AloeVera Skrevet 10. desember 2010 #1 Skrevet 10. desember 2010 Jeg bor helt alene og sliter virkelig med å lage med middager. Alt kommer jo i så store porsjoner og jeg greier aldri å spare på rester for å da spise til senere. Går svært mye i pasta og frossenpizzaer. Hender seg jeg lager fisk med frosne grønnsaker. Men jeg er så sinnsykt matlei, og det er sikkert fordi jeg stort sett spiser det samme. Synes salater er dyrt, spesielt siden halvparten rekker å råtne før jeg får brukt det. Jeg ønsker tips til billig og gode middager for folk som spiser alene Skal sier at jeg ikke er spesielt glad i potet heller.
Gjesten Skrevet 10. desember 2010 #2 Skrevet 10. desember 2010 - Hamburgere trenger ikke å være usunne. Jeg kjøper grove hamburgerbrød, har på salat og argurk, samt litt ost og ketchup. Nam Nam - Du kan også lage gryteretter og fryse det du ikke spiser en dag. Det samme med lasagne o.l. - First price har pytt i panne til en billig penge - Du kan koke deg wienerpølser - Suppe - Ris er fint tilbehør til det meste.
pandabear Skrevet 10. desember 2010 #3 Skrevet 10. desember 2010 Hva med wook? kjøtt og grønnsaker, kansjke nudler(ikke så sunt, men veldig billig) Da kan du lage en litt større porsjon, og ha middag flere dager, enten i kjøleskapet, eller i fruyseren. Pannekaker?
Violetsky Skrevet 10. desember 2010 #4 Skrevet 10. desember 2010 (endret) Da jeg bodde alene, kjøpte jeg bl.a kjøttdeig og kyllingfillet når det var på tilbud. Kyllingfillet fryste jeg ned en og en, og kjøttdeigpakken delte jeg i to så jeg fikk to separate middager av en pakke. Jeg hadde ikke problemer med å lage variert mat, kjøpte jeg f.eks. en gryterettpakke tok jeg bare halvparten (sammen med en halv pakke kjøttdeig). Resten sparte jeg til en annen gang. Dette gjorde jeg også med sausposer, suppeposer og andre tørrvarer med god holdbarhet Endret 10. desember 2010 av Rosa Pute
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2010 #5 Skrevet 10. desember 2010 Fryser er nesten et må ha når man bor alene. Noen ganger lager jeg store middager for så å fryse ned. Jeg gidder for eksempel ikke lage lapskaus for en dag. Jeg er en hyppig bruker av Kiwi sine god helg produkter. De er pakket i enporsjonspakninger. I går hadde jeg laks med poteter og grønnsaker (kokt sammen) og sausen var lettrømme. Pepperbiffen er utmerket til lapskaus. Svinefilet passer til wok. Sist var det karrimarinert. Lagde wok med masse grønnsaker og eggnudler. Holdt til to dager. Retter som skal ha stekt kjøttdeig. Stek opp alt, men frys ned halvparten. Da har du til pastasaus senere. Lager du hamburgere så kan de du ikke spiser fryses ned rå. Kjapp middag for en annen gang. Jeg bruker ofte kyllingfilet og diverse grønnsaker som stekes i ovnen. Kan godt slenge opp i noen poteter. Dropper ris og saus og tar bare knekkebrød eller et rundstykke ved siden av. Jeg har alltid et basisutvalg av grønnsaker. Man lærer sånn over tid hva som går og hva som ikke holder seg i tillegg til hva man selv ofte bruker. Her er det karripasta, hvitløk, ingefær, chilli på glass (mer holdbart). Tomatpure er på tube. Jeg har wokgrønnsaker i fryseren eller som hermetikk. Poteter og gulerøtter holder en stund samt løk. Er elsker av brokkoli så her fungerer det godt å ha noe i kjøleskapet. Det blir nesten brukt daglig. Jeg elsker paprika på ost og kjøper nå kun søtpaprika. Den er ypperlig i gryteretter, ovnsbakt, wok i tillegg til på brødskiva. 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2010 #6 Skrevet 10. desember 2010 Salat: Vask og tørk salaten så snart du har fått den i hus (salatspinner er best om du har det), legg den i tett ziplockpose i kjøleskapet. Da holder den seg lenge. Ruccola er lite holdbar på denne tiden av året, mens feks kraftige vintersalater som hjertesalat, radicchio og frisée holder seg veldig godt. Å bruke fryseren når man er alene, er en god idé. Dessuten er det raskt og lurt å bruke ferskvaredisken i butikken. Ikke noe problem å kjøpe et passe stort stykke fiskefilet, én biff eller én lammekotelett. Av friske grønnsaker holder gulrøtter og løk seg i evigheter, og også andre rotgrønnsaker som feks jordskokker, pastinakk, rødbeter. Skjær i båter, vend i olivenolje og bak i ovnen, feks, og ha som tilbehør til et stykke kjøtt eller fisk. Eller lag purésuppe. Eller gulrotpuré til fisk. Squash er også relativt holdbart, og paprika ikke så verst. Begge deler kan brukes både i wok og til pastaretter. Egg er også smart å ha i kjøleskapet - holder seg lenge, og kan brukes til mye rart, inkl raske middager som omelett eller speilegg (ha noen skiver bacon og en oppskåret tomat i pannen samtidig, og ha godt brød til, og feks en grønn salat. Frys resten av baconpakken i passe porsjoner, eller lag carbonara et par dager senere). Mutti selger hermetiske tomatbokser som er mindre enn de vanlige - ha et lager stående, så er det lett å lage en enkel pastasaus. Pinjekjerner, cashewnøtter og valnøtter er smart å ha et lager av - enkle salater og pastaretter blir mer mettende, og sunnere. Det er en myte at det er umulig å lage skikkelig mat når man er alene. Det er ikke så stor forskjell på å lage mat til én og til to - jeg vet det, for jeg lager ofte mat til meg selv når mannen er bortreist, og det er null problem å finne på ting. Det krever en innsats uansett hvor mange man lager mat til, og jo færre man er, dess lettere er det, vil jeg nesten si.
AloeVera Skrevet 10. desember 2010 Forfatter #7 Skrevet 10. desember 2010 Oi, tusen takk for mange fine og nyttige tips Tror jeg må bli mye bedre til å spare på rester. Får dårlig samvittighet av å kaste. Som regel sparer jeg på restene, legger de i en tett boks i kjøleskapet å planlegger å spise det dagen etterpå. Men det blir aldri noe av. Så når det begynner å bli dårlig kaster jeg det og da med litt bedre samvittighet. hehe Men skal prøve å kjøpe mer grønnsaker osv. Likte spesielt det tipset om å kutte de å vende de i olje for å så steke de i ovnen Skal også få tak i poser med zip-lokk for å oppbevare salaten i! Og det å dele suppeposene i to osv er jo helt genialt! Mange av de andre tipsene å skal jeg benytte meg av! Gjerne kom med konkrete oppskrifter også?
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2010 #8 Skrevet 10. desember 2010 Singel her og sliter med det samme. Hender jeg lager pastasaus og at det blir for mye. Jeg setter resten i kjøleskapet. For en stund siden at jeg to bokser med pasta og kjøttsaus i kjøleskapet og endre med å kaste ikke bare restene, men boksene også. Da hadde de stått så lenge at jeg ikke turte å åpne boksen. Forrige helg kjøpte jeg en svinefilet fra tilbudet på kiwi, blir i dag kastet uåpnet da jeg verken har hatt motivasjon til å ha noe av den eller gå på butikken og handle tilbehør. Det funker å fryse ting for meg, men kun ting som kan tilberedes direkte fra frossen tilstand. Pizza er genialt, det legger jeg i fryseren og spiser opp alle restene. Kjøtt, kjøttdeig osv kan jeg bare glemme å ha i fryseren. Det ender enten med å bli kastet fordi det har ligger for lenge og fryseren f.eks har hatt strømbrudd, eller jeg tar det opp og legger det i kjøleskapet for å spise dagen etter, også ender det med at jeg ikke har lyst på den tingene likevel og heller kjøpe meg noe annet. En ting jeg spiser mye er hjemmelaget tomatsuppe laget av en boks hermetiske tomater, gjerne med hjemmelaget krem i.
Eidi_81 Skrevet 10. desember 2010 #9 Skrevet 10. desember 2010 Jeg er ikke alene, så jeg har heldigvis ikke det problemet. Noe av greia er jo også et det er litt kjedelig å lage mat til bare en. Jeg spiser en del asiatisk eller asiatisk inspirert mat, og her har man mulighet til å lage enkeltporsjiner med litt forarbeid. Noe av greia med asiatisk mat er at det ikke skal mye kjøtt i rettene. Da kan det være lurt å ha skjørt opp feks kyllingkjøttet på forhånd og flyse det slik at man kan ta ut kun en håndfull når man trenger det, da tiner det ganske raskt og man trenger ikke å ha planlagt så mye dagen før. Stekt ris er godt; kok ris, skjær grønnsaker av eget valg i små biter, kjøtt i biter, egg... Ha en god del olje i stekepanna eller woken, knekk ett eller to egg i panna når den er blitt varm, rør egget slik at det blir stekt i "biter", ha i den kokte risen, rør og krydre med salt og pepper, eventuelt avvet krydder, så er det bare å fortsette med alt annet du vil ha i. Dersom du skal ha i kjøtt, kan det være en ide å steke dette på forhånd, og ta ut når egget stekes (legg det ferdigstekte kjøttet på tallerken du skal spise av, så sparer du oppvask). Andre namnam retter er wok, curry og nudler :-)
PepsiMax Skrevet 11. desember 2010 #10 Skrevet 11. desember 2010 mange gode råd her! selv er jeg helt avhengig av fryseren! deler opp kjøttpakker o.l. i passe str før jeg fryser det så jeg kan ta opp passe til en middag. Får jeg ikke gjort dette blir mye kastet.. prøver da å lage feks en hel grytepose å fryse ned så har en kjapp middag en dag med dårlig tid. ellers bruker jeg mye frossene wok grønnsaker, kjempe lettvindt og godt. savner du noe er det jo bare å kutte opp og ha i ferske grønnsaker i tillegg. kjekt som tilbehør til kjøtt og fisk =) mange sier det er dyrt og ikke like godt som ferkt, men jeg er ikke enig. kjempe lettvindt, og billigere enn at grønnsakene blir liggende i kjøleskapet å bli dårlig.. ris og pasta er også tilbehør som er kjempe lettvindt! som nevnt tidligere syns jeg også at kiwi sitt helge tilbud er supert! passe pakninger til en, og billig =)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå