Gå til innhold

Surrogatforeldre og surrogatbarn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på hvorfor noen velger å få barn ved å betale en surrogatforelder for å bringe frem deres biologiske barn, i steden for å adoptere eller få fosterbarn? Og synes dere det er forskjell på homofile/hetrofile som velger surrogatmor som løsning?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor folk er så bestemte på å få sine egne biologiske barn, det kan jeg ikke svare på. Er ikke en problemstilling jeg har blitt stilt ovenfor. Men hvorfor skal det være forskjell på heterofile og homofile? Problemstillingen er at de ikke selv kan lage og bære frem ett barn, så de betaler noen for å gjøre det. Win-win, mener jeg.

Skrevet

Å bli fosterforeldre er ikke en måte å få barn på, skjønner ikke at noen tror det.

Skrevet

Å ønske seg egne, biologiske barn er en ganske sterk drift hos de fleste mennesker. Selv om et adoptivbarn kan dekke de aller fleste behovene et menneske føler når det gjelder det å få barn, så kan det ikke dekke akkurat det ønsket om å bringe genene sine videre (jeg mener på ingen måte at adoptivforeldre ikke elsker barna sine minst like høyt som de som får egne, biologiske barn!). Å adoptere et barn kan for mange føles som å ta over noen andres "prosjekt", heller enn å starte sitt eget fra grunnen av.

Fosterforelder blir man fordi man ønsker å hjelpe et barn. Ønsker man seg egne barn (og ikke kan få det selv) så velger man adopsjon eller surrogati. Parets legning har ingenting med saken å gjøre.

Gjest BabyBlue
Skrevet

Synes ikke noe om folk som skaffer seg en surrogatmor fra India og betaler henne flere tusen for å bære frem et barn. Det er ikke en menneskerett å få unger, selv om noen ser ut til å innbille seg det.

Skrevet

Jeg lurer på hvorfor noen velger å få barn ved å betale en surrogatforelder for å bringe frem deres biologiske barn, i steden for å adoptere eller få fosterbarn? Og synes dere det er forskjell på homofile/hetrofile som velger surrogatmor som løsning?

For å si det slik så er det forkastelig. Vi lever i en syk verden om en tenker på det.

Vi lever i en verden hvor en kan kjøpe en kvinnekropp og et barn. Vår verden er så styrt av penger at du kan få slippe unna med hva som helst så lenge lommeboken er stor nok.

Det er merkelig nok slik at økt tilgang på penger og muligheter gir oss mindre etiske, omtenksomme og moralske.

Det er merkelig at alt ser koselig ut, og ser ganske likt ut som for 30 år siden når en lagde rare science-fiction filmer om hvor mye rart vi kom til å drive med, rovdrift på mennesker, kalkulerte profittjag uten tanke på menneskeliv og utbytting av en annen verden. Tenke seg til at vi i dag faktisk lever i en slik verden, men på utsiden ser den ikke slik ut.

Skrevet

Norge har veldig strenge regler for å adoptere. Det er derfor en del som blir utelukket fra adopsjon eksempelvis homofile, enslige, ugifte, folk m en el annen kriminalitet på rullebladet, om man har hatt div sykdommer (kreft for eksempel) m fl. Det er derfor ikke bare å adoptere selv om man skulle ønske det.

Men når det er sagt syns jeg ikke noe om surrogati.

Skrevet

Min mann og jeg står i adopsjonskø.Vi har holdt på i 2,5 år og har minst 2,5 år igjen før vi kan forvente å hente vårt barn, så det er en lang og krevende prosess. De siste årene er det skjedd store forandringer innen internasjonal adopsjon, og ventelistene blir lengre fordi det frigis færre barn til internasjonal adopsjon enn tidligere. Så det er nok ikke "bare" å adoptere, men den dagen vi får vårt barn i armene vil den lange ventetiden være verdt det. Jeg har ingen behov for å få biologiske barn, og adopsjon er en flott måte å få barn på. Jeg er faktisk glad for at det er strengt regelverk i forhold til adopsjon. Adopsjon er for barn som trenger foreldre og ikke for foreldre som trenger barn.

Surrogat hadde vært en mulighet for oss, da både egg og sædceller fungerer, men min livmor kan ikke bære frem et barn. Derimot har surrogat aldri vært et alternativ for oss, og adopsjon er den måten vi får våre barn på. Jeg kunne aldri latt en kvinne gå gjennom den risiko et svangerskap er, når vi kan få barn på andre måter.

Jeg har derimot ingen problemer at andre velger og tenker annerledes enn oss. Surrogati er en lovlig prosess i flere land, så får hver enkelt ta de valg de mener er riktig for sin familie. Hvorvidt surrogati er moralsk riktig er annet spørsmål! Jeg ønsker iallefall ikke å dømme noen for deres valg, for jeg vet hvor sterkt ønske om barn er!!

Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Den biologiske klokka mi har ikke begynt å tikke enda, og jeg har ikke et personlig behov for å føre mine gener videre, så kanskje jeg ikke har de beste forutsetningene for å kunne svare på hvorfor noen bruker surrogat.

Men jeg ser ingen grunn til å betale en dame for å bære på mitt avkom i 9 måneder, når jeg kan adoptere et barn og gi det barnet fantastiske muligheter her i Norge.

Skjønner det hvis noen har fått avslag som adoptivforeldre, og ikke kan få barn selv, men bare da!

Skrevet

Jeg skjønner godt at folk primært vil ha egne biologiske barn framfor å overta andres barn. Bio

Hvis vi bestemmer oss for å få barn, men ikke får det til så er det uaktuelt for oss å adoptere. Surrugatmor hadde ikke vært et alternativ med mindre det var lovlig i Norge.

For meg er det biologiske barn eller ingen barn.

Skrevet

Hvis jeg en gang i fremtiden skal ha barn, kan jeg like gjerne adoptere som å få egne dersom det er muligheter for det :) For meg har det ingenting å si hvor dette barnet kommer fra, og jeg har inget behov for å føde egne barn som ligner på meg. Surrogatmor er uaktuelt for min del, _så_ lyst på barn har jeg ikke. Nå er jeg kanskje ikke i den rette alderen til å svare, men blås i det.

Skrevet

Jeg synes det er rart at når det kommer til surrogat så er et svangerskap en risiko og nærmest farlig for surrogatmoren. Men når det kommer til et "vanlig" svangerskap så er det så og si risikofritt, det skjer veldig sjelden noe farlig eller alvorlig.

Jeg mener at folk må ta sine egne valg og tenke gjennom dem før de setter dem til liv. Også får vi andre som ikke er i den situasjonen ikke dømme.

Skrevet

Jeg synes det er rart at når det kommer til surrogat så er et svangerskap en risiko og nærmest farlig for surrogatmoren. Men når det kommer til et "vanlig" svangerskap så er det så og si risikofritt, det skjer veldig sjelden noe farlig eller alvorlig.

Jeg mener at folk må ta sine egne valg og tenke gjennom dem før de setter dem til liv. Også får vi andre som ikke er i den situasjonen ikke dømme.

Selv om et svangerskap er normalt er det for mange kvinner en stor påkjenning og heller ikke uten risiko. En barnelege sammenlignet feks det å ta en nyre fra et menneske som kanskje mindre risikabelt enn å gjennomføre et svangerskap.

http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7308061

Skrevet

Akkurat dette reagerer jeg litt på også. Det skjer stadig vekk ulykker på byggeplasser, men ingen synes det er umoralsk å bygge et nytt hus, heller enn å kjøpe et eksisterende et. Noen deler av byggeindustrien er uforsvarlige, akkurat som noen deler av surrogati er uforsvarlige, men hverken å bygge et hus eller benytte seg av surrogati er umoralskt i seg selv.

Skrevet

Selv om et svangerskap er normalt er det for mange kvinner en stor påkjenning og heller ikke uten risiko. En barnelege sammenlignet feks det å ta en nyre fra et menneske som kanskje mindre risikabelt enn å gjennomføre et svangerskap.

http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7308061

Hvis det er så risikofyllt så burde gravide bli fulgt opp mye tettere og med mange flere ultralyder.

Jeg er klar over at det ikke er helt risikofritt å gå gravid, men for de aller, aller fleste så er det null problem å være gravid. Det er et fåtall som får alvorlige problemer, og da er det stort sett fosteret det går utover.

Skrevet

synest surogati er uetisk.dere kan umulig tenke på spørsmål barna vil komme med som voksen.dette er for pengegriske mennesker som har barn som statussymbol.det der ingen menneskerett å få barn.men det er eit barns rettighet å ha ein trygg og forutsigbar heim. syns dette er heilt tragisk for menneskeheten.

Skrevet

Surrogatmor om man er homofil eller heterofil er helt topp. Ser ikke noen problemer med det. Og de som virkelig ønsker seg biologiske barn vil nok gå langt for å få det til, ser heller ikke noe galt i det.

Skrevet

synest surogati er uetisk.dere kan umulig tenke på spørsmål barna vil komme med som voksen.dette er for pengegriske mennesker som har barn som statussymbol.det der ingen menneskerett å få barn.men det er eit barns rettighet å ha ein trygg og forutsigbar heim. syns dette er heilt tragisk for menneskeheten.

Og hvorfor skal ikke surrogatbarn få en trygg og forutsigbart hjem?

I de fleste tilfeller så er barnet hel biologisk eller del biologisk av foreldrene.

Skrevet

Kjøp og salg av mennesker ER problematisk. Enten det gjelder sexkjøp, organhøsting eller leie av livmor. (Noen vil kanskje også trekke inn adopsjon.)

Foreløpig ser det heldigvis ut til at jeg kan få barn selv. Men dersom det ikke var tilfelle så kunne jeg aldri fått meg til å betale et annet menneske for å bære frem et barn for meg. Hele den industrien gir meg en vanvittig dårlig følelse.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...