Gå til innhold

kjønnssykom

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vet ikke hvordan jeg skal begynne, men for noen uker siden fant jeg ut av jeg hadde fått en kjønnssykdom. Jeg er gift og har ikke vært utro mot mannen min. Jeg fikk denne kjønnssykdommen etter at mannen min hadde vært bort en helg og vi var i lag etter at han kom tilbake. Han blånekter og sier at han ikke har gjort noe... men det er jo ganske tydelig hva som har skjedd. Men jeg vet ikke hva jeg skal tro, har lyst til å tro på han. Men hvordan fikk jeg herpes helt plutselig? han benekter ALT og sier at ikke noe har skjedd... Jeg har lyst til å tro på ham, men er jeg altfor naiv da??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

spør gynekologen din om mulige smittekilder....

og hvis dette skjedde etter en helgetur er sjangesen LITEN for at det ikke kommer fra ham. beklager.

du kan også få ham til å ta test og vise deg prøveresultatene - har han det så vet du jo hva som har skjedd.

Skrevet

Jeg vet at med f.eks. klamydia kan det gå lang tid før det bryter ut, og kan være noe en av partene har hatt før de gikk inn i forholdet, men at det ikke merkes før opptil et år senere. Men herpes tror jeg er annerledes..

Så leit at du har fått det, og det ser jo ut til at mannen din kan ha vært utro. Snakk med legen og hør om hvordan det kan ha skjedd. :(

Lykke til! :klemmer:

Gjest Mahareth
Skrevet

Jeg tror du må lese litt mer om herpes før du snakker med mannen din igjen. En av dere kan nemlig ha hatt herpes fra før av. Se her.

Skrevet (endret)

Når det gjelder herpes, så kan du faktisk ha blitt smittet om mannen din har hatt et munnsår.

Eller en av dere kan ha hatt viruset lenge, uten å ha merket noen utbrudd. Om han var opprinnelig virusbærer, kan et lite rift i skjeden ha gjort deg ekstra sårbar akkurat da. Om du var opprinnelig virusbærer, kan f.eks. annen sykdom gjort immunforsvaret ditt svakere, og du var dermed ekstra sårbar.

Så det finnes faktisk naturlige forklaringer på hvordan det kan være mulig, så får du selv avgjøre om du stoler på at han snakker sant.

EDIT: Du kan også ha blitt smittet av eget munnsår, via hans munn eller fingrene til en av dere f.eks.

Endret av stortsettglad
Skrevet

Man kan være smittet med herpes i flere år før første utbrudd ifgl. hjemmesiden til Olafiaklinikken. Lommelegen derimot skriver at inkubasjonstiden for herpes er fire dager, så hvem skal du tro på? Ta mannen med til legen så han også kan teste seg.

Skrevet

Akkurat herpes er vel litt spesielt siden det ikke nødvendigvis smittes gjennom kjønnslig kontakt? Veldig, veldig mange har herpesviruset i kroppen - noen har mange utbrudd, andre ingen, og om en har herpesutbrudd rundt munnen kan det smitte ved oralsex. Det kan derfor være at enten du eller din mann har hatt herpesmunnsår, utført oralsex på hverandre og slik overført det til kjønnet.

MERK at jeg ikke er hundre prosent sikker på dette, men jeg mener å ha hørt at tilfellet er slik med herpes. Regner med at andre her kan bekrefte eller avkrefte dette.

Skrevet

Der ser jeg at jeg var treig, flere før meg hadde visst svart noenlunde det samme. Du bør mest sannsynlig be mannen om unnskyldning, ts :)

Skrevet

Man kan være smittet med herpes i flere år før første utbrudd ifgl. hjemmesiden til Olafiaklinikken. Lommelegen derimot skriver at inkubasjonstiden for herpes er fire dager, så hvem skal du tro på?

Man kan ha så små utbrudd at de ikke merkes.

Skrevet

Det trenger ikke være mannen din. Ikke alle merker at de har herpes - hos mange ligger viruset latent i kroppen i flere år før det bestemmer seg for å bryte ut.

I følge lommelegen blir de fleste som blir smittet av herpes, smittet av en som ikke selv vet at han/hun har det.

Skrevet

Når det gjelder herpes, så kan du faktisk ha blitt smittet om mannen din har hatt et munnsår.

Eller en av dere kan ha hatt viruset lenge, uten å ha merket noen utbrudd. Om han var opprinnelig virusbærer, kan et lite rift i skjeden ha gjort deg ekstra sårbar akkurat da. Om du var opprinnelig virusbærer, kan f.eks. annen sykdom gjort immunforsvaret ditt svakere, og du var dermed ekstra sårbar.

Så det finnes faktisk naturlige forklaringer på hvordan det kan være mulig, så får du selv avgjøre om du stoler på at han snakker sant.

EDIT: Du kan også ha blitt smittet av eget munnsår, via hans munn eller fingrene til en av dere f.eks.

I og for seg rett, men ikke hvilket som helst munnsår. Det må være herpesmunnsår. Og det vet de fleste at de har siden det kommer som relativt store utbrudd. Og det må smitte under utbrudd.

Skrevet

I og for seg rett, men ikke hvilket som helst munnsår. Det må være herpesmunnsår. Og det vet de fleste at de har siden det kommer som relativt store utbrudd. Og det må smitte under utbrudd.

Nei, herpesviruset kan også smitte utenom utbrudd, vet at viruset vandrer langs nervebanene opp til "overflaten", men uten at man får sår.

Skrevet

Takker for svar, og hjelpen :-) Det var godt å høre. Det er nemlig herpes jeg har fått. Vi har vært sammen i 4-5 år og ingen av oss har hatt utbrudd eller herpes før. Og ingen av oss har hatt munnsår de siste månedene før jeg fikk dette viruset. Men det var altså etter denne helgen han var bortreise at det brøt ut, og jeg ble svært mistenksom, spesielt siden han selv har vært ganske sjalu i det siste. Men jeg velger å tro på ham, for det kan hende at jeg eller han har hatt viruset i kroppen i mange år, men lurer på om det er mulig at det tar så mange år før det bryter ut.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...