Sophia. Skrevet 11. desember 2010 #1 Skrevet 11. desember 2010 (endret) Hei! Jeg skal flytte til en annen by etter nyttår for å studere, og begynner for alvor å tenke på dette med penger og slikt. Jeg får borteboerstipend og skal selvsagt få meg jobb, men må allikevel leve med små inntekter. Jeg skal bo med kjæresten, så vi har heldigvis to inntekter å leve av. Så jeg lurer derfor på hva to personer vil bruke på mat i måneden? Forstår at dette vil variere veldig, men sånn grovt regnet? Det hadde vært greit å vite slik at jeg kan ta det med i regnskapet. På forhånd takk! Edit: Skriveleif. Endret 11. desember 2010 av Sophia.
Gjest Nabojenta Skrevet 11. desember 2010 #2 Skrevet 11. desember 2010 Det varierer veldig etter hvordan mat dere spiser. Men det blir vel sikkert rundt 3000kr i mnd.
Kladd Skrevet 12. desember 2010 #3 Skrevet 12. desember 2010 Jeg og samboeren min bruker ca 3000 kr til sammen på mat i måneden. Da spiser vi helt greit. Trikset er å handle inn stort, vi handler ca hver 10. dag, og sparer masse penger på det!
Gjest Mahareth Skrevet 12. desember 2010 #4 Skrevet 12. desember 2010 Kladd har helt rett, trikset er å handle stort og sjeldent, spesielt om man har lite penger å bruke. Bruk tid på å sette sammen en ukesmeny, eller iallefall planlegg å handle inn 7 middager til 1 uke, og bruk ingredienser som passer i alle retter. Mer økonomisk å planlegge å bruke f.eks. en kilo gulrøtter over en uke eller to, enn å bare satse på at de blir oppbrukt før de råtner. Har dere fryseboks tilgjengelig lønner det seg å kjøpe kjøtt i store kvanta på tilbud og fryse ned i passe mengder. Det samme gjelder egentlig brød. Kutt opp i butikken, og tin de skivene dere vil ha til hvert måltid.
Independent_ Skrevet 12. desember 2010 #5 Skrevet 12. desember 2010 Det kommer helt an på hvilke vaner du har, hva du bruker i måneden på mat Jeg og sambo bruker veldig mye, men det er fordi jeg har en spesiell interesse for matlaging. Jeg lager ofte mat til flere, venner og slikt. I tillegg kjøper jeg kvalitetsvarer som ofte er dyrere, og jeg spiser for det meste ferskt, rent kjøtt og fisk som også er dyreren enn f.eks. fiskepinner og pølser. Det kan være lurt å sette opp et lite budsjett for bruk av alle penger, og der i blandt et matbudsjett. Det er litt vanskelig å vite akkurat hvor mye en bruker i måneden, men det er som sagt rundt 2000 kroner for èn person med normale matvaner. Dette vil jeg tro er inkludert toalettsaker og andre husholdningsprodukter som toalettpapir osv.
Sophia. Skrevet 12. desember 2010 Forfatter #6 Skrevet 12. desember 2010 Tusen takk for gode og utfyllende svar! Dette hjalp veldig, og nå har jeg en mye større peiling enn jeg hadde før. Skal ta i mot alle tips om å handle stort og fryse maten osv, det høres veldig praktisk ut. Håper bare vi får fryseboks, hehe. Skal begynne å sette opp et budsjett om ikke så alt for lenge, så jeg tenker det blir orden på ting. Igjen, takk for svar!
-Fisken- Skrevet 12. desember 2010 #7 Skrevet 12. desember 2010 Da jeg bodde i Norge, brukte samboeren min og jeg 2000 på mat i måneden tilsammen. Jeg passet på å kjøpe kjøtt som datovare, og lagde sauser og slikt fra bunnen.
juliane Skrevet 12. desember 2010 #8 Skrevet 12. desember 2010 Jeg og samboeren min bruker altfor mye penger på mat, ca 5000 i måneden. Grunnen er at han har så uforutsigbare arbeidstider, og aldri vet om det blir overtid eller ikke når han går hjemmefra om morgenen. Dermed kan vi aldri handle inn stort og planlegge middag for flere dager fremover, vi kan ikke engang ta opp noe av fryseren om morgenen før vi går på jobb. Det blir dyrt når man må på Rimi nesten hver dag, og aldri får brukt opp det man har i kjøleskap/fryser.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå