Chiyo Skrevet 13. desember 2010 #1 Skrevet 13. desember 2010 Hørte noe rart i dag. Jeg bor på et universitets campus i England og her om dagen hadde enn annen person fra Norge vært i leiligheten vår. Da de sa at det var en jente fra Norge som bodde der hadde han virket interessert, men så sa de at jeg var fra Bergen og da hadde han endret helt mening. Det var liksom at da var det ikke så interessant lenger. Venninnen min sa at det virket som om han rett og slett som han ikke likte folk fra Bergen. Hvorfor ikke det da? Jeg syns bergensere er kjempe koselig jeg, og østlendinger også for den slags skyld. Jeg kan ikke skjønne hvorfor han gikk fra å være interessert i å prate med meg til å bli totalt uinteressert bare fordi jeg ikke var fra Oslo slik som han. Jeg syns det er utrolig dumt når man skal begynne å dømme folk fra hvor de kommer fra i landet.
Kamikatze Skrevet 13. desember 2010 #2 Skrevet 13. desember 2010 Bare mindreverdighetskomplekser. En mann som er "basjk" i "osjo" blir så jævlig femi sammen med bergensiøser. Bjellene deres krymper på en måte. Ikke din feil. De takler bare ikke ordentlige kvinnfolk, bare klorbleka solariumspakistanere som ikke greier å uttale R-er som får veggene til å vibrere. Han blir demaskulinisert og demoralisert over å treffe noen som trolig ikke gidder å beundre selvskrytet hans om hvor fortreffelig speilbilde han har... 5
Antlers Skrevet 13. desember 2010 #3 Skrevet 13. desember 2010 Jeg kjenner mange som ikke takler dialekten, og er ikke så begeistret for den selv heller. Skjærer litt i ørene med alle "knirkelydene" de bruker... Har en kamerat som opprinnelig er fra Bergen, men jeg merker jeg får vondt i hodet etter noen timer sammen med ham. Det blir dumt å dømme folk på bakgrunn av hvor i landet de kommer fra, men smart å ta hensyn til egne ører, om man vet man plages av det. 1
Chiyo Skrevet 13. desember 2010 Forfatter #4 Skrevet 13. desember 2010 Ja men man kan da ikke la være å sosialisere med noen, bare fordi de har en dialekt du ikke er vandt med. Det er ikke noe som heter å ikke like en dialekt, det blir for dumt. Man er ikke vandt med den og det eneste som hjelper er faktisk å tilbringe mer tid med bergensere.
Antlers Skrevet 13. desember 2010 #5 Skrevet 13. desember 2010 Ja men man kan da ikke la være å sosialisere med noen, bare fordi de har en dialekt du ikke er vandt med. Det er ikke noe som heter å ikke like en dialekt, det blir for dumt. Man er ikke vandt med den og det eneste som hjelper er faktisk å tilbringe mer tid med bergensere. Det må vel være opp til hver enkelt, så lenge det ikke er snakk om diskriminering. Man kan ikke nekte å servere en Bergenser på et utested, bare fordi man har problemer med dialekten. Om jeg får vondt i hodet av for mye skjærende "eeeEEEEEEeeeeg", så velger jeg naturligvis å trekke meg tilbake når smertegrensen er nådd. Det er ikke fordi jeg misliker Bergensere som mennesker, det er bare fordi jeg får vondt i hodet av måten de snakker på. Det kan godt hende det kommer av at man ikke er vant med det, men jeg er spesielt vàr for skarpe lyder, og tror derfor ikke det er noe jeg kan venne meg til. Hadde en engelsk kamerat på besøk, og vi satt og så på TV. Plutselig var det en Bergenser som snakket, og da måtte han bytte kanal fordi han syntes det var helt grusomt å høre på, og spurte om hva i all verden det der var for noe (dette var riktignok en med ekstra skjærende stemme). Har da hørt en og annen Østlending med stemme som får det til å svi i ørene også, men for meg virker det som om det er langt mer utbredt å snakke slik i Bergen.
Gjest BabyBlue Skrevet 13. desember 2010 #6 Skrevet 13. desember 2010 Synes det er så tullete å dømme folk etter hvor de kommer fra i landet. Har faktisk sett flere sånne "hva synes dere om oss fra Oslo, Stavanger, Kristiansand" tråder.
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2010 #7 Skrevet 13. desember 2010 Jeg er fra østlandet, og må si at jeg har store problemer med dialekten på vestlandet. Jeg liker ikke skarre-r, og får vondt i ørene av den. Og tonefallet irriterer meg. Så skal det sies at de fleste bergensere jeg har møtt, de prater så mye at jeg blir helt sliten i hodet. Men dette gjelder selvsagt ikke alle. I det siste har det vært veldig mange bergenske sanger på radio, og må rett og slett slå av, fordi jeg får helt fnatt! 1
Estë Skrevet 13. desember 2010 #8 Skrevet 13. desember 2010 Oslopike her, og jeg har absolutt ingen problemer med bergensere. Men så har jeg også hatt flere lærere og venner fra Bergen, så antar at om jeg hadde hatt noe imot dialekten ville det nok ha blitt slipt bort for lenge siden. :gjeiper: 1
epione Skrevet 13. desember 2010 #9 Skrevet 13. desember 2010 Tullete å dømme mennesker utifra dialekt. Selvsagt finnes det noen dialekter jeg synes er mindre fine enn andre, men jeg ekskluderer ikke mennesker fra livet mitt på grunn av dialekt. Etterhvert som jeg blir vant med folk, så slutter jeg å legge merke til dialekten deres, men hører bare hva de faktisk sier til meg. 2
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2010 #10 Skrevet 13. desember 2010 Hørte noe rart i dag. Jeg bor på et universitets campus i England og her om dagen hadde enn annen person fra Norge vært i leiligheten vår. Da de sa at det var en jente fra Norge som bodde der hadde han virket interessert, men så sa de at jeg var fra Bergen og da hadde han endret helt mening. Det var liksom at da var det ikke så interessant lenger. Venninnen min sa at det virket som om han rett og slett som han ikke likte folk fra Bergen. Hvorfor ikke det da? Jeg syns bergensere er kjempe koselig jeg, og østlendinger også for den slags skyld. Jeg kan ikke skjønne hvorfor han gikk fra å være interessert i å prate med meg til å bli totalt uinteressert bare fordi jeg ikke var fra Oslo slik som han. Jeg syns det er utrolig dumt når man skal begynne å dømme folk fra hvor de kommer fra i landet. Uffda. Det virket jo veldig overfladisk. Folk fra Bergen er forskjellige, akkurat som folk ellers i landet er forskjellig. Men det er jo et kjent fenomen at det finnes flere bergensere som er slitsomme og altfor pratesjuke, og ganske så frekke og freidige, enn det finnes andre steder i landet. Det betyr ikke at det ikke finnes ålreite bergensere! På samme måte vet man jo at i Bærum (Blærum), så er det et flertall blærete klyser med merkleklær fra topp til tå, og det tragiske rosa pannebåndet. Det betyr ikke at det ikke finnes ålreite folk fra Bærum også, de bare er litt færre i prosent der enn andre steder :-) 3
Gjest Hard Ride Skrevet 13. desember 2010 #11 Skrevet 13. desember 2010 (endret) Etter min erfaring finnes det en god del østlendinger som har problemer med andres dialekter. Noen er rett og slett bare respektløse. Vet f. eks. om folk fra vestlandet som får høre fra østlendinger at de ikke forstår hva de sier(!) Tenker heller at de ikke prøver særlig hardt å forstå dem. De snakker tross alt norsk. Selv er jeg fra sørlandet og har ikke spesielt sterk dialekt, men jeg forstår da alle Norges dialekter uten problemer. Får nesten følelsen av at noen østlender på en måte "tuner ut" av samtalen når den går på dialekt. (mener ikke å bashe østlendinger, men dette er ting jeg har lagt merke til i Oslo, siden jeg prater jo med andre innflyttere) Endret 13. desember 2010 av Hard Ride 4
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2010 #12 Skrevet 13. desember 2010 Jeg er ikke så glad i bergensere. Har fått et litt dårlig inntrykk av dem, og det skyldes de menneskene jeg har møtt som er derfra ;-) Pluss at dialekten, fotballklubben og stoltheten for byen sin blir irriterende i lengden... 1
goille Skrevet 13. desember 2010 #13 Skrevet 13. desember 2010 Er det mulig Vel, jeg er trønder og heier på Brann :gjeiper: Har alltid syns at bergensdialekten er den fineste dialekten...mulig fordi jeg har vokst opp med en far fra Laksevåg,men dialekten hans var temmelig bortslipt innen jeg kom til, sånn salig blanding av trønderbergensk 2
Inx Skrevet 13. desember 2010 #14 Skrevet 13. desember 2010 Å nei, jeg er skeptisk til Bergensere jeg også, dialekten er ok rent fonetisk den, men de prater høl i huet på en om man slipper dem innpå. Bergensere flest er sprø...
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2010 #15 Skrevet 13. desember 2010 Jeg er fra østlandet, og må si at jeg har store problemer med dialekten på vestlandet. Jeg liker ikke skarre-r, og får vondt i ørene av den. Og tonefallet irriterer meg. Så skal det sies at de fleste bergensere jeg har møtt, de prater så mye at jeg blir helt sliten i hodet. Men dette gjelder selvsagt ikke alle. I det siste har det vært veldig mange bergenske sanger på radio, og må rett og slett slå av, fordi jeg får helt fnatt! Du tenker på den velkjente panvestlandske dialekten, som snakkes i alle byer og bygder fra Egersund til Trøndelagsgrensen? Etter min erfaring finnes det en god del østlendinger som har problemer med andres dialekter. Noen er rett og slett bare respektløse. Vet f. eks. om folk fra vestlandet som får høre fra østlendinger at de ikke forstår hva de sier(!) Tenker heller at de ikke prøver særlig hardt å forstå dem. De snakker tross alt norsk. Selv er jeg fra sørlandet og har ikke spesielt sterk dialekt, men jeg forstår da alle Norges dialekter uten problemer. Får nesten følelsen av at noen østlender på en måte "tuner ut" av samtalen når den går på dialekt. (mener ikke å bashe østlendinger, men dette er ting jeg har lagt merke til i Oslo, siden jeg prater jo med andre innflyttere) Oslofolk er provinsielle, og trenger å komme seg litt ut blant andre, tenker jeg. 6
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2010 #16 Skrevet 13. desember 2010 Vestlendinger snakker for fort. R'ene bare henger seg opp i hverandre Så blir de sure fordi jeg ikke skjønner hva de sier. Da fokuserer jeg så mye på å skjønne hva de sier, at jeg glemmer å høre etter :klø: 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2010 #17 Skrevet 13. desember 2010 Jeg liker ikke bergensdialekt fordi jeg ble mobbet som barn da vi bodde i Bergen, på grunn av min egen Oslodialekt. Den dag i dag synes jeg bergensdialekten har en mobbete og ekkel tone. 1
Ethereal Skrevet 13. desember 2010 #18 Skrevet 13. desember 2010 Jeg har aldri hørt om østlendinger som ikke liker begensere. Jeg er fra Østlandet.
Katana Skrevet 13. desember 2010 #19 Skrevet 13. desember 2010 Jeg har ikke dårlig inntrykk av bergensere, og har sans for både dem og dialekten. Temmelig trangsynt å dømme noen ut fra en dialekt. At de er stolt over hvor de kommer fra, er vel ikke negativt? Jeg synes det er morsomt når du spør en bergenser hvor han/hun kommer fra (selv om du naturligvis vet det), og han lyser opp på et blunk, og sier BERGEN! med en stolthet som gjør at det ikke levnes tvil om at Bergen er byen over alle byer. 2
Småkjekset Skrevet 13. desember 2010 #20 Skrevet 13. desember 2010 At de er stolt over hvor de kommer fra, er vel ikke negativt? Jeg synes det er morsomt når du spør en bergenser hvor han/hun kommer fra (selv om du naturligvis vet det), og han lyser opp på et blunk, og sier BERGEN! med en stolthet som gjør at det ikke levnes tvil om at Bergen er byen over alle byer. Klart vi er stolte over byen vår 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå