Gå til innhold

hva er bra med Bergen?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har du noen gang faktisk vært i Bergen? Regnet er oppskytt...

Tull. Jeg har bodd der hele livet helt inntil for tre år siden, og har fremdeles monsunen som satte inn i september og med unntak av spredte oppholdsdager varte hele høsten og vinteren igjennom friskt i minnet. Når det regner i Bergen så slutter det bare ikke. I Bergen er regnet normen, oppholdet unntaket. Bortsett fra mai, som kan være veldig, veldig fin i Bergen. Våren kommer tidligere i Bergen enn i Oslo, det er helt klart og ikke noe rart. Om dette er bedre eller verre enn å gå rundt innpakket som en teletubby i et halvår i strekk slik du må her i Oslo er en ren smakssak. Mange liker at det er så friskt og "temperamentsfullt" vær i Bergen, andre liker mer rolige forhold.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er født og oppvokst i Bergen, og synes stort sett Bergen er perfekt størrelse, ikke for stor og ikke for liten :) At det er dødt uteliv i uken er jeg ikke enig i. Nå er det riktignok en stund siden jeg har vært ute i uken pga at jeg har begynt å jobbe, men på Lille er det for eksempel stort sett liv hele uken, Garage har wineyard på tirsdager, det skjer mye på Kvarteret (stort sett for de litt yngre studentene da, men).

Det går an å ake/stå på ski "midt i byn" (Fløybanen opp til Fløyen) når det er snø. Og snø har vi faktisk hatt ganske mye av de to siste vintrene ;) (ikke for det, jeg er en av de som liker regn om vinteren best)

Om sommeren er det mange fine steder å dra for å bade. Nordnes sjøbad, verftet, Elsero, Munkebotn etc.

Gamle Bergen er et kjempekjekt sted å gå litt rundt og bare se og kombinere med badetur på Elsero :)

Det er en egen stemning å gå rundt i byen, folk er stolt av byen sin og har et slags samhold på godt og vondt, selv om det også kan være endel høylytte diskusjoner ;)

I solskinn er Bergen faktisk verdens fineste by :rødme: Hehe..

Og så har vi alle fjellene selvfølgelig, kjempegode turmuligheter :)

Jeg vet at mitt syn godt kan være farget av at jeg er født og oppvokst her, og jeg synes det blir litt for barnslig å lage det til en konkurranse om hvilken by som er best, dette er min subjektive mening. Jeg har ikke vært så mye i Oslo, men jeg føler meg overhode ikke hjemme der. Oslo mangler atmosfære og stolthet over byen sin. Jeg ville langt foretrukket å flytte til for eksempel København over Oslo. Men jeg har en svoger fra Oslo som sier han skal vise meg de gode sidene av Oslo da, så vi får se om jeg kan forandre mening om Oslo etter det ;)

Jeg tror mange av de som "hater" Bergen ikke har oppholdt seg særlig mye her. Selvfølgelig er det også negative sider ved Bergen, men disse veies lett opp av de positive. Men skal jeg peke ut noe negativt er det blant annet at kollektivtrafikken er elendig. Men her får jo Oslo mye mer bevillinger også ;)

Forfallet av Nygårdsparken er også trist. Men den nedre delen er fortsatt super til grilling osv på sommerstid :)

Det kunne også vært litt flere gode restauranter og butikker her, men det kommer :) Og gode restauranter finnes, som f.eks. Naboen :)

Folk fra Oslo bør forresten ikke snakke for høyt om at bergensere er brautende og arrogante, tror det er en vanlig oppfatning i hele landet at Oslo- og Bærumsfolk er arrogante, og at det er en sentraliseringspolitikk i Norge som tilgodeser Oslo mye mer enn de andre byene, selv om det i hovedsak er Vestlandet som står for verdiskapning (nå høres jeg kanskje ut som en senterpartist, hvilket ikke er tilfelle ;) ). For eksempel får Oslo mye mer penger til rustiltak enn Bergen, selv om Bergen har like mange narkomane som Oslo sett pr innbygger. Oslo får også langt mer i kollektivbevilling enn bare forskjellen i innbyggertall (+ et lite "storbytillegg") skulle tilsi.

Og dere som sier Bergen er liten: Greit at Oslo er ganske betydelig mye større, men Oslo er fortsatt bare en liten provins i forhold til andre storbyer ;)

Nå ble dette mer en Bergen vs Oslo-diskusjon enn enn "Hva er bra med Bergen"-diskusjon da... Jaja :gjeiper:

Skrevet

Hehe, Ab22.

Jeg er enig i sjarmen ved byfjellene, men ellers er jeg uenig i det aller meste av innlegget ditt. Men så forskjellige meninger kan folk ha om sin hjemby, tydeligvis :fnise:

Skrevet

Jeg tror fullt og helt på min fremstilling jeg, siden det er sånn jeg opplever byen i mitt hjerte etter å ha familie der, ha bodd der, og reise dit så fort jeg slutter tidlig en fredag! :) Synd for deg at du ikke deler min begeistring!

Men klart, man har forskjellig smak, ønsker og erfaringer.

Oslo er såklart større, og jeg sa ikke at boligprisene i Bergen var LAVE, men lavere. Det er jo også negative sider ved det, ved at det er veldig, veldig vanskelig for unge å få kjøpt enebolig nært sentrum i Bergen, men det er det jo i alle større byer.

Oslo er en STORBY, ja. Mens Bergen er Norges nest største by, selv om den er liten i forhold. Og Oslo er faktisk heller ingen storby sett fra et internasjonalt perspektiv. Til det er hele "opplegget" rundt byen på alle måter for dårlig, ikke bare størrelsen. Den blir år på år kåret til Europas verste hovedstad av turistnæringen (ikke bare på grunn av prisen), mens Bergen fremstår som renere og mer gjestfritt.

Og igjen må jeg påpeke hvor du har skummet feil gjennom innlegget mitt; Jeg sa ikke at Oslo IKKE har natur. Jeg påpekte at denne er lettere tilgjengelig fra flere kanter av byen enn hva den er i Oslo. Bestrider du det, tror jeg du kødder om både opphav og bosted... :kaffekopp:

Jeg pendler heller totalt 4 timer hver dag enn å bosette meg i Oslo eller stort nærmere Oslo enn utkanten av Vestfold.

Skrevet

Jeg tror fullt og helt på min fremstilling jeg, siden det er sånn jeg opplever byen i mitt hjerte etter å ha familie der, ha bodd der, og reise dit så fort jeg slutter tidlig en fredag! :) Synd for deg at du ikke deler min begeistring!

Oslo er såklart større, og jeg sa ikke at boligprisene i Bergen var LAVE, men lavere. Det er jo også negative sider ved det, ved at det er veldig, veldig vanskelig for unge å få kjøpt enebolig nært sentrum i Bergen, men det er det jo i alle større byer.

Oslo er en STORBY, ja. Mens Bergen er Norges nest største by, selv om den er liten i forhold. Og Oslo er faktisk heller ingen storby sett fra et internasjonalt perspektiv. Til det er hele "opplegget" rundt byen på alle måter for dårlig, ikke bare størrelsen. Den blir år på år kåret til Europas verste hovedstad av turistnæringen (ikke bare på grunn av prisen), mens Bergen fremstår som renere og mer gjestfritt.

Og igjen må jeg påpeke hvor du har skummet feil gjennom innlegget mitt; Jeg sa ikke at Oslo IKKE har natur. Jeg påpekte at denne er lettere tilgjengelig fra flere kanter av byen enn hva den er i Oslo. Bestrider du det, tror jeg du kødder om både opphav og bosted... :kaffekopp:

Jeg pendler heller totalt 4 timer hver dag enn å bosette meg i Oslo eller stort nærmere Oslo enn utkanten av Vestfold.

Nåja. Selv om jeg savner byfjellene er marka ganske så tilgjengelig vil jeg si. Ikke så rart siden den omkranser store deler av byen og t-banen raskt og enkelt tar deg dit du vil. For øvrig bor jeg rett ved skogen også så for meg er det enda enklere. Hehe, nei jeg kødder nok ikke ang. opphav, men for meg ga legolandBergen meg seriøs klaustrofobi. Jeg kunne formelig kjenne at hjernen krympet seg i bykjernens centimetere.

Skrevet

Jeg flyttet til Bergen for noen år siden og jeg har forelsket meg i traske hjem i duskregnet, jogge langs Svartediket og nyte utsikten fra Fløyen.

Det var aldri en plan å flytte til Bergen. Eller jeg kunne gjerne flytte dit - hadde det ikke vært for bergenserne. Nå har de jammen meg sjarmert meg i senk de også! :nigo:

Jeg liker de mange spisestedene, det yrende livet i gatene og muligheten til å velge mellom utesteder der man står som sild i tønne eller de mer rolige pubene.

Koengen anbefales! :digge:

Skrevet (endret)

Jeg er født og oppvokst i Bergen, og synes stort sett Bergen er perfekt størrelse, ikke for stor og ikke for liten :) At det er dødt uteliv i uken er jeg ikke enig i. Nå er det riktignok en stund siden jeg har vært ute i uken pga at jeg har begynt å jobbe, men på Lille er det for eksempel stort sett liv hele uken, Garage har wineyard på tirsdager, det skjer mye på Kvarteret (stort sett for de litt yngre studentene da, men).

Det går an å ake/stå på ski "midt i byn" (Fløybanen opp til Fløyen) når det er snø. Og snø har vi faktisk hatt ganske mye av de to siste vintrene ;) (ikke for det, jeg er en av de som liker regn om vinteren best)

Det er jo mye å skryte av når det som regel ikke er snø der...

Om sommeren er det mange fine steder å dra for å bade. Nordnes sjøbad, verftet, Elsero, Munkebotn etc.

Ja, men det er jo dårlig vær i bergen nesten hele sommeren. Oslo har mye mindre dårlig vær og har det varmere om sommeren enn det bergen har og derfor kan vi i oslo kose oss med de fine badestedene våre som er så mange at jeg ikke kan nevne det engang.Det flotteste må være badestrendene til fjorden, og se havet og øyene som ligger der. Og bare føle varmen og sommeren i herlig Oslo by <3 ahh<3

Gamle Bergen er et kjempekjekt sted å gå litt rundt og bare se og kombinere med badetur på Elsero :)

Det er en egen stemning å gå rundt i byen, folk er stolt av byen sin og har et slags samhold på godt og vondt, selv om det også kan være endel høylytte diskusjoner ;)

Det er kjempe god stemning i Oslo også, og de fleste Oslo folk er stolt av byen sin. Men vi er jo ikke sånn som dette "Jeg bor i Oslo, ikke i Norge".

I solskinn er Bergen faktisk verdens fineste by :rødme: Hehe..

Ja, jeg har vært der når det er sol. Det er en fantastisk flott by i selveste sentrum (har ikke sett byen ellers så kan ikke utale meg), byen er absolutt flott spesielt på brygga men alt i alt er ikke det en fantastisk by. Oslo er bedre enn Bergen på mange områder.

Og så har vi alle fjellene selvfølgelig, kjempegode turmuligheter :)

Oslo har like mange tur muligheter som man har i Bergen, borsett fra å gå i fjellet, men vi kan gå på koller

Jeg vet at mitt syn godt kan være farget av at jeg er født og oppvokst her, og jeg synes det blir litt for barnslig å lage det til en konkurranse om hvilken by som er best, dette er min subjektive mening. Jeg har ikke vært så mye i Oslo, men jeg føler meg overhode ikke hjemme der. Oslo mangler atmosfære og stolthet over byen sin. Jeg ville langt foretrukket å flytte til for eksempel København over Oslo. Men jeg har en svoger fra Oslo som sier han skal vise meg de gode sidene av Oslo da, så vi får se om jeg kan forandre mening om Oslo etter det ;)

Kanskje du ikke føler deg hjemme der fordi du ikke er oppvokst og bor der? Hvordan kan du påstå at Oslo mangler atmosfære og stolthet? Du har ikke vært der mye, det er vi som bor her som vet sånt bedre enn deg. Jeg føler meg kjempe trygg i Oslo, og de aller fleste mennesker jeg treffer er kjempe hyggelige.

Hvordan kan du påstå at du syns det er barnslig å konkurrere om hvilken by som er best når viser med dette innlegget at du konkurrerer selv ved at du sammenligner med Oslo?

Jeg tror mange av de som "hater" Bergen ikke har oppholdt seg særlig mye her. Selvfølgelig er det også negative sider ved Bergen, men disse veies lett opp av de positive. Men skal jeg peke ut noe negativt er det blant annet at kollektivtrafikken er elendig. Men her får jo Oslo mye mer bevillinger også ;)

Sier det samme som deg. Opphold deg litt mere i Oslo du før du dømmer byen. Bergen har definitivt mye mer negative sider enn oslo :regn::regn:

Forfallet av Nygårdsparken er også trist. Men den nedre delen er fortsatt super til grilling osv på sommerstid :)

Det kunne også vært litt flere gode restauranter og butikker her, men det kommer :) Og gode restauranter finnes, som f.eks. Naboen :)

Folk fra Oslo bør forresten ikke snakke for høyt om at bergensere er brautende og arrogante, tror det er en vanlig oppfatning i hele landet at Oslo- og Bærumsfolk er arrogante, og at det er en sentraliseringspolitikk i Norge som tilgodeser Oslo mye mer enn de andre byene, selv om det i hovedsak er Vestlandet som står for verdiskapning (nå høres jeg kanskje ut som en senterpartist, hvilket ikke er tilfelle ;) ). For eksempel får Oslo mye mer penger til rustiltak enn Bergen, selv om Bergen har like mange narkomane som Oslo sett pr innbygger. Oslo får også langt mer i kollektivbevilling enn bare forskjellen i innbyggertall (+ et lite "storbytillegg") skulle tilsi.

Du er bare misunnerlig på Oslo :natti: desuten nå innrømmer du at bergen har like mange narkomane som i oslo (som er en mye større by) så hvorfor skal bergensere hele tia si oslo har mange narkomane når bergen har like mange?

Og dere som sier Bergen er liten: Greit at Oslo er ganske betydelig mye større, men Oslo er fortsatt bare en liten provins i forhold til andre storbyer ;)

Oslo har perfekt størrelse, man blir aldri lei av byen. Jeg har ikke vært i halvparten av byen engang, og derfor blir jeg ikke lei av byen akuratt.

Nå ble dette mer en Bergen vs Oslo-diskusjon enn enn "Hva er bra med Bergen"-diskusjon da... Jaja :gjeiper:

Du har bidrat til at diskusjonen har blitt sånn for du setter jo opp Oslo og Bergen opp mot hvarandre.

Endret av Caylee
Skrevet (endret)

Øhhh? Skogen er rundt Oslo på alle kanter. Jeg kan gå bare noen meter så kommer jeg til skogen. Går jeg i et kvarter kommer jeg til ett vann der jeg pleier å bade i om sommeren. Så den påstanden er FAIL! Det har tilogmed vært rådyr i hagen der jeg bodde før fnise:

Endret av Caylee
Skrevet

Er poenget om Bergen er bedre eller like bra som en annen by, eks Oslo? I så fall kommer Bergen til å tape dersom du mener at Bergen er for liten. En større by som har mer å by på kommer selvsagt til å vinne om du absoludt skal sammenligne dem.

Jeg har flytta fra Bergen til en del mindre by. Jeg savner shoppingmulighetene i Bergen, ja det er sikkert enda bedre i andre byer (Oslo har fesk Zara) men det er likevel langt bedre i Bergen enn i de fleste andre norske byer.

Bergen har små distanser til allt i sentrum. Bor du i sentrum kan du gå over alt og det tar alltid 10 min til du kan møte noen på kafe. Nå må jeg planlegge og ta buss, ikke like lett.

Bergen har fantastiske muligheter til flotte fjellturer ved å gå en kort tur. Andre steder må man reise langt for å få det samme terrenget. Det er også ganske kort til Voss, med flotte muligheter for ski og vintersport.

Det er mange gode restautanter i Bergen. Igjen ligger de alle i gangavstand fra hverandre, er det fullt på en er det bare å gå videre til neste. Jeg savner Naboen, Potetkjelleren og Zyklo.

Bergen har et allsidig og godt studentmiljø, og fakultetene (de fleste) ligger midt i sentrum. Dette gjør det lett å bo i sentrum og ha den korte veien til byen og fakultetet. Andre mindre byer har ikke på langt nær samme studietilbud, og i Oslo ligger universitetet et stykke unna byen. Den korte veien til en kafe for å treffe venner er derfor ikke like kort.

Bergen har en god kino, med et godt program. Ja, andre byer har sikkert bedre, men det er fremdels et godt kulturellt tilbud i Bergen, også på andre områder som konserter og teater. Bergen har de siste årene hatt mange store band i byen om sommeren.

Bergen er ikke blandt de dyreste byene å bo i, hverken for å leie eller kjøpe. Bergen har flre flotte områder i utkanten av byen hvor det er mulig for de fleste å klare å kjøpe seg et lite hus om man er to. I andre byer er ikke dette alltid mulig, og man må bo i dårlige strøk for å få råd til et hus.

Skrevet

men for meg ga legolandBergen meg seriøs klaustrofobi. Jeg kunne formelig kjenne at hjernen krympet seg i bykjernens centimetere.

ja, litt sånn synes jeg og at det er, på et år har du vært overalt, sett alt og det er ingeting nytt å oppdage føler jeg. Oslo er heller ingen stor by i internasjonal sammenheng, men den er utrolig mye større enn Bergen

Skrevet

Det er nettopp noe av problemet: det tar deg kun ti minutter å gå gjennom bykjernen, dvs. fra Strandgaten til biblioteket. Bergen er en dukkeby.

enig her, det er klaustrofobisk lite, skjønner ikke hvordan de som bor der et helt liv ikke går lei

Skrevet

Men, de har IKKE en haug med uteliggere og narkomane som er like synlige som i Oslo, søppel over alt, et sentrum det tar 3 lange og 3 breie å komme seg frem i, demonstrasjoner annenhver dag foran stortinget, like mye bråk og kriminalitet, skyhøye priser på alt fra pils til bolig.

Dette er det eg har merka meg godt med Bergen, spesielt dei siste åra. Utruleg mange unge, narkomane som heng rundt i byen. Treng ikkje gå til Nygårdsparken for å få auge på dei.

Eg må seie at Bergen alltid har ein spesiell stad i hjarta mitt, men eg likar Oslo litt betre sidan den er litt større og ein føler seg ikkje så innestengt.

Saknar derimot fjell!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...