Gjest jeje Skrevet 12. desember 2010 #1 Skrevet 12. desember 2010 Hei. I det siste har jeg gått rundt og bekymret meg veldig mye, og når jeg først blir bekymra/lei meg, så går det så innmari inn på meg. Det er veldig dumt siden jeg er midt oppi eksamensperioden. Jeg trenger å koble av fra alt jeg bekymrer meg over når jeg skal lese til eksamen, men hvordan? Prøver virkelig å holde på konsentrasjonen, men merker stadig vekk at tankene flyter bort til det jeg bekymrer meg over. Er det noen som har tips til hvordan jeg kan klare å holde på konsentrasjonen?
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 12. desember 2010 #2 Skrevet 12. desember 2010 Jepp, dette er jeg god på, men vi er alle forskjellige. Her er et par råd, noen funker for deg, mens andre kommer til å være helt på jordet: 1) Gjør noe med det. Sett opp en liste over ting du bekymrer deg for, og gå systematisk gjennom dem. Er du bekymra for økonomien? Da kan du sette opp "lag et budsjett" som et punkt på lista. For eksempel. 2) Prøv å sett av en halvtime om dagen og kall den for "bekymringshalvtimen", da liggr du i senga og ser i taket, eller skriver alt ned i en bok, eller noe. Når den halvtimen er omme, reis deg opp, og tenk (eller si høyt) "nå skal jeg ikke tenke mer på dette i dag" Når problemene svirrer i hodet etter bekymringshalvtimen din, tenk (eller si høyt) "dette er jeg ferdig med å bekymre meg over i dag." og gå tilbake til det du gjorde. 3) Prøv å rasjonaliser med deg selv. Hvilke bekymringer er ekte, og hvilke er produkter av stress? Er det noen bekymringer som rett og slett kan unngås, ved å innse at de bare er tøys? Jeg har bekymret meg mye, og jeg pleier å innse at de fleste bekymringene mine bare er tøys. -Jeg er bekymra for om jeg får en bra nok karakter på eksamen. Løsning: da må jeg forberede meg så godt jeg kan, og gjøre noe med det. Lage en arbeidsplan og gjøre mitt beste. Da kan jeg la vær å bekymre meg. -Jeg er bekymra for at jeg ikke bruker nok tid på vennene mine. Da må jeg snakke med vennene mine, og spørre om de føler det på samme måte. Hvis de føler det samme som meg, må jeg ta meg litt ekstra tid til dem. Hvis de ikke føler det samme, har jeg ingen grunn til å være bekymra. Derfor kan jeg vente til jeg har snakket med dem. Osv.
Gjest jeje Skrevet 12. desember 2010 #3 Skrevet 12. desember 2010 Oi, tusen takk. Det skal jeg prøve! Har du noen konkrete tips for kjærlighetsproblemer? Det er det som bekymrer meg for tida (selv om jeg egentlig burde være bekymra for eksamen!).
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå