Gå til innhold

rasekatt-nebelung


Superknas

Anbefalte innlegg

Er det noen som har en nebelung eller har hørt om de kattene?

satt å så på tv-program istad med katteraser,å der kom det om nebelung katter og den er helt lik pusekattene mine,

så lurer på om jeg kanskje har en nebelung katt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest ~Fantabulous_kitten~

Hei!

Tror nok jeg så samme program som dere, "Cats 101"?

De nebelungkattene var veldig skjønne, og det artige var at hun ene min er helt lik som nebelungene i programmet, om man ser henne med sort/brun pels, og ikke den gråfargen. Var som en tro kopi. Men jeg vet at hun ikke er av denne rasen da, har jo sett resten av familien :jepp:

Men etter hva jeg skjønte er dette en sjelden rase, så om du virkelig lurer på om du kan ha slike, bør du kontakte noen som har greie på det for å få et svar der. Vet dessverre ikke hvem som har slik ekspertise her i Norge, men kanskje dyrebeskyttelsen vet hvem du kan prate med?

Edit: kan denne linken hjelpe deg noe?

http://www.ehow.com/how_2341410_identify-nebelung-cat.html

Endret av ~Fantabulous_kitten~
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved første øyekast ser den ut som en huskatt på det bildet. Det finnes mange blå katter med gule øyne.

Med mindre du kjøpte av en opdretter av denne rasen og fikk med stamtavle har du ikke denne typen katt.

Det er mer sansynlig at du har en variant av denne ;)

http://en.wikipedia.org/wiki/European_Shorthair

http://www.changingmoon.eu/european_shorthair_cat.php

.. Men alle katter uten stamtavle er per definisjon en huskatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, nå høres du ut som stedatteren min etter at hun hadde fått ei rasekattbok av meg. Den ene dagen så var huskatten hennes en tyrkisk angora og den neste en norsk skogkatt.

Men det er jo ikke sånn at katter og hunder er rasedyr bare fordi de likner på en rase. Mannen min er ikke italiener selv om han har mørkt hår og brune øyne.

Så det er nok som Tulling sier, man har den rasen som står på stamtavla. Men en omplasseringskatt man ikke har papirer på og ikke kjenner bakgrunnen til kan selvfølgelig være hva som helst. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BabyBlue

Det er ikke en rasekatt med mindre det fulgte med en stamtavle da du kjøpte henne, uansett hvor lik den er :P

Alle katter uten stamtavle går under navnet "huskatt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hehe,okei..

Masse svar!

jeg kjøpte katten av en familie som hadde fått den til seg av noen,husker ikke hvordan det var. men den hadde ikke en mor iallefall,så de som hadde den visste ikke åssen rase det var iallefall .

Men leste litt om nebelung på nettet og fant en del som stemmer helt overns med min katt.

Den har den hvite haletippen og er ordentlig morsk i ansikte :) hehe..

Jeg bryr meg egentlig ikke om det er en rasekatt,bare morsomt å vite :)

vet ikke hvordan jeg får lastet opp bilde her,så kunne dere sett. hjelp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette er bilder av han,litt dårlige bilder men..

:sjokkert:

det er jo som å se pusen min, jo! hun var en villkatt vi tok vare på, så vidt jeg vet finnes det ingen nebelungkatter i nærheten av der vi bor. derfor tror jeg nok at min er en "helt vanlig huskatt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:sjokkert:

det er jo som å se pusen min, jo! hun var en villkatt vi tok vare på, så vidt jeg vet finnes det ingen nebelungkatter i nærheten av der vi bor. derfor tror jeg nok at min er en "helt vanlig huskatt".

da har du en fin kattepus :) syns han er så kjekk jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet hvor man kan ta med katten sin for å få sjekket rase?

Den eneste måten å "sjekke rase" på er dersom man vet hvem foreldrene er, og kan genteste dem opp mot hverandre.

Katten til TS ser ut som en ganske vanlig skogkattmix.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

den er forresten skipskatt da :)

Synd man ikke får vite noe mer om den og rase. Men uansett,kjempe fin :)

Skipskatter, det vil si katter med ekstra tær, vil ikke bli godkjent for utstilling og avl av foreninger for katteoppdrett. Dette gjelder uansett hvilken rase de tilhører siden dette regnes som en misdannelse. Normalt er de likevel sunne og friske katter, heldigvis. Du kan lese mer om dette her: Skipskatt

Selv om det nok ikke er noen rasekatt, har du en nydelig pus hegee! :)

Foreldrene mine hadde tidligere en hunnkatt som liknet veldig på katte din. Dessverre døde hun for snart tre år siden, og jeg saver henne veldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det så nøye om han er rasekatt eller miks da? Sannsynligheten er jo liten for at han skal være en rase i det hele tatt, for ikke å snakke om en sjelden rase. Nebelung har også grønne øyne, ikke gule.

Men katten er verdens nydeligste uansett! Og enda mer unik når det bare fins én av han. ;)

Du vet, i motsetning til hunder så formerer katter seg fritt i stor grad. Rasekatter derimot er som regel hindret fra å gjøre det, fordi de holdes inne eller er kastrert. Rasekatteiere er litt nøyere på sånt. Så at en katt skal slumpe til å være en rasemiks eller aller mindre renrasa er generelt lite sannsynlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nei,det spiller igrunn ingen rolle :) Søt er han uansett

Det viktigste er at du har en nydelig katt som jeg skjønner du er veldig glad i.

Katter er fantastiske dyr som gir mye glede! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...