Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Vært arbeidsledig i det siste men endelig fått meg jobb i en butikk nå i desember. Butikken trengte ekstra folk nå før jul.

Har fri fra lillejulaften til og med 2. juledag.

Men så er jeg invitert i selskap 2. juledag (søndag) om kvelden, og rekker ikke jobben hvis jeg ikke tar en buss søndags ettermiddag og da går glipp av selskapet.

Det henger en liste på jobb om hvem som skal jobbe når. Jeg har jobbet de dagene det står "Ledig... (ett eller annet)". Og der står det at "Ledig... (ett eller annet)" og sjefen skal jobbe mandag 3. juledag.

Det store spørsmålet er altså hva jeg kan gjøre?

Vil jo så gjerne i selskapet og treffe gamle kjente som kommer hjem bare når det er jul.

Men når jeg jobber sånn ekstra i desember, er jeg på en måte tvunget til å gå alle de vaktene det sto "Ledig... (ett eller annet)" på?

Må jeg prøve å bytte med noen?

Det blir nok ikke så enkelt siden det er 3. juledag.

Noen som har peil på hvilke rettigheter man har, på en måte? Er ny i arbeidslivet og vet ikke helt hvordan jeg skal løse dette. :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Av og til er man tvungen til å takke nei til sosiale sammenkomster, det er en del av det å ha en jobb.

• Liker 9
Skrevet

Av og til er man tvungen til å takke nei til sosiale sammenkomster, det er en del av det å ha en jobb.

Signerer.

Skrevet

Du kan alltids prøve å bytte, men du må naturligvis belage deg på at du ikke får det til :)

Skrevet

TS her. Skjønner jo at det er sånn å ha en jobb, akkurat som skole i grunn.

Jobbet ekstra på et sykehjem tidligere i høst. Da ringte de eller spurte om jeg kunne jobbe den og den dagen. Helt fritt til å takke nei hvis det ikke passet.

Blir jo litt det samme nå, bortsett fra at det står skrevet på en liste hvilke datoer som er ledige. Derfor jeg lurte litt på dette.

Gjest pepsimax
Skrevet

Det du mener er at du har tatt de ledige vaktene som har vært fordi du er ekstrahjelp? Da er jo på en måte 3 juledag ikke din vakt da,hvis du ikke har tatt den,liksom:) må du ikke skrive deg på denne lista etter hvert som du tar vakter?

Skrevet

Vel, jeg synes du har sluppet "billig" unna, hvis du har fri 23,24,25 og 31?

Skrevet

Litt av greia med at de trenger ekstrahjelp er nok også at du skal steppe inn når andre ikke kan. Noen må jobbe de ukurante dagene, og da fort at det lander på den som er ekstrahjelp.

Har selv jobbet som ekstrahjelp i butikk for mange år siden, noen ganger ble jeg spurt, mens andre ganger bare satt opp. Og det er noe jeg mener man må regne med.

Hvis du ønsker deg fast stilling i den jobben, er det veldig lurt at du står på å takker ja til alle vakter :)

• Liker 4
Skrevet

Og det er ikke noe som heter 3. Juledag. Hvis det dagen faller mellom mandag-fredag er det en helt vanlig ukedag.

• Liker 2
Skrevet

Og det er ikke noe som heter 3. Juledag. Hvis det dagen faller mellom mandag-fredag er det en helt vanlig ukedag.

Det heter jo fortsatt 3.juledag, selv om det i år er en hverdag

• Liker 2
Skrevet

Mandag 27. desember er vanlig arbeidsdag, og var jeg deg ville jeg satt meg opp på den dagen, i hvert fall hvis du har forhåpninger om noe fast der etter desember.

• Liker 2
Skrevet

Vaktlisten er satt opp med et antall ledige vakter, som du har avtalt å gå, hvis jeg forstår deg rett. Da kan du vel også ta vakten etter jul?

Skrevet

Hvis du har fri fra lillejulaften til og med 2. juledag har du sluppet billig unna! Jeg har bare fri 1. juledag jeg, og jeg er fulltidsansatt. Jobb før sosiale sammenkomster.

Skrevet

Sånn er det å ha jobb, desverre - det er en forpliktelse. Sier man ja til jobb, sier man også ja til ansvaret det fører med seg.

• Liker 3
Skrevet

Har de flere ekstrahjelper i desember en deg?

Dersom de har det, kan du jo høre om det er mulig om denne andre ekstrahjelpen tar akkurat den dagen.

Dersom de ikke har andre ekstrahjelper, så ville jeg faktisk ikke spurt meg fri om jeg var i din situasjon (altså, ansatt som ekstrahjelp i desember/jula).

Som Minimi sier, så er jo grunnen til at de ansatte deg i denne måneden nettop at det er jula og de trenger ekstra folk.

Det at fast ansatte skal kunne ta ut juleferie/opptjent ferie er en av tingene, så det å be en fast ansatt med ferie til gode om å gå på jobb denne dagen, fordi ekstrahjelpa/julehjelpa skal i selskap, passer seg på en måte svært dårlig.

Forskjellen mellom jobb og skole, er at det får konsekvenser for andre dersom man ikke stiller opp når man er forventet.

På skolen vil fravær i utgangspunktet gå utover deg selv, i en jobb vil det at du ikke jobber, bety at en annen må jobbe.

Ringehjelper i jula/ferietider er nok ikke veldig normalt å basere seg på i butikker, så om du ønsker å være ringe-ekstra, så ville jeg heller forsøkt å få jobb i yrker der dette er vanlig praksis. :)

• Liker 1
Skrevet

Det heter jo fortsatt 3.juledag, selv om det i år er en hverdag

Nei, det er ikke noe som heter 3. Juledag i almanakken. Tiden mellom 27 des-31 des kalles romjul men det er "jobbmessig sett" potensielt vanlige hverdager, selv om mange bedrifter holder stengt.

• Liker 3
Skrevet

Helt enig med flere her: er du innleid som ekstrahjelp er det nettopp for at de fast ansatte skal kunne avvikle noen feriedager i jula.

Det blir litt som om en arbeidsgiver søkte etter lørdagshjelp og ansatte en person som ba om fri på lørdager.....

Jeg er selv arbeidsgiver og desverre må jeg si, hvis du fikk jobb hos meg og det første du gjorde var å be deg fri/bytte....så ville jeg merket meg det og antagelig ikke satt deg øverst på lista ved muligheter for fast jobb.

Så forstår jeg at sjefen din skal jobbe den dagen? Da ville jeg i hvertfall vært på jobb, bedre mulighet til å vise hva du duger til får du neppe.

Og festen din - denne ene gangen greier du kanskje å skaffe deg skyss på en annne måte slik at du får i pose og sekk?

• Liker 1
Skrevet

TS her.

Har ikke fått arbeidskontrakt, så sjefen spør liksom bare om jeg kan gå da og da. Jeg går ikke vakter for noen andre, men går vakter fordi det er ekstra varer nå i jula.

Butikken har stengt 24, 25, 26. Så jeg har ikke slupper mer billig unna enn de andre som jobber der.

Spurte sjefen igår og forklarte hvordan det var. Og spurte om jeg kunne prøve å bytte med noen av de andre, men så sa hun at de var reist hjem for julen og hadde fått fri i romjula, så var bare jeg og sjefen igjen i romjula. Men så sa hun at du får fritt den dagen!.

Så klag ikke på meg nå! Var ikke jeg som skreik for å få fri, det var det hun som ga meg.

Visste den dagen jeg begynte for 2 uker siden, at jeg ikke får fortsette etter nyttår, siden julestresset er over da. Så jeg taper jo ikke noe på dette.

Fordelen med de som er fast ansatt, er jo at det som regel byttes fra år til år sånn at ikke den samme jobber hver jul liksom. Men sånn er det jo ikke for vikarer som jobber litt her og litt der.

Skrevet

Helt enig med flere her: er du innleid som ekstrahjelp er det nettopp for at de fast ansatte skal kunne avvikle noen feriedager i jula.

Det blir litt som om en arbeidsgiver søkte etter lørdagshjelp og ansatte en person som ba om fri på lørdager.....

Jeg er selv arbeidsgiver og desverre må jeg si, hvis du fikk jobb hos meg og det første du gjorde var å be deg fri/bytte....så ville jeg merket meg det og antagelig ikke satt deg øverst på lista ved muligheter for fast jobb.

Så forstår jeg at sjefen din skal jobbe den dagen? Da ville jeg i hvertfall vært på jobb, bedre mulighet til å vise hva du duger til får du neppe.

Og festen din - denne ene gangen greier du kanskje å skaffe deg skyss på en annne måte slik at du får i pose og sekk?

Hvis jeg var ansatt hos deg og spurte noen andre kollegaer om å bytte vakter og du som sjef ville satt meg lenger ned på lista over muligheter for fast jobb, så hadde jeg funnet meg en ny jobb ;) Å bytte vakt med noen andre, har jo ingenting å gjøre med at man er sløv i arbeidslivet, men jobb er dessverre ikke alt, og man går jo på jobb en annen dag om man får byttet, så er jo ingen som taper på det.

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet (endret)

3. juledag er ikke en helligdag, verken i år eller andre år. Det er dermed en arbeidsdag. Jeg finner det sutrete med folk som ikke kan gå på fest fordi de skal jobbe dagen etter. Sånn er det nemlig for de aller fleste av oss voksne i yrkeslivet.

Endret av Blondie65

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...