kan jo også nevne at du selv mistenker at p-pillene kan ha noe av skylden, og at dette også gjør at du vil få en kontroll hvor du kan finne ut av disse tingene. De problemene du allerede opplever er ikke så lite og uviktig at du ikke skal kunne henvises bare fordi du ikke forteller om problemene du og din mann opplever når det kommer til sex. Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2010 #7 Skrevet 17. desember 2010 Du kan be om en henvisning til gynekolog pga problemer etter fødselen. Urinlekasjer er ikke så uvanlig, jeg fikk mine et par år etter fødselen. En gynekolg kan lære deg hvordan du kniper riktig. Tørrhet er et vanlig bivirkninger ved hormonprevansjon, også småblødninger. Svie ved Lactal har jeg også hatt de gangene jeg har prøvd den. Skikkelig vondt! Aner ikke hvorfor, for den skal ikke svi.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå