Gå til innhold

Løshunder


Amys

Anbefalte innlegg

Det har seg slik at veien jeg går til jobb er et yndet tursted for hundeeiere, og jeg er ikke spesielt høy i hatten når jeg kommer rundt en sving og møter på et digert beist som knurrer/bjeffer på meg mens eieren står 100 meter nedi veien og roper på dyret uten at det reagerer.

Hva er beste måten å reagere på da? Og hvordan kan man se på hunden om den bare ypper seg eller om den er i full gang med å planlegge hvilken del av meg den vil smake på først?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om hunden er en kjent menneskespiser hadde nok ikke eieren sluppet den. :)

Litt vanskelig å forklare om du ikke er litt hundevandt, men om den logrer har en "glad/positiv" holdning, er du som regel trygg.

Knurrer den fra dypet og er stiv i holdningen ville jeg hvertfall unngått øyekontakt til eieren har fått fart på skråget ;) Men som sagt så håper og tror jeg at de som har hunder i faresonen, holder de i bånd! Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som noen sier her, uinngå øyenkontakt, og overse den, og gå rolig. Om du løper kan du trigge et utfall, som ikke behøver å være angrep men lek, men som likevel kan oppleves ekkelt for deg som er redd hunder. Om hunden står med stive bein, senket hode, høy hale og knurrer med fokus rett på deg like ved deg står du STILLE uten øyenkontakt og venter på eier.

Og når han får tak i hunden så ber du om navnet hans så du kan melde ham, for en hund som oppfører seg slik jeg nettopp har beskrevet skal ikke gå løs...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, da prøver jeg å unngå øyenkontakt neste gang :) Tror jeg har stoppet opp og stirret på de jeg har truffet på til nå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som en sier over,ikke stirr da det på hundespråk betyr Sinna.

Ha armene inntil kroppen og unngå blikkkontakt.Aldri løp,det kan trigge jaktinstinkt

Rett deg opp i ryggen og ikke kry om du skjønner.Rak rygg ,armer inn og blikket vekk.

Gjerne blunke ekstra og sukke ,se vekk-Dette er alle dempendes signaler til hunden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...