Caroline411 Skrevet 13. desember 2010 #1 Skrevet 13. desember 2010 (endret) Da har jeg tatt steget og blitt vegeterianer - egentlig veldig uanmeldt. Gikk tilfeldigvis ei uke uten kjøtt og sett at jeg også har fått en del nye venner som er vegeterianere ble det plutselig ikke sett på som en anstrengelse lenger. Liker veldig godt maten! Helsemessige fordeler og livet produksjondyr i dag må leve er vel også i bunn og grunn årsaken til denne nye livsstilen:) Men i og med at jeg bare har gjort dette i litt over en måneds tid, og dermed bare har vendt meg til hverdagsmaten, er jeg nå veldig interesert i å høre om alternativ festmat for vegeterianere, spesielt siden det nå nermer seg jul og kjøtt oftest er på menyen i de norske hjem. For tiden studerer jeg i London så utvalget er naturligvis mye større for vegeterianere her enn i Norge, men skal feire julen hjemme så forhåpentligvis har andre erfarne nordmenn innenfor denne livsstilen noen tips til hva jeg kan gjøre for å få en minst like spennende julemiddag som de med pinnekjøtt! Er ikke veganer, så jeg spiser egg og melkeprodukter i tillegg til fisk. Naturligvis tenkte jeg med en gang at en god fiskerett kunne vært tingen, men er veldig åpen og takknemlig for andre forslag også Edit: Jeg spiser fisk, så da er det vel pesceterianer. Har selvfølgelig vært kjent med dette uttrykket fra før, men i og med at mange av disse anser seg selv som vegeterianere alt i alt var jeg kjapp med å si det samme. Selvfølgelig blir det fyr og flamme over slikt, hva kan en forvente.. Mente virkelig ikke å terge noen Endret 13. desember 2010 av Caroline411
CocoPiaf Skrevet 13. desember 2010 #2 Skrevet 13. desember 2010 Når jeg var veggis (jobber meg oppover til å ikke være det nå) så pleide jeg å spise grillet fisk som min far har fiska så hadde jeg de vanlige tilbehøret som de andre har. Det var veldig godt blir nok det på meg i år og, i med at jeg ikke har lært meg opp til å spise ribbe osv ennå
Caroline411 Skrevet 13. desember 2010 Forfatter #3 Skrevet 13. desember 2010 Når jeg var veggis (jobber meg oppover til å ikke være det nå) så pleide jeg å spise grillet fisk som min far har fiska så hadde jeg de vanlige tilbehøret som de andre har. Det var veldig godt blir nok det på meg i år og, i med at jeg ikke har lært meg opp til å spise ribbe osv ennå grillet fisk hørtes kjempegodt ut! Tenkte litt på lettsaltet torsk, men det er så typisk 1. juledags-middag hjemme hos oss at det blir litt for mye av det gode, tror jeg:) hmm...
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2010 #4 Skrevet 13. desember 2010 Tilbehøret til ribbe er jo bare nydelig, jeg har aldri trengt noe mer enn grønnsaker, poteter, brunsaus og rød/surkål. Når det er pinnekjøtt blir det mer kjedelig, da pleier jeg å få ekstra grønnsaker og brunsaus til potenene og kålrabistappa. Hender jeg steker opp et par urteburgere i tillegg. Ellers finnes det mange oppskrifter på "erstatningsmat" til vegetarianere, men de er litt for omfattende etter min mening, jeg gidder rett og slett ikke.
Tabris Skrevet 13. desember 2010 #5 Skrevet 13. desember 2010 Man er ikke vegetarianer om man spiser fisk. 3
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2010 #6 Skrevet 13. desember 2010 Kan vegetarianere spise brun saus da? Skikkelige brun saus er jo laget av kraft.
Caroline411 Skrevet 13. desember 2010 Forfatter #7 Skrevet 13. desember 2010 Tilbehøret til ribbe er jo bare nydelig, jeg har aldri trengt noe mer enn grønnsaker, poteter, brunsaus og rød/surkål. Når det er pinnekjøtt blir det mer kjedelig, da pleier jeg å få ekstra grønnsaker og brunsaus til potenene og kålrabistappa. Hender jeg steker opp et par urteburgere i tillegg. Ellers finnes det mange oppskrifter på "erstatningsmat" til vegetarianere, men de er litt for omfattende etter min mening, jeg gidder rett og slett ikke. surkål har jeg desverre aldri vært noe stort fan av, men helt sant; tilbehøret til ribbe er veldig godt! Og så ELSKER jeg kålrabistappen til pinnekjøtt! SKal nok klare å diske opp med noe godt, men veldig interesant og høre hva andre pleier å gjøre:) takk for svar!
Caroline411 Skrevet 13. desember 2010 Forfatter #8 Skrevet 13. desember 2010 Man er ikke vegetarianer om man spiser fisk. Mulig det. Vet det diskuteres, men jeg er vel en mild vegeterianer;) spiser fisk hovedsaklig for næringsstoffene og fordi fisk er litt mer fri enn ei høne som må leve livet sitt på et like stort areal som et A4 ark. Kjenner flere vegeterianere som er ok med å spise fisk.
Tabris Skrevet 13. desember 2010 #9 Skrevet 13. desember 2010 Du må gjerne spise fisk, det gjør ikke meg noe. Jeg spiser fisk selv. Men man er ikke vegetarianer om man gjør det. Ville bare presisere det. Så de du kjenner som spiser fisk, er da heller ikke vegetarianere.
CocoPiaf Skrevet 13. desember 2010 #10 Skrevet 13. desember 2010 Man er ikke vegetarianer om man spiser fisk. Det er faktisk veldig vanlig at vegetarianere spiser fisk. Men jeg skjønner hva du mener.
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2010 #11 Skrevet 13. desember 2010 Kan vegetarianere spise brun saus da? Skikkelige brun saus er jo laget av kraft. Brunsausen blir veldig god på grønnsaksbuljong og kraft fra grønnsakene Jeg er ikke helt manisk på slike småingredienser som ikke består av rent kjøtt, men jeg synes faktisk ikke brunsausen som er laget av kjøttkraft er noe særlig god. Vanesak.
Kvist Skrevet 13. desember 2010 #12 Skrevet 13. desember 2010 Det er faktisk veldig vanlig at vegetarianere spiser fisk. Nei, det er det ikke! Det er veldig vanlig med mennesker som spiser fisk, men ikke andre dyr. Men en vegetarianer spiser ikke noen dyr overhodet. 1
cilipili Skrevet 13. desember 2010 #13 Skrevet 13. desember 2010 En vegetarianer spiser IKKE fisk. Det ligger i selve ordet vegetarianer. Da kan du kalle deg pesceterianer eller si at du bare spiser fisk, men ikke kjøtt. Forslag til julemat: Nøttesteik. Fantastisk godt! Da kan du ha samme tilbehør som de andre. Saus må du nok ha selv, da den som er til ribba sannsynligvis inneholder kjøttkraft. En skikkelig fløtesaus er perfekt til nøttesteik. Kan legge ut oppskrift om du vil? Er ikke hjemme nå, så må ta det senere.
cilipili Skrevet 14. desember 2010 #14 Skrevet 14. desember 2010 NØTTESTEIK: 1 SS SMØR/ OLJE 1 STOR FINHAKKET LØK 2 SS SETERRØMME 200 GR COTTAGE CHEESE 4 DL GROVHAKKEDE MANDLER/ NØTTER (ER BEST MED VALNØTTER, HASSELNØTTER, PARANØTTER OG PECANNØTTER) 1 SS SITRONSAFT 150 GR REVET CHEDDAR 2-3 STENGER FINHAKKET STANGSELLERI 3 LETTPISKEDE EGG 1 1/2 TS SENNEP( OM DU VIL) 1 SS BULJONG PULVER SALT ETTER SMAK (OBS! DET ER SALT I BULJONGPULVERET OG) PEPPER STEKES I BRØDFORM MED BAKEPAPIR I. 175*C I CA 45-60 MIN. JEG SKRUR OPP VARMEN OG SETTER PÅ GRILL DE SISTE TI MINUTTENE FOR Å FÅ SKIKKELIG BRUN STEKESKORPE.
KatteLatte Skrevet 14. desember 2010 #15 Skrevet 14. desember 2010 surkål har jeg desverre aldri vært noe stort fan av, men helt sant; tilbehøret til ribbe er veldig godt! Og så ELSKER jeg kålrabistappen til pinnekjøtt! SKal nok klare å diske opp med noe godt, men veldig interesant og høre hva andre pleier å gjøre:) takk for svar! Hvis man skal være veldig pirkete på det, men det er du kanskje ikke, så inneholder mange kålrabistapper kraft fra pinnekjøttet. Men noen lager den uten.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå