rakianne Skrevet 16. desember 2010 #1 Skrevet 16. desember 2010 Har vært hos legen i dag, etter å ha drøyd deti to måneder med å komme meg dit. Er nå sykemeldt i ei uke, før jeg tar ferie fra jul til nyttår. Jeg er moderat deprimert i følge legen, og han tilbød med medisin dersom jeg ønsket det. Jeg takket nei til medisin, så vi ble enige om samtaler med han og med psykiatrisk sykepleier når hun har ledig time. Så sikkert ikke før etter jul da tenker jeg. Men glemte jo å spørre han om saker da jeg var der, var så opptatt med å endelig få satt ord på hvordan jeg har det... Hvor lenge er det vanlig at en slik depresjon sitter i??? Hvor lenge bruker man være borte fra jobben? Kjenner at jeg trenger litt tid på å bare være, ikke tenke så mye jobb. For på jobb får jeg bare vondt i magen for alt jeg ikke får gjort pga hvordan jeg har det nå. Er det vanlig å være sykemeldt egentlig? leser jo så mye om arbeid og psykisk helse for tiden.
Gjest ann Skrevet 17. desember 2010 #2 Skrevet 17. desember 2010 Hei Vanskelig og si, og tar nok iallefall mer enn en uke. er selv sykemeld for det samme og har vært det en mnd. En depresjon kan vare ulikt, men tar nok iallefall noen mnd og komme ut av depresjonen sikkelig. Trur nok en del har godt av å jobbe når de sliter, men ikke alle. Av og til trur jeg kroppen rett og slett også trenger og hvile får å bli sikkelig frisk igjen!!!!!Uff kunne nok ikke hjelpe deg helt med svar, men men. Ønsker deg masse lykke til iallefall. Som doktoren min sier det går over, selv om man selv ikke alltid tror det. En stor klem til deg...
Majte Skrevet 18. desember 2010 #3 Skrevet 18. desember 2010 Har vært hos legen i dag, etter å ha drøyd deti to måneder med å komme meg dit. Er nå sykemeldt i ei uke, før jeg tar ferie fra jul til nyttår. Jeg er moderat deprimert i følge legen, og han tilbød med medisin dersom jeg ønsket det. Jeg takket nei til medisin, så vi ble enige om samtaler med han og med psykiatrisk sykepleier når hun har ledig time. Så sikkert ikke før etter jul da tenker jeg. Men glemte jo å spørre han om saker da jeg var der, var så opptatt med å endelig få satt ord på hvordan jeg har det... Hvor lenge er det vanlig at en slik depresjon sitter i??? Hvor lenge bruker man være borte fra jobben? Kjenner at jeg trenger litt tid på å bare være, ikke tenke så mye jobb. For på jobb får jeg bare vondt i magen for alt jeg ikke får gjort pga hvordan jeg har det nå. Er det vanlig å være sykemeldt egentlig? leser jo så mye om arbeid og psykisk helse for tiden. En depresjon kan sitte både kort og lang tid, det kommer helt annpå hvor stor grad den er i og hvor lenge man har "ignorert" den ved å presse seg og tro at det går over. Men mens du er sykemeldt vil jeg anbefale å slappe mye av og gjøre ting du føler for selv, som skaper trygghet og god energi. Da kommer du sterkere ut av det og danner deg en god styrke når du skal tilbake i jobb igjen. Jeg er selv sykemeldt og jobber med meg selv daglig. Tar mer hensyn til meg selv og bryr meg ikke om hva andre mener om det. Prøver i allefall. Det viktigste er å tenke på deg selv, men ikke stenge deg for mye inne og bruke det gode du har i livet. Om ikke du er sosial hver dag i en uke, så bruk minst en dag på å komme deg opp av sofaen og ut blant andre. Det hjelper som regel på humøret og energien. Men først må du få hvilt ut, og kjenne at du klarer å gi av deg selv igjen. Jeg slapper mye bedre av nå som jeg vet at jeg slipper å tenke på alt med jobben f eks. Og da har jeg plutselig mer energi til venner, trening og andre ting som gjør meg godt. Det er nok flere sykemeldte enn vi tror, men både nav og arbeidsplassen ønsker at du skal komme fortest mulig ut i jobb om ikke det er helt umulig. Ofte kan aktiv sykemelding være en løsning for mange fordi det reduserer ansvaret ditt, du kan med andre ord komme og gå som du vil og føler for i samsvar med sjefen. Du er på en måte fullt sykemeldt men går på jobb allikevel når du føler for det. Ellers kan man jo sykemelde seg en viss prosess om man orker et par dager. Det finnes mange løsninger som både arbeidsgiver og nav kan gå med på om du virkelig vil prøve.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå