AnonymBruker Skrevet 14. desember 2010 #1 Skrevet 14. desember 2010 Jeg har muligens tenkt å få meg hund om et halvt års tid eller noe sånt, når jeg er ferdig med utdannelsen min og har tid til den. Jeg har lest både og Cavalier og Japanese Chin, og når jeg tar rasevelgerquizen på Canis, kommer begge rasene opp. Det jeg har lest om rasene er jo bare standardgreier på nettet. Men hvordan er det virkelig å ha cavalier eller japanese chin? For de som er usikker på hvordan de ser ut så er en cavalier slik, og en japanese chin slik.
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2010 #2 Skrevet 14. desember 2010 Oi, avstemmingsgreia ble visst med likevel. Bare drit i den.
Gjest Bustyvel Skrevet 15. desember 2010 #3 Skrevet 15. desember 2010 Pga alle sykdommene ville jeg aldri kjøpt meg Cavalier. Uansett hvor søt og perfekt den måtte være gemyttmessig. 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2010 #4 Skrevet 15. desember 2010 Alle hunder kan bli syke! Jeg har to cavalierer. Den ene er fullstendig frisk og den andre har en liten blåselyd på hjertet. Det plager ham ikke og han trenger ikke medisiner enda. De er 6 år. Og de er fantastiske!
Gjest Avocado Skrevet 15. desember 2010 #5 Skrevet 15. desember 2010 (endret) Huff, begge rasene er ihjelavlet, hvorfor ikke velge en sunn rase? Cavalieren har vel fått gjennomgå nok i en annen tråd her. Japanese Chin er en brachiocephal (kortskallet) rase, som bare pga sin anatomi (uten å tenke på genetiske symdommer)er født til et liv med pusteproblemer og stor fare for tette tårekanaler. Det er så trangt at det skal lite til før det tetter seg. Selvfølgelig mener alle oppdrettere at denne hodeformen ikke fører til pusteproblemer, og at de kun avler på "friske individer", men sanneheten er at luftveiene er så klemt sammen inni der at den umulig får like frie luftveier som en hund med en mer normal hodeform og dermed tåler mindre. "Man må bare være forsiktig i varmen, la den få bestemme aktivitetsnivå selv, tørke regelmessig mellom hudfoldene i ansiktet for å unngå infeksjoner og være obs på at den ikke skader øynene når den må helt bort til ting for å snuse på noe"... Joda, dette fungerer helt sikkert fint hvis man tilrettelegger forholdene slik at hunden ikke trenger mer oksygen enn den klarer å få til, og de løper fint på tur "så lenge de får lov til å begrense seg selv", men når ble sneezing, snorking og litt puss her og der NORMALT? Normalt for rasen ja, men ikke for hunder generelt. Mange eiere av slike raser synes til og med snøftingen er morsom (!) At de er født slik og ikke vet bedre er et argument for å rettferdiggjøre et dyr man er glad i, ikke for å fremme avl og skaffe seg en valp. Synes jeg. Endret 15. desember 2010 av Avocado
princess89 Skrevet 15. desember 2010 #6 Skrevet 15. desember 2010 Jeg har en liten og søt cavalier på tre år, og bedre hund skal du lete lenge etter. Hun gjør så og si aldri ugang, hun er vanvittig kosete, lydig og var veldig lett å dressere. En hund jeg anbefaler alle som spør! Hadde tidligere en labrador, også en herlig hund, men selvfølgelig litt større. Jeg anbefaler cavalier på det sterkeste, og en hver eier av denne herlige rasen vil nok gjøre det samme!
Wombat Skrevet 15. desember 2010 #7 Skrevet 15. desember 2010 Jeg har en liten og søt cavalier på tre år, og bedre hund skal du lete lenge etter. Hun gjør så og si aldri ugang, hun er vanvittig kosete, lydig og var veldig lett å dressere. En hund jeg anbefaler alle som spør! Hadde tidligere en labrador, også en herlig hund, men selvfølgelig litt større. Jeg anbefaler cavalier på det sterkeste, og en hver eier av denne herlige rasen vil nok gjøre det samme! Jeg har sett eiere med powder puff, chinese crested, Shetland Sheepdog, Bichon Frisè og mange andre små hunder. Samtlige har sagt at deres hund var verdens beste, snilleste og smarteste hund- og nesten alle har tilskrevet det til rasen. Bare fordi akkurat ditt eksemplar av rasen ikke har grusomme smerter som følge av overavling betyr det ikke at du kan overse alle de hundene som lider og må bli avlivet pga dette. TS, om du ønsker deg en rolig og fin klappemaskin så kan du faktisk tenke på en katt, de er nydelige følgesvenner. Men om det er hund du ønsker deg så se litt på helsa også, de fleste hunderaser er trivelige, koselige og lette og trene med de rette metodene
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2010 #8 Skrevet 15. desember 2010 Jeg har sett eiere med powder puff, chinese crested, Shetland Sheepdog, Bichon Frisè og mange andre små hunder. Samtlige har sagt at deres hund var verdens beste, snilleste og smarteste hund- og nesten alle har tilskrevet det til rasen. Bare fordi akkurat ditt eksemplar av rasen ikke har grusomme smerter som følge av overavling betyr det ikke at du kan overse alle de hundene som lider og må bli avlivet pga dette. TS, om du ønsker deg en rolig og fin klappemaskin så kan du faktisk tenke på en katt, de er nydelige følgesvenner. Men om det er hund du ønsker deg så se litt på helsa også, de fleste hunderaser er trivelige, koselige og lette og trene med de rette metodene Dersom jeg kommer til å kjøpe meg en hund kommer jeg selvfølgelig til å sjekke opp på stamtavler og sykdommer først. Det er jo en selvfølge. Ser ut til at cavalieren er den beste av disse to rasene da, og det er egentlig den jeg har mest lyst på også. Altså, dersom jeg skaffer meg denne hunden, er det ikke for å ha en "fin klappemaskin". Jeg vil jo ha hund fordi det er moro, det er sosialt, og det er en fantastisk venn og en fin turkamerat. Man får noe helt annet av en hund, enn hva man får av en katt. Har hatt fire hunder, og minst femten katter (medregnet kattunger som ble solgt) opp igjennom årene, og jeg foretrekker hunder.
Gjest BabyBlue Skrevet 15. desember 2010 #9 Skrevet 15. desember 2010 (endret) 100% sjekking av stamtavlen er umulig. For du får som regel ikke se andre helseattester enn foreldrene sine, og hvis ikke avleren har brukt flere tusen på å sjekke opp hundene sine for diverse genetiske sykdommer blir aldri alt "smårusket" skikkelig sjekket. Mange gjerrige folk i hundebransjen som fokuserer for mye på hvor mange gryn de kan håve inn og setter utseende før helse. Og hvem vet hvor mye bullshit som er lenger bak i stamtavlen? Det følger jo ikke med når besteforeldre, oldreforeldre osv. døde og hva de døde av, bare navn, farge osv. Det eneste du kan få en pekepinn i er hvor høy innavlsprosenten er. Huff, nei. Disse småhundene er avlet halvt i hjel hele gjengen. Hvis du på død og liv vil ha cavalier Håper jeg at du er kritisk til hvem du kjøper av og forsikrer hunden din slik at du har råd til å ordne med dyrlegeregninger hvis den er syk. Cavalieren har dessuten for liten skalle i forhold til hjernen pga. hudens rasestandard, noe som for mange medfører til kronisk migrene og helt ekstreme smerter. Vakker, vakker hund, men ikke et dyr jeg hadde investert i pga. risken for å få et sykt individ. Endret 15. desember 2010 av BabyBlue
Wombat Skrevet 16. desember 2010 #10 Skrevet 16. desember 2010 Dersom jeg kommer til å kjøpe meg en hund kommer jeg selvfølgelig til å sjekke opp på stamtavler og sykdommer først. Det er jo en selvfølge. Ser ut til at cavalieren er den beste av disse to rasene da, og det er egentlig den jeg har mest lyst på også. Altså, dersom jeg skaffer meg denne hunden, er det ikke for å ha en "fin klappemaskin". Jeg vil jo ha hund fordi det er moro, det er sosialt, og det er en fantastisk venn og en fin turkamerat. Man får noe helt annet av en hund, enn hva man får av en katt. Har hatt fire hunder, og minst femten katter (medregnet kattunger som ble solgt) opp igjennom årene, og jeg foretrekker hunder. Nettopp derfor jeg sa hund, en syk hund med hjertefeil kan du ikke ta med ut i allslags vær og vind, mange små hunderaser er sunnere og like trivelige som Cavalieren, men ikke like avlet ihjel. Jeg er veldig enig med babyblue her, du kan ikke se alt i stamtavlene, i tillegg får vel sjelden hele sannheten fra oppdretter heller? Det er på ingen måte meningen å støte deg TS, jeg blir bare så innmari lei meg på vegne av de stakkars valpene som er for søte til sitt eget beste.
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2010 #11 Skrevet 16. desember 2010 100% sjekking av stamtavlen er umulig. For du får som regel ikke se andre helseattester enn foreldrene sine, og hvis ikke avleren har brukt flere tusen på å sjekke opp hundene sine for diverse genetiske sykdommer blir aldri alt "smårusket" skikkelig sjekket. Mange gjerrige folk i hundebransjen som fokuserer for mye på hvor mange gryn de kan håve inn og setter utseende før helse. Og hvem vet hvor mye bullshit som er lenger bak i stamtavlen? Det følger jo ikke med når besteforeldre, oldreforeldre osv. døde og hva de døde av, bare navn, farge osv. Det eneste du kan få en pekepinn i er hvor høy innavlsprosenten er. Huff, nei. Disse småhundene er avlet halvt i hjel hele gjengen. Hvis du på død og liv vil ha cavalier Håper jeg at du er kritisk til hvem du kjøper av og forsikrer hunden din slik at du har råd til å ordne med dyrlegeregninger hvis den er syk. Cavalieren har dessuten for liten skalle i forhold til hjernen pga. hudens rasestandard, noe som for mange medfører til kronisk migrene og helt ekstreme smerter. Vakker, vakker hund, men ikke et dyr jeg hadde investert i pga. risken for å få et sykt individ. Ja, det er jo klart. Jeg kjenner folk som har fått cavalier fra disse oppdretterne, og har hørt at hundene derifra har bra helse.
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2010 #12 Skrevet 16. desember 2010 Selvfølgelig finnes det noen friske hunder innenfor alle raser, men man må se på et generelt grunnlag; både Cavalier og Japanse Chin er generelt ødelagte raser pga sykdommer. Jeg skjønner det er frustrerende å høre for de som er eiere av disse rasene, men se ting litt i perspektiv, for hundenes del. Jeg er selv eier av en hund som dessverre har vært mye syk pga dårlig avl på rasen. Jeg elsker hunden min, hun er verdens beste. Men ingen, INGEN hunder fortjener å gå gjennom det hun har gjort. Derfor er jeg imot avl av den rasen jeg selv har, og kommer aldri til å kjøpe en igjen. Det skal sies at jeg var ung og korttenkt når jeg kjøpte henne for seks år siden, men jeg har lært. Uansett hvor nydelig og søte de er er det ikke rett at man skal avle videre på raser hvor flesteparten ender opp syke. 2
Yrie Skrevet 16. desember 2010 #13 Skrevet 16. desember 2010 (endret) Jeg har en Japanese Chin. Synes det er for ille at folk sitter og skal blåse opp alle sykdommene. Vet det er mye sykdom ute og går, men folk får det jo ut til å høres ut som alle hunder plages. Det er svært, svært få hunderaser som ikke har noen sykdommer. Schäferen har for eksempel lett for å få hjerteproblemer og AD. Noen(JC) plages noe med at luftveiene kan klappe sammen slik at de ikke får puste, og lager da en "gryntelyd." Det høres skummelt ut, men så farig er det ikke. Det ordner seg etter ca. 30 sekunder om du hjelper til å stresse ned hunden. Vår hund har vært noe syk. Rasen plages fryktelig med tannstein. Vil ikke ha kritikk for det, men pga dårlig råd fikk ikke vi dratt til dyrlegen når hunden hadde tannstein, og derfor har hun bare tre på øverste tannrekke og fem nederst. Men hun klarer seg godt, og dette kunne ha vært ungått! Plages ikke med at luftveiene klapper sammen. Skjer kanskje en gang hver tredje måned, og varer kjempekort. Endret 16. desember 2010 av Yrie
L. Kennedy Skrevet 16. desember 2010 #14 Skrevet 16. desember 2010 Det du sier er mer enn god nok grunn til å holde seg langt unna rasen. Det er alvorlig.
satina Skrevet 17. desember 2010 #15 Skrevet 17. desember 2010 Hvis du vil være en lykkelig hundeeier: Hold deg LANGT unna Cavalier, uansett hvilken oppdretter den kommer fra!
Wombat Skrevet 17. desember 2010 #16 Skrevet 17. desember 2010 Jeg har en Japanese Chin. Synes det er for ille at folk sitter og skal blåse opp alle sykdommene. Vet det er mye sykdom ute og går, men folk får det jo ut til å høres ut som alle hunder plages. Det er svært, svært få hunderaser som ikke har noen sykdommer. Schäferen har for eksempel lett for å få hjerteproblemer og AD. Noen(JC) plages noe med at luftveiene kan klappe sammen slik at de ikke får puste, og lager da en "gryntelyd." Det høres skummelt ut, men så farig er det ikke. Det ordner seg etter ca. 30 sekunder om du hjelper til å stresse ned hunden. Vår hund har vært noe syk. Rasen plages fryktelig med tannstein. Vil ikke ha kritikk for det, men pga dårlig råd fikk ikke vi dratt til dyrlegen når hunden hadde tannstein, og derfor har hun bare tre på øverste tannrekke og fem nederst. Men hun klarer seg godt, og dette kunne ha vært ungått! Plages ikke med at luftveiene klapper sammen. Skjer kanskje en gang hver tredje måned, og varer kjempekort. Herregud dette er et da et kjempeproblem? At hunden ikke kan puste fordi luftveiene KLAPPER SAMMEN og du må hjelpe hunden så den ikke skal kveles? Sånn ca hver 3 måned?? Du burde anmeldt oppdretter for lenge siden! Og selvfølgelig har andre raser problemer også, men det betyr ikke at det er greit!
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2010 #17 Skrevet 17. desember 2010 Jeg har en Japanese Chin. Synes det er for ille at folk sitter og skal blåse opp alle sykdommene. Vet det er mye sykdom ute og går, men folk får det jo ut til å høres ut som alle hunder plages. Det er svært, svært få hunderaser som ikke har noen sykdommer. Schäferen har for eksempel lett for å få hjerteproblemer og AD. Noen(JC) plages noe med at luftveiene kan klappe sammen slik at de ikke får puste, og lager da en "gryntelyd." Det høres skummelt ut, men så farig er det ikke. Det ordner seg etter ca. 30 sekunder om du hjelper til å stresse ned hunden. Vår hund har vært noe syk. Rasen plages fryktelig med tannstein. Vil ikke ha kritikk for det, men pga dårlig råd fikk ikke vi dratt til dyrlegen når hunden hadde tannstein, og derfor har hun bare tre på øverste tannrekke og fem nederst. Men hun klarer seg godt, og dette kunne ha vært ungått! Plages ikke med at luftveiene klapper sammen. Skjer kanskje en gang hver tredje måned, og varer kjempekort. Dette er jo bare sjukt. Og du mener at rasen fortsatt bør avles på? Tror du ikke det er ganske traumatisk når luftveiene klapper sammen FOR HUNDEN?
Gjest BabyBlue Skrevet 17. desember 2010 #18 Skrevet 17. desember 2010 Herregud... beklager å si det, men mange av hundeeierne her er helt blindet fordi de elsker hunden sin for mye. Syke dyr skal ikke avles på, uansett hvor behagelig gemyttet er eller hvor søt den er utseendemessig! Pusteproblemer, tannstein, dårlig hjerte, problemer med pels og hud og ekstrem anatomi: det er alle store problemer som blir "blåst vekk" av mange oppdrettere fordi de er for sjarmert av rasen til å være fornuftige, og da baller det på seg med genetiske sykdommer. Får nok hets for dette her, men synes det grenser til ondskapsfult å avle på syke dyr, uansett hvor "lite" alvorlig det er i enkelte folks øyne.
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2010 #19 Skrevet 18. desember 2010 Så hvis man har lyst på en "liten" hund med helst lang pels, som trenger middels eller lite aktivitet og er vennlig. Hvilken rase kan være den beste da? Eller er det slik at "alle" de små hunderasene er ihjelavlet og full av sykdommer? Det virker jo nesten sånn ut ifra hva dere skriver.
Wombat Skrevet 18. desember 2010 #20 Skrevet 18. desember 2010 Så hvis man har lyst på en "liten" hund med helst lang pels, som trenger middels eller lite aktivitet og er vennlig. Hvilken rase kan være den beste da? Eller er det slik at "alle" de små hunderasene er ihjelavlet og full av sykdommer? Det virker jo nesten sånn ut ifra hva dere skriver. Her beskriver du en Shetland Sheepdog, snille, kvikke og kontaktsøkende hunder. Les mer om rasen, de er en relativt sunn rase, trenger godt med sosialisering som valp, men tar til takke med alt fra en fjelltur til en sofakveld inne om det skulle regne Kommer ikke på noen andre raser som faller innenfor; sunn, trenger ikke så mye mosjon og har lang pels, men kanskje noen andre er mer inne på det?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå