Gå til innhold

Problemer med dyrebeskyttelsen


Gjest indiska

Anbefalte innlegg

For fem uker siden fikk jeg en telefon fra dyrebeskyttelsen angående to hjemløse og ville kattunger som trengte et akutthjem over helgen (pga ekstremkulda) til de fikk ordnet med fosterhjemmet på mandag. Dette sa jeg ja til, det var tross alt bare over helgen.

Så trakk fosterhjemmet seg. Plutselig var kattene dumpet hos meg. Har prøvd å sende mail, sms og ringe til dyrebeskyttelsen i flere uker, men de svarer ikke. EN gang har de svart, og da sa de at de skulle ordne det iløpet av noen dager (for to uker siden...). Fikk også kontakt med ei via facebook som skulle sjekke det opp, men det skjedde aldri noe.

Jeg kan ikke ha kattene lenger. Jeg hadde i utgangspunktet ikke mulighet heller, men fordi det bare var to dager sa jeg ja. Jeg har allerede tre katter (i liten leilighet), og de to ville har vært på soverommet i fem uker nå. Fem uker har jeg sovet på sofaen. De to kattene har katteinfluensa, og det er derfor de har vært totalt adskilt fra mine. Jeg har selvsagt vært mye inne på soverommet for å venne de til menneskelig nærvær. Dyrebeskyttelsen har heller ikke bidratt med mat/sand slik de plikter å gjøre til akutthjem/fosterhjem, som det står i kontrakten!

Hva skal jeg gjøre? Eneste muligheten jeg ser nå er å avlive kattene hos veterinæren. Jeg skal på sykehuset imorgen (har blitt akutt syk), og skal være der ei uke. Mine katter har selvsagt kattepass, men jeg har ikke råd til å sette to katter EKSTRA på pensjonat! Jeg er selv imot avlivning av relativt friske katter, men hva skal jeg gjøre da? La de være på soverommet og komme hjem til et neddriti hjem? Jeg er så sinna over at de har satt meg i denne situasjonen :kjefte:

Endret av indiska
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis det er helt umulig å få tak i dem, har du vel ikke annen mulighet enn å ta livet av dem?

Jeg ville i tillegg selvsagt sendt den regningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke kjøre dem tilbake til Dyrebeskyttelsen?

Nei. De har ikke noe kontor/tilholdssted, bare en haug frivillige som arbeider rundt :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BabyBlue

Dyrebeskyttelsen har det hardt i juletidene, men det er allikevel kjipt å la en slik hyggelig, hjelpende dame som deg sitte igjen med så mye styr :klemmer:

Jeg er i mot avliving selv, men du nevte at de var ville og syke, så... er det egentlig en annen utvei? :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei. De har ikke noe kontor/tilholdssted, bare en haug frivillige som arbeider rundt :tristbla:

Ok. Her i Oslo har de nemlig et "kattehjem".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyrebeskyttelsen har det hardt i juletidene, men det er allikevel kjipt å la en slik hyggelig, hjelpende dame som deg sitte igjen med så mye styr :klemmer:

Jeg er i mot avliving selv, men du nevte at de var ville og syke, så... er det egentlig en annen utvei? :sukk:

De har jo hatt helt siden 30.oktober på seg. Det var siste dagen jeg skulle ha de :/

SPCA tenker som så; kattepest kan man bli frisk av, og de er såpass små at de fortsatt kan temmes i akseptabel grad.

:tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først av alt så vil jeg takke deg fordi du har hjerte for de stakkars dyrene, og tar imot dem til tross for at du har dårlig plass. :klemmer:

Jeg forstår inderlig godt den frustrasjonen du føler i den situasjonen du er i nå. Nå har jeg jo bare din side av saken å forholde meg til, men slik du forklarer det, så synes jeg du er blitt behandlet skrekkelig dårlig. Det er også veldig dumt gjort av dem, for bryter en løfter på den måten, risikerer en jo å miste akutthjem (som er sårt tiltrengt!).

Jeg anbefaler deg å ta kontakt med Dyrebeskyttelsen i en annen kommune, eller event. Kattens Vern. Det er mange ildsjeler rundt om, og noen drar også gjerne et stykke og henter katter i nød.

Hvis du møter veggen overalt, ser jeg dessverre ingen annen mulighet enn at du får levere kattene til avliving, og sende regningen til den organisasjonen som overlot dem til deg.

Jeg vet alt om presset på DB i disse tider, men jeg synes likevel de har satt deg i en håpløs situasjon, og NOEN av dem burde brette opp ermene og ta dette ansvaret fra skuldrene dine!

All mulig lykke til fra meg, og god bedring! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SPCA er da ikke det samme som Dyrebeskyttelsen - hvilken organisasjon snakker vi egentlig om nå?

Jeg ville tatt kontakt med den nærmeste avdelingen annet enn den du fikk kattene fra. Noen kan sikkert ta ansvar - hvis ikke er det fullstendig akseptabelt av deg å levere kattene til avliving. Jeg ville nok sendt regningen til Mattilsynet heller enn å betale selv og så få masse jobb med å kreve inn pengene fra Dyrebeskyttelsen. Det er uansett Mattilsynets jobb å ta seg av villkatter.

Tusen takk for at du har prøvd, iallefall! Du har strukket deg langt for kattene, men de kan naturligvis ikke være hos deg uten pass en hel uke. Da er det bedre om du avliver dem, hvis ikke Dyrebeskyttelsen kommer på banen igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I området her har folk henvendt seg til SPCA i den tro at det var en veldrevet organisasjon og senere funnet seg nødt til å kontakte Dyrebeskyttelsen etterpå i frustrasjon.

SPCA er drevet av donasjoner og de har nylig startet opp i Norge, det kan være det som er grunden til at du ikke får den støtten du har krav på nå om du har tatt imot kattene derifra.

I så fall burde du kontakte Dyrebeskyttelsen og høre om de kan hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde bare lempet kattene ut så fikk noen andre finne de og kontakte dyrebeskyttelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde bare lempet kattene ut så fikk noen andre finne de og kontakte dyrebeskyttelsen.

Det går virkelig ikke an! Noe så hjerteløst. Jeg ville avlivet kattene og sendt regning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva skal man gjøre da dersom man faktisk ikke har penger til avliving og dyrebeskyttelsen ikke svarer og man skal reise bort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå til avisen med saken. Da pleier det å bli fortgang i sakene. Ha tilgjengelig alle bevis på de gangene du har prøvd å kontakte dem om problemet uten resultat.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd Facebook? For å prøve å få noen til å enten overta dem eller bare å passe dem mens du er borte eller inntil nye eiere melder seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hva skal man gjøre da dersom man faktisk ikke har penger til avliving og dyrebeskyttelsen ikke svarer og man skal reise bort?

Som jeg skrev tidligere i tråden:

Mattilsynet har plikt til å ta seg av forvillede katter, de skal ta regningen. Det er ikke Dyrebeskyttelsens ansvar i det hele tatt, det er fullstendig frivillig av dem å gjennomføre den fantastiske jobben de gjør. Det er bare å levere kattene på nærmeste dyreklinikk, forklare situasjonen og be dem sende regningen til staten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle Gunnes

Hva skal man gjøre da dersom man faktisk ikke har penger til avliving og dyrebeskyttelsen ikke svarer og man skal reise bort?

Det er akkurat denne holdninge, som gjør at man får et stort problem med herreløse katter. Ikke akkurat en konstruktiv tanke. Tvert om.

Og ja det finnes hjelp der ute bare man gidder å ta seg bryet med å lete etter hjelp. Som en sier over her ang Mattilsynet for eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyrebeskyttelsen har heller ikke bidratt med mat/sand slik de plikter å gjøre til akutthjem/fosterhjem, som det står i kontrakten!

Det er en god stund siden kontrakten ble forandret, da dyrebeskyttelsen rett og slett ikke har midler til mat og sand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...