Gå til innhold

Månetoppen-sangen


Haustlauv

Anbefalte innlegg

Noen flere som har lagt merke til at det er unaturlig at de synger oss i stedet for seg i natta-sangen på månetoppen?

Teksten går noe slikt:

Nisser og griser, og alle andre små

Skal være inne nå.

Kose OSS i bingen...

Jeg syns det naturlige ville være "kose SEG i bingen" i og med at det først omhandler de, ikke oss. Hva mener dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Eurodice

Noen flere som har lagt merke til at det er unaturlig at de synger oss i stedet for seg i natta-sangen på månetoppen?

Teksten går noe slikt:

Nisser og griser, og alle andre små

Skal være inne nå.

Kose OSS i bingen...

Jeg syns det naturlige ville være "kose SEG i bingen" i og med at det først omhandler de, ikke oss. Hva mener dere?

Her må det hete seg, enig i det. Det er i tredje person.

Jeg må "arrestere" deg for feil bruk av pronomen, ...i og med at det først omhandler dem ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :)

Men - "Nisser og griser, og alle andre små" er vel alle nomen som kan ha de som substitutt?

"De skal kose seg i bingen", ikke "dem skal kose seg i bingen"? Eller surrer jeg nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Takk for svar :)

Men - "Nisser og griser, og alle andre små" er vel alle nomen som kan ha de som substitutt?

"De skal kose seg i bingen", ikke "dem skal kose seg i bingen"? Eller surrer jeg nå?

Du misforstår, det var ikke der jeg mente det skulle være "dem". Se ordene som jeg har uthevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi griser koser oss i bingen ja..:lur: Bingen kan jo være et noe uheldig ordvalg for senga (til nissene altså), men uansett høres 'seg' veldig mye bedre ut ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo nissene som synger (om seg selv i tillegg til grisene), så da er det vel helt kurant å bruke oss. Og nissene bor jo tross alt i fjøset de også. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...