Gå til innhold

var slem med hunden min


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en utrolig myk hund. Bare jeg hever stemmen så legger han seg langflat. Han har aldri opplevd vold, tror jeg, da jeg fikk han 8uker gammel. Han har bare alltid vært veldig nervøs, og lettskremt hund.

I går gikk jeg over streken, da det toppet for meg. Mistet morgen min for noen dager siden, og har hatt mye å gjøre. Har ikke klart å sette meg ned å gråte over tapet, så det har samlet seg mye sinne og tristhet inni meg. I går greide jeg å velte et glass Cola over dataen min, og jeg skulle løpe å hente papir og klut. Når jeg kom tilbake sto bikkja ved bordet så jeg ikke kom forbi. Jeg skrek at han måtte flytte seg, men han hører ikke når jeg er sint. Noe jeg egentlig vet. Så da tok jeg undersiden av foten og sparket han bort, så han fallt. Er en liten hund, så brukte ikke mye makt.. Da han igjen ikke flyttet seg, tok jeg han i nakkeskinnet og sklei han bortover gulvet.

Brøyt totalt sammen etterpå, og hver gang jeg skal gå forbi han og løfter beina mine litt høyt, så trekker han seg unna. Han virker litt redd meg nå, noe jeg forstår.

Hva kan jeg gjøre for å bygge tilbake tillitten han hadde til meg? Jeg gikk for langt og er klar over det, og jeg veit ikke hvordan han vil reagere i ettertid. Veit at noen hunder takler slike ting helt fint, men som sagt er min en veldig nervøs type, og jeg er redd for hva jeg har gjort. Jeg banker opp meg selv over dette, så jeg trenger virkelig ikke høre det fra dere også om hvor slem jeg er. Jeg vil først og fremst ha råd til hva jeg kan gjøre videre, da jeg ikke kan gjøre hva som har skjedd uansett hvor mye jeg ønsker det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

:klemmer: til deg. Det kan renne over for alle til tider, og selv om det selvfølgelig aldri bør gå utover dyr og barn, så hender det at det gjør det.

Har du prøvd å si unnskyld på "hundemåten"? Tenk etter hva hunden din gjør når du er sint på den, og den prøver å bli venn med deg igjen. Sannsynligvis legger han seg ned på gulvet, kanskje på ryggen, og åler seg bort til deg, og kanskje den piper. Legg deg ned, småprat med en litt pipete stemme, og se om den kommer bort til deg. Slikker han deg i ansiktet er mye gjort.

Ellers vil jeg prøve å være ekstra snill og "angrende" de neste dagene. Kanskje prate med myk stemme hver gang du kommer inn i rommet, slik at han er klar over at du kommer og ikke blir overrasket og redd hvis du plutselig står over ham. Gjør noen av yndlingstingene hans sammen, f.eks tur i parken for å kaste pinne, eller annen "flokkaktivitet".

Jeg er ingen ekspert, altså. Jeg har bare selv opplevd å bli alt for sint på hunden min, og måttet bli venner med den igjen :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff da! Jeg skal ikke gi deg en lekse, for jeg syns synd på dere begge to.

Jeg er ikke en ekspert på hund, men kan tenke meg at den lille vofsen din er veldig lei seg, redd og lurer på hva som har skjedd med deg.

Siden den er så liten ville jeg jo først og fremst sjekket om den har fått noen skader.

Så er det bare å bygge opp tillit igjen sakte men sikkert. Bruke masse tid på ham og gi masse kjærlighet og kos.

Snakk gjerne til ham også, om hvordan du har det. Det gjør jeg med mine dyr, vi vet jo ikke hvor mye de forstår :sjenert:

Lykket til og håper det ordner seg :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan trøste deg med at slike ting skjer! For alle hundeeiere! Jeg synes du skal sette deg på gulvet og vente til hunden velger å komme bort til deg. Ha gjerne med deg noen godbiter. Legg deg gjerne på gulvet på et teppe og vent til hunden din ønsker å komme bort til deg. Det positive er at du angrer. Alle kan gjøre feil, men det er ikke alle som angrer på det etterpå. Samtidig tror jeg det er lurt å ikke synes alt for synd på hunden hele tiden ettersom den er usikker. Det blir den bare enda mer usikker av. Du må gå foran og vise at "det er ikke noe å bry seg om". Jeg er sikker på at hunden din tilgir deg! Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...