Gå til innhold

Dere som ikke kan bruke hormonell prevensjon

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg skal egentlig ikke bruke hormonell prevensjon pga blodproppfare. Har "blodproppgenet".

Nå er problemet at jeg er under 25 og har ikke barn, så kobberspiral er uaktuelt enn så lenge. Derfor har jeg og legen min kommet frem til at jeg kan bruke cerazette inntil videre. Kondomer er stress, og "unødvendig" siden jeg er i fast forhold.

Hva med dere andre? Hva gjør at dere ikke kan bruke hormonell prevensjon, hva bruker du, og hvor gammel er du? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er mange grunner, og til sammen ble de store nok til at vi valgte å gå over til sikre perioder og kondom.

Hodepine, ekkel følelse i kroppen som ble avløst av deilig befrielse de hormonfrie dagene, humørsvingninger med en dæsj apati og depresjonstendenser, følte jeg mistet meg selv rett og slett. Mindre sexlyst, og når jeg først hadde lyst ble jeg aldri våt nok (stor forskjell fra tidligere perioder uten prevansjon, er 27 år).

Er miljøbevisst, og har lest for mye om kunstig fremstilte hormoner som går ut med urinen, aldri blir brutt ned i naturen og kan forårsake stor skade på fisk og etter hvert dyr lengre oppe på næringskjeden.

Faren for blodpropp og alt annet som kan skje. Tilskudd av kvinnelige hormoner kan jo faktisk sidestilles med tilskudd av mannlige hormoner (anabole sterioder), som er ulovlig! Hadde det vært mulig å bruke mannlige hormoner til samfunnsnyttige formål hadde man mest sannsynlig fått det kastet etter seg på linje med kvinnelige hormoner.

Det er de som produserer preparatene som bestemmer hva som skal stå i felleskatalogen, og dette er en milliardindustri som gjør som de vil.

Ingen lege har noen gang sjekket meg i forbindelse med resept på hormonprevansjon, og dessuten har legen mer enn en gang gitt meg feil informasjon ved hormonprevansjonbruk. De har ikke peiling, de bryr seg ikke og jeg velger å stole på meg selv og det jeg leser og hører fra andre.

Utallige soppinfeksjoner.

Ønske om å være sunn, drømmer om barn, og ble gal av å tenke på at jeg proppet i meg noe som bare ødela kroppen min på sikt, mulig fare for at det kunne bli vanskeligere å få barn når den tiden kommer og hvem vet egentlig hva som skjer med eggene som har vært der fra fødsel når man surrer til systemet og lurer kroppen til å tro at man er gravid i mange år i strekk? Bare tanken på dette førte til at jeg mistrivdes enda mer på pillene, og muligens gjorde at jeg ga prevansjonen skylden for mer enn den fortjente.

Uten hormonprevansjonen vet jeg at alt jeg er og gjør er MEG SELV :)

Skrevet

Vel - for min del er valget enkelt - bruke hormonprevensjon og ikke ha noe lyst på sex (og da mister man jo litt av poenget med å spise de forbaskendes p-pillene); eller ikke bruke hormonprevensjon og bruke kondom i stedet.

Og jeg har brukt både p-piller og ring og alt mulig, like ille alle sammen.

Synes i grunn kondom er ganske greit, og det synes heldigvis også samboeren.

Skrevet

Det er mange grunner, og til sammen ble de store nok til at vi valgte å gå over til sikre perioder og kondom.

Hodepine, ekkel følelse i kroppen som ble avløst av deilig befrielse de hormonfrie dagene, humørsvingninger med en dæsj apati og depresjonstendenser, følte jeg mistet meg selv rett og slett. Mindre sexlyst, og når jeg først hadde lyst ble jeg aldri våt nok (stor forskjell fra tidligere perioder uten prevansjon, er 27 år).

Er miljøbevisst, og har lest for mye om kunstig fremstilte hormoner som går ut med urinen, aldri blir brutt ned i naturen og kan forårsake stor skade på fisk og etter hvert dyr lengre oppe på næringskjeden.

Faren for blodpropp og alt annet som kan skje. Tilskudd av kvinnelige hormoner kan jo faktisk sidestilles med tilskudd av mannlige hormoner (anabole sterioder), som er ulovlig! Hadde det vært mulig å bruke mannlige hormoner til samfunnsnyttige formål hadde man mest sannsynlig fått det kastet etter seg på linje med kvinnelige hormoner.

Det er de som produserer preparatene som bestemmer hva som skal stå i felleskatalogen, og dette er en milliardindustri som gjør som de vil.

Ingen lege har noen gang sjekket meg i forbindelse med resept på hormonprevansjon, og dessuten har legen mer enn en gang gitt meg feil informasjon ved hormonprevansjonbruk. De har ikke peiling, de bryr seg ikke og jeg velger å stole på meg selv og det jeg leser og hører fra andre.

Utallige soppinfeksjoner.

Ønske om å være sunn, drømmer om barn, og ble gal av å tenke på at jeg proppet i meg noe som bare ødela kroppen min på sikt, mulig fare for at det kunne bli vanskeligere å få barn når den tiden kommer og hvem vet egentlig hva som skjer med eggene som har vært der fra fødsel når man surrer til systemet og lurer kroppen til å tro at man er gravid i mange år i strekk? Bare tanken på dette førte til at jeg mistrivdes enda mer på pillene, og muligens gjorde at jeg ga prevansjonen skylden for mer enn den fortjente.

Uten hormonprevansjonen vet jeg at alt jeg er og gjør er MEG SELV :)

+1 Bortsett fra at jeg ikke slet med sopp, og at jeg rett og slett ikke stoler på hormonprevensjon.

Skrevet

enig med de over her. bivirkningene ved hormonpreparater er så store, og dessuten umulige for meg å leve med. Vi bruker kondom, noe som funker utmerket for oss, enda vi har vært gift i to år. For ikke å snakke om så deilig det er at han tar med seg sølet sitt ut igjen, så jeg slipper å lukte sæd i to dager etterpå .. *grøsser*

• Liker 1
Skrevet

Gikk på Trionetta og fikk en DVT (blodpropp). Siden det har det gått i Cerazette.

Skrevet

Hyppig "uforklarlig", migreneliknende hodepine, arvelig høyt blodtrykk på den ene siden av familien og arvelig hjerteinfarkt på den andre.

I tillegg fjernet p-pillene mine sakte men sikkert, nesten helt umerkelig, all sexlyst.

Når det er sagt, er det forskjellige typer og mengder hormoner i de forskjellige prevensjonsmidlene. Etter litt prøving og feiling har jeg gått over på hormonspiral og håper det skal funke bra :)

Skrevet

Du kan jo få kobberspiral selv om du ikke har født. Jeg er 26 år og har kobberspiral, fikk den i vår da jeg var 25. Har ikke født.

Grunnen til at jeg måtte gå over til spiral var at jeg fikk så utrolig mange bivirkninger av p-piller (prøvde 5-6 forskjellige). Orket rett og slett ikke "lide" mer pga. bivirkningene.

Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Jeg har frivillig valgt å slutte med p-piller og p-ring fordi det tøyser med hormonbalansen min, og jeg merker at jeg har lettere for å falle inn i depresjoner når jeg bruker hormonell prevensjon.

Derfor bruker jeg kondom når jeg har sex, synes ikke det er så fryktelig stress.

Nordmenn er vistnok på bunn når det kommer til kondombruk, håper det er mulig å snu trenden. Kondomen er egentlig en fin greie, selv om det ikke er like "spontant".

Skrevet

Mamma fikk blodpropp i leggen, og da anbefalt legen min meg å bytte til hormonfri pille siden jeg sannsynligvis var disponert til å få det også. Jeg har gått på Cerazette i mange år og synes den er helt super. Jeg har ikke merket noen bivirkninger (til stooor forskjell fra hormonpiller som Trionetta eller Yasmin) så det funket veldig bra for meg. Går forøvrig ikk epå noe nå da, siden vi er prøvere - skal si savner å være mensen-fri som jeg var på Cerazette...

Skrevet

Jeg har samme problem og bruker cerazette, kjempefornøyd med dette. Hvis du trives med den, er det vel ingen grunn til å slutte. Er du sikker på at du må ha hormonfri prevensjon? Det er hormonet østrogen som gir økt risiko for blodpropp, men det finnes flere preparater som inneholder andre hormoner enn østrogen, som er trygge å bruke, sånn som cerazette. P-stav og P-sprøyte inneholder heller ikke østrogen. Jeg tror du bør ta deg en ny prat med legen din, sånn at du får klarhet i hva dere legger i "hormonfri prevensjon", for jeg tror som sagt ikke at det er helt korrekt begrep, men at det er østrogenfri prevensjon som er poenget her.

Skrevet

Jeg skjønner ikke helt hva dere mener. Det er jo hormoner i Cerazette også. Det finnes ikke hormonfrie p-piller.

Gikk på den selv og fikk like mange bivirkninger av denne som andre merker.

Skrevet

Jeg skjønner ikke helt hva dere mener. Det er jo hormoner i Cerazette også. Det finnes ikke hormonfrie p-piller.

Gikk på den selv og fikk like mange bivirkninger av denne som andre merker.

Det er akkurat dette jeg prøvde å få fram ;) Cerazette inneholder hormonet gestagen, men ikke østrogen. Den er derfor ikke hormonfri, men østrogenfri. Derfor er den egnet for dem med økt risiko for blodpropp, i likhet med p-stav og p-sprøyte, siden det i hovedsak er østrogener man bør unngå, ikke hormoner generelt.

Når det gjelder andre bivirkninger, kan man få det av alle slags p-piller, men det er svært individuelt, så man må nesten prøve selv om det funker for akkurat deg. Selv har jeg mindre bivirkninger med cerazette enn med andre typer p-piller.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...