*Mocca* Skrevet 10. desember 2010 #1 Skrevet 10. desember 2010 Satser på at det er uvi jeg har fått. ubehag når jeg tisser, men har samtidig hatt vondt i nedre del av magen og mer utflod og litt tykkere enn vanlig. Og det kjennes litt vondt ut nedentil for å si det slik... hehe... sorry detaljer... Jeg har aldri, såvidt jeg kan huske hvertfall fått legebehandling for uvi, alltid taklet det med mye drikke, juice og appelsiner og klementiner.... Men hvor mye vondt er grensa før man bør oppsøke lege? Ikke akkurat lyst til å dra på legevakta i helga, for der blir man ofte sittende i timesvis...
Gjesten Skrevet 10. desember 2010 #2 Skrevet 10. desember 2010 Som du selv sier, en haug med c-vitaminer kan ta knekken på mye. Om du drar til legen, må du vurdere selv, men ubehandlet uvi kan føre til andre plager du ikke har lyst på.
*Mocca* Skrevet 10. desember 2010 Forfatter #3 Skrevet 10. desember 2010 Det jeg også tenkte på. Men hvis jeg kan vente til mandag gjør jeg heller der, derfor tenkte jeg på hvor grensa går hen? Vet at det kan være litt vanskelig å komme med et eksakt svar der, men sånn ca, når bør man ikke vente lenger f.eks? Jeg har bare lett feber.
Gjest Cho Skrevet 10. desember 2010 #4 Skrevet 10. desember 2010 Jeg fikk UVI veldig ofte før, og en av gangene var jeg ikke rask nok med å komme meg til legen. Det var helligdager og infeksjonen var ikke så stor, så jeg proppet i meg tranebærkapsler (hjelper forøvrig MYE bedre enn c-vit) og bestemte meg for å vente de to dagene det tok før legekontoret åpnet igjen. Dagen etter våknet jeg med nyrebekkenbetennelse. Så jeg råder deg til å dra til legen hvis infeksjonen ikke viser tegn til å bli bedre etter rundt tre dager (etter egen erfaring).
Villbringebær Skrevet 10. desember 2010 #5 Skrevet 10. desember 2010 Jeg mistenker selv at jeg har fått en UVI. Har aldri hatt det før og jeg er godt over 30 år. Jeg velger å se det ann. Kjører på med smertestillende. Vet at blir det for ille så er legevakta neste. Ikke foreløpig for så vondt og plagene er ikke all verden.
*Mocca* Skrevet 10. desember 2010 Forfatter #6 Skrevet 10. desember 2010 har fått CranMax av søstern nå som jeg kjører på med og så kommer ei venninne innom med stix imorgen for å ta en test. Så da håper jeg det ordner seg. Fikk streng beskjed om å dra rett på legevakten hvis den prøven ikke var bra. Og har fått tips om at når jeg har tatt en sånn stix så holdt det å si det på legevakten og man fikk faxet over resept, så vi får se om det stemmer her hvis jeg får utslag. Hadde vært ok å slippe å sitte i 4-5 timer ++ hvis jeg ikke må. Greit å kjenne noen sykepleiere også tydeligvis...
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2010 #7 Skrevet 11. desember 2010 har fått CranMax av søstern nå som jeg kjører på med og så kommer ei venninne innom med stix imorgen for å ta en test. Så da håper jeg det ordner seg. Fikk streng beskjed om å dra rett på legevakten hvis den prøven ikke var bra. Og har fått tips om at når jeg har tatt en sånn stix så holdt det å si det på legevakten og man fikk faxet over resept, så vi får se om det stemmer her hvis jeg får utslag. Hadde vært ok å slippe å sitte i 4-5 timer ++ hvis jeg ikke må. Greit å kjenne noen sykepleiere også tydeligvis... Du bør ikke forvente at dette går, det er svært sjelden leger skriver ut resept til pasienter som de ikke har sett, og skal stole på en test som ikke er utført av helsepersonell. (Ja, du kan faktisk ta stixen feil, og få falskt positivt svar). Dessuten vil du ikke forstå hva testen gir utslag på og ikke, det er ikke alle utslag som er forenelig med UVI. Dersom du fortsetter å ha infeksjon uten behandling, kan det gå over i nyrebekkenbetennelse, som er ekstremt smertefullt og mye verre en det du har nå. I verste fall må du da legges inn på sykehus til behandling. Å sitte et par timer på legevakten for sin egen helses del er absolutt tilrådelig. Kom tidlig før alle andre drar seg ut av sengen, ha med lesestoff og drikke, og så går tiden ganske kjapt.
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2010 #8 Skrevet 11. desember 2010 Hvis du har feber så kom deg på legevakten! Da er nok nyrebekkenbetennelsen like om hjørnet. Og det er vondt og kan i verstefall være skadelig for nyrene dine. Når man har så vondt at man må ta smertestillende eller synes det er veldig ubehagelig så drar man til legevakten (ved UVI). Å sitte der noen timer er bedre enn å få nyrebekkenbetennelse.
Auri Skrevet 11. desember 2010 #9 Skrevet 11. desember 2010 Tranebær, c-vitamer, drikk masse vann og te, stapp gjerne en varmeflaske mellom beina og ta smertestillende om du trengs. Gå på do hver gang du føler behovet, og sørg for å tømme blæra helt. Personlig drar jeg rett til legen hver gang jeg får full UVI (jeg har ofte "murringer" og har hatt UVI nok ganger til å vite når det slår ut helt og når det bare er litt murring...), for jeg har hatt nyrebekkenbetennelse én gang, og det vil jeg aldri oppleve igjen.
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2010 #10 Skrevet 11. desember 2010 Hvorfor kan du ikke bare dra til legen da? Det kan faa store konsekvenser for nyrene hvis du ikke tar det alvorlig, og satser pa at det skal fikse seg selv!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå