Haustlauv Skrevet 14. desember 2010 #1 Skrevet 14. desember 2010 Noen flere som har lagt merke til at det er unaturlig at de synger oss i stedet for seg i natta-sangen på månetoppen? Teksten går noe slikt: Nisser og griser, og alle andre små Skal være inne nå. Kose OSS i bingen... Jeg syns det naturlige ville være "kose SEG i bingen" i og med at det først omhandler de, ikke oss. Hva mener dere?
Gjest Eurodice Skrevet 14. desember 2010 #2 Skrevet 14. desember 2010 Noen flere som har lagt merke til at det er unaturlig at de synger oss i stedet for seg i natta-sangen på månetoppen? Teksten går noe slikt: Nisser og griser, og alle andre små Skal være inne nå. Kose OSS i bingen... Jeg syns det naturlige ville være "kose SEG i bingen" i og med at det først omhandler de, ikke oss. Hva mener dere? Her må det hete seg, enig i det. Det er i tredje person. Jeg må "arrestere" deg for feil bruk av pronomen, ...i og med at det først omhandler dem ...
Haustlauv Skrevet 14. desember 2010 Forfatter #3 Skrevet 14. desember 2010 Takk for svar Men - "Nisser og griser, og alle andre små" er vel alle nomen som kan ha de som substitutt? "De skal kose seg i bingen", ikke "dem skal kose seg i bingen"? Eller surrer jeg nå?
Gjest Eurodice Skrevet 14. desember 2010 #4 Skrevet 14. desember 2010 Takk for svar Men - "Nisser og griser, og alle andre små" er vel alle nomen som kan ha de som substitutt? "De skal kose seg i bingen", ikke "dem skal kose seg i bingen"? Eller surrer jeg nå? Du misforstår, det var ikke der jeg mente det skulle være "dem". Se ordene som jeg har uthevet.
Havtorn Skrevet 14. desember 2010 #6 Skrevet 14. desember 2010 Vi griser koser oss i bingen ja.. Bingen kan jo være et noe uheldig ordvalg for senga (til nissene altså), men uansett høres 'seg' veldig mye bedre ut ja!
juliane Skrevet 15. desember 2010 #7 Skrevet 15. desember 2010 Det er jo nissene som synger (om seg selv i tillegg til grisene), så da er det vel helt kurant å bruke oss. Og nissene bor jo tross alt i fjøset de også.
Hoppetaujenta Skrevet 21. desember 2010 #8 Skrevet 21. desember 2010 Syns at "oss" virker helt på sin plass.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå