AnonymBruker Skrevet 12. desember 2010 #21 Skrevet 12. desember 2010 Kjøp og salg av mennesker ER problematisk. Enten det gjelder sexkjøp, organhøsting eller leie av livmor. (Noen vil kanskje også trekke inn adopsjon.) Foreløpig ser det heldigvis ut til at jeg kan få barn selv. Men dersom det ikke var tilfelle så kunne jeg aldri fått meg til å betale et annet menneske for å bære frem et barn for meg. Hele den industrien gir meg en vanvittig dårlig følelse. Men kunne du ha kjøpt et barn? For det er faktisk det man gjør når man adopterer. Man tar det ut av sin kultur og sitt land for å få det barnet man så gjerne vil ha. Jada, barnet får det nok kjempefint her i Norge, men det er fortsatt kjøpt og betalt dyrt for.
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2010 #22 Skrevet 12. desember 2010 Hvis det er så risikofyllt så burde gravide bli fulgt opp mye tettere og med mange flere ultralyder. Nå er det ikke slik at ultralyd nødvendigvis er helt ufarlig. Selv ble jeg frarådet av en røngtenlege å ta 3D UL for man ikke vet hva det gjør med fosteret. 3D har nødvendigvis mer stråling enn 2D.
Fru Filifjonka Skrevet 12. desember 2010 #23 Skrevet 12. desember 2010 Men kunne du ha kjøpt et barn? For det er faktisk det man gjør når man adopterer. Man tar det ut av sin kultur og sitt land for å få det barnet man så gjerne vil ha. Jada, barnet får det nok kjempefint her i Norge, men det er fortsatt kjøpt og betalt dyrt for. Jeg vil i utgangspunktet tro at det er bedre for et barn å vokse opp med gode foreldre enn på et barnehjem. Ved adopsjon så finnes jo barna allrede, og de trenger omsorgspersoner. Men det foregår sikkert mye rart i den bransjen der også er jeg redd. Så kan man jo spørre seg hva som er en god oppvekst og hva som er gode foreldre. Det er ikke sikkert at vi ville fått de samme svarene over alt.
Harlekin Skrevet 12. desember 2010 #24 Skrevet 12. desember 2010 For meg er surrogati uproblematisk, så lenge det gjøres på skikkelig måte og alle parter ivaretaes.
Gjest nn Skrevet 12. desember 2010 #25 Skrevet 12. desember 2010 Men kunne du ha kjøpt et barn? For det er faktisk det man gjør når man adopterer. Man tar det ut av sin kultur og sitt land for å få det barnet man så gjerne vil ha. Jada, barnet får det nok kjempefint her i Norge, men det er fortsatt kjøpt og betalt dyrt for. Nei, man kjøper ikke barn ved adopsjon. Det er store saksomkostninger ved adopsjon, men det er penger som går til rettsvesen, pleie, mat etc - ikke betaling av barnet. Og, ved adopsjon er det følgende prioritering ved alle landene Norge har avtaler med: 1. prioritet er at barna er hos sin biologiske familie 2. er at de blir adoptert til andre i sitt fødeland. Først når disse mulighetene ikke finnes blir barnet frigitt til adopsjon til utlandet. Og fødelandet setter krav (økonomi, alder, helse etc) til hvem som kan adoptere deres barn. Som adoptivforeldre forplikter du deg også til å sende rapporter på hvordan det går med barnet, årlig frem til ungen er 18. Adopsjonsforeningene arbeider også mye med bistand i adopsjonslandene. Så ja jeg har betalt masse penger for å få ungene mine, men de er IKKE kjøpt. Og forøvrig så har ikke jeg valgt ungene heller som mange mener å tro - deres fødeland har på bakgrunn av masse info om oss, vår familie, helse og økonomi funnet at det beste for ungene er å komme til oss.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå