Gå til innhold

Katta pisser inne...


RoadQueen

Anbefalte innlegg

Katten min er 8 år og i det hele snille og kosen. Hun har vært innepus og ute har hun gått i bånd, hun ble kastrert da hun var drøyt halvåret. Den senere tiden har hun begynt å pisse på gulvet, fremmede bager som står på gulvet, en gang i sofaen - ytterst kjedelig. Spesielt når kattedoen står lett tilgjengelig til enhver tid.

Jeg antok at dette kom seg av kjedsomhet og gav katten sin frihet - hun får gå ut og inn som hun vil - men er inne når vi ikke er hjemme. Likevel pisser hun ymse steder i heimen også når vi er hjemme. Gode råd mottas med takk, ellers er jeg redd kosedyret mitt ender på de evige musejaktmarker. Det håper jeg å unngå inntil alt annet er utprøvd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje pus er syk? Jeg ville tatt henne med til veterinæren, hvert fall tatt en telefon for å høre hva det kan være.

Kan også være at hun rett og slett ikke liker kassen. Har du vasket den med såpe eller byttet sand?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kattekassen rengjøres ukentlig med såpe og fylles med ny sand. Den kan da ikke være så motbydelig for hun gjør sine andre ærender der, pisser der også også bortsett fra skvetting på et par faste plaser på gulvet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nettopp det. Katter liker ikke såpe. Kasser skal vaskes med kun varmt vann og ikke bytt til en annen type sand enn det hun er vant med.

Tror du kanskje misforstod mitt spørsmål... :wink:

Jeg ville uansett hørt med en vererinær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun drypper ikke urin ellers i det hele tatt? Vasker seg ikke oftere enn ellers rundt urinåpningen? Om hun gjør dette, kan det være flere tegn på sykdom, i tillegg til at katten tisser inne.

Vask forøvrig de faste plassene hun gjør fra seg med Biotex; det fjerner lukt og gjør ikke plassen fristende for ny urinmarkering (som f.eks. vask med salmiakk gjør).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten vår hjemme er plaget med urinveisinfeksjon og tisser alltid på guldet/i vasken når han er syk. Jeg ville tatt katta med til dyrlegen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei - katta vasker seg ikke mer enn normalt, drypper ikke og virker fornøyd med tilværelsen. Vil hun virke plaget eller ha noen symptomer hvis hun f. eks har urinveisinfeksjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å tisse inne kan i seg selv være tegn på en infeksjon.

Ta med en urinprøve til veterinær (du kan samle fra en ren kattekasse, eller få spesialsand til dette hos veterinær, eventuelt samle renest og ferskest mulig urin fra gulvet med en pipette), og få samtidig tatt røntgen eller ultralyd av blæren for å få sjekket at alt er i orden. Får du ikke tatt urinprøve, kan dyrlegen uansett hjelpe deg med dette.

Ring veterinæren din og spør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten vår har det samme problemet i perioder, spesielt om vinteren. Hun er nok litt for lat til å gidde å gå ut når det er kaldt. Det har hjulpet ålegge frem noen aviser, da pleier hun å gå der. Egentlig så har problemet vært at hun har bæsjet på gulvet og tisset i kassen. Andre ganger har hun gått ut og tisset for å komme inn å bæsje på gulvet. Hun kan også finne på å tisse i vasken :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...