AnonymBruker Skrevet 11. desember 2010 #1 Skrevet 11. desember 2010 Vurderer å slutte med hormonell prevensjon, men ønsker ikke bli gravid på en stund. Er i fast forhold. Leste litt om det, og så at noen nevnte at man kunne måle temperaturen selv med termometer og holde oversikt med fertilitetstabeller o.l. Har brukt prevensjonsmidler så lenge at jeg ikke husker hvordan en "normal syklus" er, og er dermed ganske usikker på hvordan jeg skal vite at jeg er "sikker" og "usikker". Må jeg og partner rett og slett bruke kondom ved hvert samleie fram til jeg får oversikt over syklusen? Vil det være enklere å kjøpe en LadyComp/Pearly når jeg har null oversikt over meg selv?
M0niq Skrevet 11. desember 2010 #2 Skrevet 11. desember 2010 (endret) Vil anbefale deg å sende buenaventura.no en mail med spørsmålet ditt Jeg sitter og lurer på det samme, men siden det er 6 år siden jeg har hatt en naturlig syklus, om jeg kan kalle det det, er jeg også skeptisk. Sendte de en mail tidligere i dag Endret 11. desember 2010 av M0niq
Ember Skrevet 11. desember 2010 #3 Skrevet 11. desember 2010 Jeg brukte eggløsningstester og fant rimelig fort ut av syklusen, selv om jeg hadde gått på piller i maaaange år Jeg ble gravid da, men.... Helt ærlig, jeg begynte å få lyst på barn og det var ingen krise for ham heller og det var vi rimelig klare på begge to. Så vi slurvet i utførelsen kan du si. Vil ikke anbefale den metoden med mindre det enten ikke er noen krise eller du virkelig går inn for det med hud og hår(noe vi tydeligvis ikke gjorde). Siden du spør om ikke-hormonell prevensjon så har jeg forsøkt kobberspiral også. Det var ikke noen suksess. Spiralen la seg rimelig kjapt mer eller mindre på tvers(ja, de kan gjøre det ja) og gjorde vondt, irriterte hele miljøet "der inne" og ga meg så kraftige mensblødninger at jeg til slutt ga opp og fjernet den. Knallhappy med hormonspiral nå, som inneholder så lite hormoner at selv jeg kunne bruke den.
Lykkelitenen Skrevet 11. desember 2010 #4 Skrevet 11. desember 2010 Jeg brukte eggløsningstester og fant rimelig fort ut av syklusen, selv om jeg hadde gått på piller i maaaange år Jeg ble gravid da, men.... Helt ærlig, jeg begynte å få lyst på barn og det var ingen krise for ham heller og det var vi rimelig klare på begge to. Så vi slurvet i utførelsen kan du si. Vil ikke anbefale den metoden med mindre det enten ikke er noen krise eller du virkelig går inn for det med hud og hår(noe vi tydeligvis ikke gjorde). Siden du spør om ikke-hormonell prevensjon så har jeg forsøkt kobberspiral også. Det var ikke noen suksess. Spiralen la seg rimelig kjapt mer eller mindre på tvers(ja, de kan gjøre det ja) og gjorde vondt, irriterte hele miljøet "der inne" og ga meg så kraftige mensblødninger at jeg til slutt ga opp og fjernet den. Knallhappy med hormonspiral nå, som inneholder så lite hormoner at selv jeg kunne bruke den. Men hvordan er hormonspiralen for oss som ikke tåler p-piller og som ikke har født? Hørt noen si man må ha født for å bruke spiral mens andre mener det ikke er nødvendig...
Ember Skrevet 11. desember 2010 #5 Skrevet 11. desember 2010 Det kan gå litt på alder også har jeg hørt. De helt unge jentene får ikke tilbud om spiral i det hele tatt. Du kan få en innvendig UL-undersøkelse for å se om livmoren er stor nok til å sette inn spiral, selv om du ikke har født. Vet ikke om alle leger er villige til å gjøre det, men jeg vet det går an. Er en del større risiko for kvinner/jenter som ikke har født, så helt sikkert ikke alle leger som vil vurdere det en gang.
Lykkelitenen Skrevet 11. desember 2010 #6 Skrevet 11. desember 2010 Var egentlig det jeg antok Legen min ga bare beskjed om null hormoner og å gå over til kondom. Jeg ville trodd han hadde nevnt muligheten om den var der, så da får vi kose oss videre med gummien.
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2010 #7 Skrevet 11. desember 2010 Jeg brukte eggløsningstester og fant rimelig fort ut av syklusen, selv om jeg hadde gått på piller i maaaange år Jeg ble gravid da, men.... Helt ærlig, jeg begynte å få lyst på barn og det var ingen krise for ham heller og det var vi rimelig klare på begge to. Så vi slurvet i utførelsen kan du si. Vil ikke anbefale den metoden med mindre det enten ikke er noen krise eller du virkelig går inn for det med hud og hår(noe vi tydeligvis ikke gjorde). Siden du spør om ikke-hormonell prevensjon så har jeg forsøkt kobberspiral også. Det var ikke noen suksess. Spiralen la seg rimelig kjapt mer eller mindre på tvers(ja, de kan gjøre det ja) og gjorde vondt, irriterte hele miljøet "der inne" og ga meg så kraftige mensblødninger at jeg til slutt ga opp og fjernet den. Knallhappy med hormonspiral nå, som inneholder så lite hormoner at selv jeg kunne bruke den. TS her. Kobberspiral antar jeg at ikke er aktuelt enda, uten at jeg vet noe særlig om hvordan forholdene er "der inne". Som sagt har vi ikke planer om barn enda. Begge har lyst på, en gang. Samtidig antar jeg at det ikke er krise om jeg skulle bli gravid (og jada, skal diskutere dette ordentlig med samboern om jeg skal slutte med hormonprevensjon eller ikke). Selv føler jeg at vi har både plass og økonomisk rom til å ta i mot et barn. Men det er jo også en annen diskusjon. Når du sier eggløsningstester, er det slike "enkle" man kjøper på apoteket? Mener at ClearBlue eller noe sånt reklamerer med eggløsningstester..?
Ember Skrevet 11. desember 2010 #8 Skrevet 11. desember 2010 Jepp, jeg mener jeg kjøpte dem på apoteket, men du kan også kjøpe billigere på nettet. Så må man regne dager i syklusen, og starte å "tisse på pinne" når det nærmer seg tiden for eggløsning. Man blir veldig godt kjent med egen syklus av det, så øvelsen er bra Temperaturmåling, som du nevnte, har jeg ingen personlig erfaring med. Det eneste jeg mener å huske er at du må være veldig nøye med å måle temperaturen idét du våkner(var det vel), fordi kroppstemperaturen din varierer en del fra du våkner til du har stått opp.
Athene Skrevet 11. desember 2010 #9 Skrevet 11. desember 2010 Ulempen med denne typen metoder er at det er mange feilkilder. Som allerede påpekt må man være innstilt på at resultatet kan bli barn dersom man går for en slik prevansjonsmetode. Understreker at jeg ikke kan noe om ladycomp etc. Men jeg kan mye om eggløsningstester, temping og om syklusen generelt. Temping påviser at EL har vært, da temperaturen stiger etter EL. Men man må måle til samme tidspunkt hver dag, og vil likevel se variasjoner. Det er en type "trendanalyse", der du må se hele syklusen sammenhengende. Har man tempet noen sykluser blir man kjent med når man forventer EL. EL tester viser at du sannsynligbis vil få EL om 12-72 timer. Problemet med disse metodene er; - Sædceller kan leve i kroppen din i ca en uke. Ingen av metodene forutser EL lang nok tid i forveien. - Kroppen kan finne på mye rart. Plutselig kommer EL før tiden, og plutselig er den forsinket. Dette kan dreie seg om noen dager eller uker, og kan skje selv om man har hatt stabile sykluser i lang tid. - Etter slutt på hormonprevansjon må man regne med at kroppen bruker maks et år på å stabilisere seg. I denne perioden hadde jeg ikke stolt på egen kropp. - Hoppe av i svingen i usikre perioder er ikke godt nok, ofte sniker noen få svømmere seg unna før utløsning. Derfor blir det kondom en del dager i måneden uansett.
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2010 #10 Skrevet 11. desember 2010 TS. Athene, det er mange gode punkter du kommer med. Kroppen kan vel begynne å "leve sitt eget liv" gjennom f.eks. stressende periode, og jeg tror neste halvår blir stressende for min del. Er det kanskje lurt å vente til livet har roet seg ned generelt? Samtidig er jeg møkk lei av å gå rundt og føle at jeg ikke kjenner min egen kropp. I løpet av de neste 6 mnd skal jeg og samboer flytte, dvs. han ukependler en periode på 3-5 mnd før vi flytter sammen igjen. Jeg tenker at dette kanskje kan være en god periode å slutte på prevensjonen min fordi vi rett og slett kommer til å ha mindre samleie enn om vi hadde sovet sammen hver natt og vært sammen hver dag? Jeg har lest at temperaturmåling er omtrent like sikkert som p-piller dersom man gjør det riktig. Er ikke det noe å legge vekt på da?
Athene Skrevet 11. desember 2010 #11 Skrevet 11. desember 2010 Jeg har lest at temperaturmåling er omtrent like sikkert som p-piller dersom man gjør det riktig. Er ikke det noe å legge vekt på da? Jeg har tempet et år. Jeg vil ikke si at temperaturmåling er like sikkert som p-pillen, det er så mange feilkilder. Metoden kan ikke forutse eggløsning. Den kan bare bekrefte at eggløsning har vært. Og for å bekrefte at eggløsning har vært bør man ha ca 3 høye temperaturer over coverline. Når man er sikker på at eggløsning har vært har man noen sikre dager. Men her er feilkilder avbrutt søvn, feber, feilmålinger, stress osv som kan gi feil høye temperaturer. Men temping er en utmerket måte å bli kjent med egen kropp på, har har du regelmessige sykluser vil det gi en viss sikkerhet. Men det stiller en del krav, blant annet er det tøft å ha vekkerklokken på kl 7 i helger og ferier bare for å tempe Les om temping på http://www.pernille.info/ så lærer du mer om metoden.
Gjest Avocado Skrevet 11. desember 2010 #12 Skrevet 11. desember 2010 (endret) Jeg ser faktisk ikke noe galt i FAM angående sikkerhet, men man må være veldig nøye og det krever en del av rutinene i hverdagen. Jeg har begynt med dette selv nå, men det er så nytt at jeg ikke kan fortelle så mye om hvordan det går ennå. Både samboer og jeg er forberedt på at det blir mest kondombruk de neste månedene. Eventuelle grønne dager vil bli en bonus som uansett overgår hormonbruk kom vi frem til Jeg har tenkt som så: 1. Må få til normal syklus så fort som mulig. Går det helt i spinn er det noe som heter akupunktur og homeopati, som pleier å gi gode resultater angående bl.a. fertilitet (=syklus). 2. Har begynt å kjenne på sekreter og livmortapp. Skjønner ikke bæret ennå, men la merke til endringer like før menstruasjonen kom -det virket som en ekte menstruasjon, så jeg kaller første mensdag syklusdag 1. Men det kan jeg ikke være sikker på ennå siden det skjedde overraskende raskt etter pilleslutt. 3. Jeg prøver å tempe hver morgen. Det er en forferdelig vanskelig rutine å komme inn i for meg, som er et surrehue uten sidestykke. I dag drømte jeg at jeg tempet 3 ganger med de merkeligste resulater, og det endte med at jeg våknet med munnen åpen og termometeret i munnen.. Slikt kan man ikke stole på, dette er en rutine man MÅ inn i. 4. All info skrives inn i et excelldokument på pc'n. Har skrevet av skjemaet fra pernille.info, og lagt til mine egne modifikasjoner. Det tar et halvt minutt hver morgen. 5. Når sekretet begynner å bli slimete tenker jeg å gå igang med EL-testing. Disse testene kan bare indikere at kroppen har tenkt til å ha EL snart, de kan ikke bekrefte at det faktisk har skjedd. Det kan skje at EL holdes igjen, og hvis man stoler på positiv EL-test, gir grønt lys og så kommer egget en uke etterpå.. Ja, da har prevensjonen virket mot sin hensikt.. Så El-testing gir kun en forståelse av syklusen, og er kanskje mest for oversikt og forventinger. Jeg innbiller meg at jeg kommer til å teste villt i starten, for så å stole mer og mer på egne symptomer og tempingen. 6. Etter positiv EL-test, så blir man jo enda mer oppmerksom på temperaturene. Får man temperaturstigning da, så venter man 3 dager for å se om det vedvarer før det gis grønt lys. Det KAN komme dobbel EL, men i så fall skjer dette innen et døgn etter første EL. Men vedvarende temperaturstigning betyr garantert EL, og etter EL er det som kjent umulig å bli gravid! 7. 3 dager etter EL er det grønt lys frem til første menstruasjonsdag. Kan bli to fine uker det Deretter må man vurdere selv hvor mange dager man tør å gi grønt lys ut fra hvor stabil syklus man har og når man pleier å få EL. Det er dette som er risikoen for å bli gravid med FAM. Satser man kun på lutealfasen (tiden mellom EL og mens) er man sikker. Altså.. Mensen i en uke, kondom i to uker, grønt lys i to uker.. Jeg har relativ lang syklus (hadde det før i hvert fall), og tenker at dette kan være en reell situasjon for oss. Dette er noe vi absolutt kan leve med, når alternativet er sex når som helst uten kondom, men med minimal lyst og initiativ fra min side og forøvrig at jeg føler meg dårlig, irritabel og har mye vondt i hodet på hormonprevansjon. For ikke å snakke om soppinfeksjonene! Dette med min lyst betyr ganske mye for samboeren min, og vi satser på kvalitet fremfor kvantitet. Jeg vet mange har mange meninger om dette, men jeg personlig ser ikke risikoen dersom man virkelig kommer inn i det og er konsekvent Av og til kommer nok livssituasjonen til å kjøre en og annen syklusoversikt i vasken, men så lenge man følger med og er klar over det er det jo bare å bruke kondom i den perioden. Livet er lengre enn en og annen syklus Endret 11. desember 2010 av Avocado
vivana Skrevet 11. desember 2010 #13 Skrevet 11. desember 2010 Jeg bruker kobberspiral og er faktisk veldig fornøyd! den eneste bivirkningen var mye blødning under mensen i begynnelsen (3-4 mnd). Jeg har hatt den i 7 mnd nå og kan ha sex når som helst uten å være bekymret for graviditet:) Men jeg fikk tilbud om spiral bare fordi jeg hadde fødd før og er i fast forhold:) jeg ville ikke ha hormonspiralsiden min vennine fikk migrene pga den...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå