Gå til innhold

Muntlig eksamen - følte meg trakkasert av sensor


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Hadde muntlig eksamen om morgenen i går og følte at jeg ble behandlet veldig dårlig av en sensor som jeg ikke tror likte meg. Gikk opp som privatist, faget var sosiologi.

Når jeg ble kalt inn igjen for å få karakter hevet sensor stemmen og fortalte meg med skarp stemme at jeg fikk en svak treer under veldig sterk tvil. Deretter begynte hun å kjefte og listet hun opp alt jeg IKKE hadde med, og hvor dårlig det var.

Neida, ikke et grusomt overgrep men når jeg fikk 3 på annen eksamen for en stund siden var sensoren vennlig og sa at "du kan mye men hadde noen mangler, derfor får du tre". Men hun her kjeftet faktisk på meg som om jeg skulle ha knust en vindusrute eller lignende.

Deretter tror jeg faglærer (fra Sonans) forsto at hun var litt ekkel og sa med vennlig stemme at: "en treer er jo en treer, svak eller sterk".

Når jeg reiste meg for å gå spurte sensor meg (uten antydning til vennlighet i stemmen) om "hvor kommer du fra?"

Jeg ble forfjamset og svarte "Hehe jeg er fra Nittedal". Da så hun på meg og spurte med irritert stemme "nei, jeg mener ikke sånn, hvor er du fra?"

Jeg trodde hun mente at jeg var utenlandsk, noe jeg ikke er og svarte at "Altså jeg er fra Norge" med skremt og urolig stemme.

Da så hun bare på meg og sa: "Nei, ikke sånn, men hvor er du fra?"

Da blandet faglærer seg inn og sa med hyggelig og munter stemme at "Hun mener nok at du snakker dialekt og hvor i landet du har fått den tykke L-en din fra"?

Jeg svarte at jeg ikke er fra no sted hvor folk snakker med tykk L, og at jeg nok bare er sånn. Før jeg var ferdig med å snakke avbrøt sensoren meg og begynte å legge ut om hvor i landet det ble brukt tykke L-er, og hvor ikke. Deretter angrep hun faglærer og sa at faglærer og hadde en veldig tykk L.

Så fortsatte hun med "i ordvestre delen av Hedmark var det i gamledager tykk L, og noen steder i Oppland..."

Jeg syntes det hele var rart men prøvde å opptre høflig og sa: "Åja det visste jeg ikke"

Da avbrøt hun meg på nytt og sa "du må nok komme deg ut for vi har mange som venter på å komme inn".

Jeg reiste meg og plukket opp jakke og skjerf og mens jeg gikk mot døren sa jeg med blid stemme at "jeg tror jeg misforsto oppgaven, jeg forsto ikke at jeg skulle snakke så mye om sosialisering, bare gå gjennom det viktigste..."

Etter å ha snakket i to sekunder (jeg sto ikke å oppholdt tiden, så jeg brukte ikke mer tid enn jeg ellers ville gjort på å samle sammen vinterklær og gå) avbrøt sensor meg igjen og sa: "Ja vi har faktisk dårlig tid så du må skynde deg ut, mange venter faktisk, før hun snudde seg med ryggen til.

Jeg vet ikke jeg, men var ikke det der en litt sær væremåte av en sensor? Veldig useriøs og aggressiv, skal ikke sensorer opptre normalt? Det der var jo å være ekkel og plage?

Kan man klage på at sensor oppfører seg dårlig og useriøst? Hvordan isåfall? Er det mulig å få vite navnet på gårsdagens sensor?

Beklager langt innlegg, blir glad for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde denne hendelsen noe å gjøre med at du fikk 3'er? Altså, oppførte sensor seg frekt mens du hadde eksamen?

uansett, så er det nok ikke mye du kan gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde denne hendelsen noe å gjøre med at du fikk 3'er? Altså, oppførte sensor seg frekt mens du hadde eksamen?

uansett, så er det nok ikke mye du kan gjøre.

Jeg går opp på nytt, jeg blåser i treern, skal ikke klage for å bli satt opp. Jeg vil egentlig klage på hennes håpløse oppførsel.

Noen som faktisk vil gi meg tips/synspunkter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk fra Nittedal har jo litt tjukk L. Hvertfall vi som er fra Hakadal (nord i Nittedal) :)

Syns alle sensorene som jeg har hatt har vært utrivelige og negative. Så det burde gå an å klage på oppførselen til sensoren, men jeg aner dessverre ikke hvorfor :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så man kan ikke klage på sensors oppførsel og ikke engang få vite navnet deres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det tenkes at du tok det til deg uten at det faktisk bar preg av nedlatenhet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sært. Veldig sært. Hun har ingenting med hvor du kommer fra, og for meg virker sensors oppførsel bare nedlatende og useriøs. Du kan jo henvende deg til de som har med slikt å gjøre og ihvertfall rapportere at du ikke liker slik useriøs oppførsel, mer kan du nok ikke gjøre.

Mvh Yvonne :heiajente:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig dårlig gjort. Slike mennesker bør ikke få være sensor. Jeg syns du bør snakke med læreren din om dette og spørre om du har noe å klage på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også opplevd "trakkasering" av en sensor. Det var at jeg skulle ta opp et fag fra videregående. Jeg fikk snakke fritt igjennom hele prøven, ble stillt et par spm. Men etterpå når jeg skulle på resultatet, var det første sensoren sa: "Har du i det hele tatt gått på skole?". Jeg gjorde det riktig nok ikke bra men med en sånn kommentar oppleves sensoren som svært useriøs! Dette er en kommentar jeg aldri kommer til å glemme. Sensorer burde hatt mer pedagogikk, eller fått en stein i hode..? Jeg klaget ikke, men skulle ønske jeg gjorde!

Min mening: klag, er det ingen som klager blir det aldri bredre, dumt å angre.. (sensoren viser tegn til å være psykopat)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler vel på at hun regelrett KJEFTET. Du har jo ikke gjort noe, hun brukte kanskje høy og skingrende stemme når hun forklarte klart hvorfor? Det er jo en forskjell på det..

Du vet vel hva kjeftig er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler vel på at hun regelrett KJEFTET. Du har jo ikke gjort noe, hun brukte kanskje høy og skingrende stemme når hun forklarte klart hvorfor? Det er jo en forskjell på det..

Du vet vel hva kjeftig er.

For det første: Nei, jeg vet ikke hva "kjeftig" er. Nytt ord for meg. Skal du irettesette bør du ihvertfall klare å skrive riktig.

For det andre: Ja, jeg opplevde det som kjefting. Og jeg vet hva kjefting er. Det var vel med en slags "det burde du ha hatt med, du burde ha svart på oppgaven"-mening. I hennes hode hadde jeg vel gjort noe galt, jeg hadde svart for dårlig på oppgaven.

Jeg tviler ikke på at hun kjeftet. Og av oss to var jo jeg faktisk tilstede og hørte henne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så utrolig frekt du svarer TS. Vi kommer med forslag og tips, og du er bare en surpomp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sært. Veldig sært. Hun har ingenting med hvor du kommer fra, og for meg virker sensors oppførsel bare nedlatende og useriøs. Du kan jo henvende deg til de som har med slikt å gjøre og ihvertfall rapportere at du ikke liker slik useriøs oppførsel, mer kan du nok ikke gjøre.

Mvh Yvonne :heiajente:

Ja var hun ikke rar? :gjeiper:

Jeg vet ikke om hun var sur eller sprø eller hva, plutselig begynte hun med den "hvor er du fra?"-greia.

Men hvor henvender jeg meg for å klage? Hadde vært herlig hvis sensor isåfall fikk kopi av klagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så utrolig frekt du svarer TS. Vi kommer med forslag og tips, og du er bare en surpomp?

Wow... Og du er EKSTREMT nærtagende? Så vidt eg ser har TS kun svart 2 gang og eg har ikkje sett særlig antydning til frekkhet (annet enn korrigering av ordet "kjeftig").

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja var hun ikke rar? :gjeiper:

Jeg vet ikke om hun var sur eller sprø eller hva, plutselig begynte hun med den "hvor er du fra?"-greia.

Men hvor henvender jeg meg for å klage? Hadde vært herlig hvis sensor isåfall fikk kopi av klagen.

Jeg ville kanskje tatt kontakt med eksamenskontoret og hørt. Det er ihvertfall dit jeg har sendt klager før.

Mvh Yvonne :heiajente:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig dårlig gjort. Slike mennesker bør ikke få være sensor. Jeg syns du bør snakke med læreren din om dette og spørre om du har noe å klage på.

Takk for tips! Ja, jeg syntes det var drøyt! Kanskje jeg skal kontakte lærer ja, kanskje hun har noen formening.

Tror dere hun kan fortelle meg sensors navn eller er det hemmelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så utrolig frekt du svarer TS. Vi kommer med forslag og tips, og du er bare en surpomp?

Jeg svarte de som kom med forslag og tips på en hyggelig måte, da jeg svarte mindre høflig hadde jeg ikke fått noen forslag eller tips. Hakking på hvorvidt jeg brukte riktig begrep eller ikke er ikke forslag eller tips etter min mening.

Surpomp kan du være selv. Nei. Pompsur tror jeg vi sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var den som svarte at jeg synes det var vanskelig å tro at hun regelrett kjeftet. Jeg mente da ikke noe vondt med det, så jeg forstår ikke hvorfor du fyrte tilbake på at jeg mistet en bokstav. Om det har noe å si (selv om jeg synes det ubetydelig) så ser du vel at jeg skrev "kjefting" første gang i innlegget riktig, men at en bokstas uteble andre gang jeg brukte ordet.

Når du reagerer så mye fordi jeg påpekte at det kanskje ikke var kjefting, så virker det faktisk som du tar ting fort veldig ille opp, når du tok mitt innlegg såpass dårlig og måtte fyre tilbake med kritikk på en liten skrivefeil. Kanskje du bør gå i deg selv og se om overreagerer, iallefall når man ser på reaksjonene dine her inne, da du ikke tåler noe særlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil si at jeg støtter AnonymBruker kl 18:04 i den saken her. TS virker utrolig hårsår.

Mange reagerer på en dårlig måte når de får beskjed om en dårlig karakter og deretter en begrunnelse for karakteren (ja, for med unntak av ordet "kjefting" i førsteposten, så synes jeg absolutt ikke at det høres galt ut å forklare hva som BURDE vært med i TS sin eksamensbesvarelse). Vi som ikke var der kan jo ikke vite om det var kjefting, men jeg ser liksom ikke for meg hvorfor en sensor skal gidde å kjefte på en kandidat etter at karakteren er satt? Kanskje TS hadde et aggressivt kroppsspråk? Kanskje sensoren ikke kjeftet, men bare prøvde å forklare hvorfor karakteren ble som den ble? Det får vi vel aldri vite...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, trådstarter her.

Flere synspunkter eller forslag til hvordan man kan klage?

Endret av Bond
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...