Gå til innhold

Smerter i håndleddet

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har i flere år hatt en smerte i håndleddet som kommer og går med jevne mellomrom. Noen ganger er det vondere enn andre. Nå klarer jeg ikke bøye håndleddet i noen vinkler- så vondt er det. Både onkelen min som er lege har sett på det, og jeg har tatt røgnten, men de kunne ikke se noe galt. Jeg skjønner ikke hva det er som fremkaller det, hvorfor det startet, og HVA det er som gjør vondt (om det er senene, musklene etc.)

Noen som har det som meg, eller vet hva det kan være?

Er så lei.. :frown:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja jeg har det, og min mor.

Vi har Ehlers-Danlos syndrom. Det betyr jo ikke at du har det, fordi det kan jo sikkert være så mangt.

Skrevet

Jeg har det sånn, og hos meg er det pga fibromyalgi.

Håper du finner ut av det! :kose:

Skrevet

Jeg har også hatt vondt i begge håndleddene i ca 15 år. Det er slik hver da, noen dager verre enn andre. Kan ikke bøye håndleddene enkelte veier før smerten blir verre. Har vært til mange leger, men ingen fant ut av det. Kjenner det blir verre jo eldre jeg blir(er 28 år nå).

Håper du finner ut av det!

Kanskje jeg og finner ut av det da!

Jeg har forresten prøvd ulike oljer og tran, selolje og ginko biloba osv som skal være bra for ledd osv, men det har ikke fungert på meg.

Skrevet

Sikker på det ikke er senebetennelse ?

Skrevet

Jeg har også hatt veldig vondt i håndleddene. Så vondt at jeg en stund gikk på betennelsesdempende medisiner og brukte slik krem mot senebetennelse. Ingen av disse fungerte noe særlig. Endte bare opp med at smertene var sterkere når jeg sluttet med behandlingen. Så nå passer jeg heller litt godt på håndleddene, og ikke belaster de så mye som jeg gjorde før. Det som er veldig rart er at etter at jeg begynnte å strikke gjevnlig(ca 1 time om dagen)har håndleddene blitt bedre. Den værste stikkende smerten er borte. Vet ikke hvorfor det er slik, men jeg er glad for at det ikke gjorde det værre siden jeg elsker å strikke :)

Skrevet

Jeg har det sånn, og hos meg er det pga fibromyalgi.

Håper du finner ut av det! :kose:

Har du kun vondt i håndleddet? Leste på wikipedia at for å få diagnosen fibromyalgi må du ha "omfattende smerter i alle fire hoveddeler av kroppen i minimum 3 måneder", og det har jeg jo ikke..

Takk for svar :)

Skrevet

Etter å ha lest om de sykdommene/syndromene dere har nevnt, måtte jeg sette meg og tenke litt over om jeg har noe lignende andre steder på kroppen. Har i "alle" år hatt et ledd i lysken som knekker hvis jeg f.eks. gjør treningsøvelser der jeg ligger på ryggen og spriker med beina inn og ut eller opp og ned (mageøvelser), føler meg stiv i leddene om morgenen (vet ikke om det kanskje er vanlig?), og har en knokkel i ryggraden som stikker litt mer ut enn de andre, sånn ca midt på ryggen. Dette er ikke noe man ser, men man kjenner det med fingeren, og jeg får fort vondt i ryggen når jeg bøyer meg eller løfter mye. Dette er kanskje alle ting som er helt normale, men jeg må jo høre med folk ellers vet jeg jo ikke :)

Våknet i dag med så store smerter at jeg ikke klarte å skjære gulost en gang. Tok to paraceter og dro på jobb. Da paraceten begynte å virke inn har heller ikke smertene kommet tilbake. Merkelige greier altså.. :forvirret:

Skrevet (endret)

Har du kun vondt i håndleddet? Leste på wikipedia at for å få diagnosen fibromyalgi må du ha "omfattende smerter i alle fire hoveddeler av kroppen i minimum 3 måneder", og det har jeg jo ikke.. Takk for svar :)

Nei, jeg har vondt overalt.. men håndleddene er ekstra plagsomt, for jeg kan heller ikke skjære ost noen ganger, eller vri opp en klut, ikke skru på vannkrana en gang. Så da er man litt handikappet.

Jeg har også vondt i lysken og korsryggen.

Men i tillegg knær, lår, albuer, nakke, legger, føtter, fingre... osv..

Håper du ikke har det jeg har da! :klemmer:

Endret av loffen
Skrevet

Nei, jeg har vondt overalt.. men håndleddene er ekstra plagsomt, for jeg kan heller ikke skjære ost noen ganger, eller vri opp en klut, ikke skru på vannkrana en gang. Så da er man litt handikappet.

Jeg har også vondt i lysken og korsryggen.

Men i tillegg knær, lår, albuer, nakke, legger, føtter, fingre... osv..

Håper du ikke har det jeg har da! :klemmer:

Uff, det hørtes tungt ut.. Antakelig er det nok ikke det jeg har - da ville jeg vel hatt mer "vondter".

Skrevet

Jeg synes du skal gå til en lege med dette og få henvisning til reumatolog som kan se nærmere på det. Dette høres jo ikke helt normalt ut, og med såpass mye plager må du få noe hjelp.

Jeg har reumatisme, og har bl.a. et håndledd som er affisert. Må ta Voltaren hver dag for å fungere normalt og holde meg rimelig smertefri, og tar også andre medisiner fordi jeg har flrer ledd som er affisert men som er mer i "dvaletilstand" nå.

Før jeg begynte å få betente ledd og smerter hadde jeg også noen ledd som "knakk" ved bevegelse.

Få noen til å utrede deg, for det kan godt være det er hjelp å få!

Skrevet

Jeg synes du skal gå til en lege med dette og få henvisning til reumatolog som kan se nærmere på det. Dette høres jo ikke helt normalt ut, og med såpass mye plager må du få noe hjelp.

Jeg har reumatisme, og har bl.a. et håndledd som er affisert. Må ta Voltaren hver dag for å fungere normalt og holde meg rimelig smertefri, og tar også andre medisiner fordi jeg har flrer ledd som er affisert men som er mer i "dvaletilstand" nå.

Før jeg begynte å få betente ledd og smerter hadde jeg også noen ledd som "knakk" ved bevegelse.

Få noen til å utrede deg, for det kan godt være det er hjelp å få!

Tusen takk for råd! Jeg ser Rikshospitalet har en egen avdeling som tilby behandling for revmatisme - anbefaler du at jeg kontakter dem eller en privatpraktiserende revmatolog?

Så på wikipedia at dette er den vanligste årsaken til at folk i Norge blir uføretrygda.. Hjelp! Skal jammen sjekke ut dette så fort som mulig.

Skrevet

Ja, jeg synes også du skal gå til reumatolog og få en skikkelig utredning. Hvor du skal gå, vet jeg ikke, men jeg hadde snakket med fastlegen om å få en rekvisisjon.

Hos meg var håndleddsmertene noen av de aller første symptomene.

:kose:

Skrevet

Ja, jeg synes også du skal gå til reumatolog og få en skikkelig utredning. Hvor du skal gå, vet jeg ikke, men jeg hadde snakket med fastlegen om å få en rekvisisjon.

Hos meg var håndleddsmertene noen av de aller første symptomene.

:kose:

:klemmer: Igjen, takk for respons! Skal høre med legen neste gang det gjør vondt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...