Gå til innhold

Vurderer ny utdannelse,men har høyt studielån


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har slitt endel psykisk og har derfor droppet ut av studiene flere ganger.

Har tatt eksamen i noen fag og har blant annet et årskurs i engelsk og nå tenker jeg på å ta en annen utdannelse som gir meg en sjanse til å få en jobb.Et problem er at jeg har et ganske høyt studielån og har kun et år igjen som jeg kan få støtte.

Tidligere har jeg vært veldig interessert i humanistiske fag,men jo mer jeg leser om disse jo mer i tvil blir jeg.Overalt står det at man ikke får jobb og ser ut som at mange er veldig negative til den typen utdanning.Det virker som man ikke får jobb.

Problemet er bare at det er innenfor disse jeg finner det jeg er interessert i.Er ikke interessert i økonomi,de fleste realfag,sykepleie,lærer osv så hva gjør jeg da? :)

Lurer på å ta noe som jeg kan kombinere årskurset mitt med.

Er litt skeptisk til å begynne på noe som ikke vil gi meg en jobb da jeg bekymrer meg mer og mer for studielånet mitt.Og ja jeg vet at jeg har gjort noen dumme valg her så trenger ikke høre om det,det er noe jeg vet godt selv.Jeg har bare lyst til å fullføre en grad og få meg en jobb som jeg trives med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du er så usikker og har for vane å droppe ut så hadde jeg tenkt meg om mange ganger. Du kjenner deg selv best, og hvis du ikke har hatt viljestyrke før og ikke er flink til å jobbe noe gjennomført så vet jeg ikke hva jeg vil anbefale deg, du vil jo da måtte betale ned ENDA mer hvis du ikke fullfører.

Jeg ville først tenkt meg om hva du synes er interessant, uten å lese om det. Tenk for deg selv, hva liker du å drive med? Liker du f.eks historie, geografi osv slike ting? Hvis det står på karakterer om å komme inn på noe hadde jeg forbedret karakterene for å komme inn på det jeg ville.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å ta et studie på deltid og jobbe ved siden av eller ta nettstudier.

Tro meg. Du vil ikke sitte igjen med høyt studielån og lite utdannelse. Jeg gjør det og det er en kamp for å kunne klare avdragene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er så usikker og har for vane å droppe ut så hadde jeg tenkt meg om mange ganger. Du kjenner deg selv best, og hvis du ikke har hatt viljestyrke før og ikke er flink til å jobbe noe gjennomført så vet jeg ikke hva jeg vil anbefale deg, du vil jo da måtte betale ned ENDA mer hvis du ikke fullfører.

Jeg ville først tenkt meg om hva du synes er interessant, uten å lese om det. Tenk for deg selv, hva liker du å drive med? Liker du f.eks historie, geografi osv slike ting? Hvis det står på karakterer om å komme inn på noe hadde jeg forbedret karakterene for å komme inn på det jeg ville.

TS her.

Grunnen til at jeg droppet ut,som er en stund siden,var på grunn av angst og depresjon som jeg nå er under behandling for.

Det har ingenting med at jeg ikke var flink nok til å jobbe.

Tenker at jeg bør fullføre det jeg nå holder på med og det har jeg tenkt til,men er bare litt bekymret for fremtiden.Har tenkt litt på historie eller reiseliv,men kanskje det er lurest for meg å gjøre ferdig denne graden først og så se hva jeg gjør.

Karakterene mine er greie og kan komme inn på det meste utenom medisin og slikt,men det er jeg uansett ikke interessert i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis sykdom er grunnen til avbrutt studie, så skal du vel ikke betale tilbake lånet pga det?

Har allerede prøvd å sende inn dokumentasjon fra lege om at jeg var syk i den perioden det gjelder,men det hjalp ikke.

Hadde håpet at noe av lånet i det minste ble omgjort til stipend,men lånekassen er nok ganske strenge når det gjelder det.Siden jeg ikke sendte inn dokumentasjon på det mens jeg var syk,men etter så kunne de ikke gjøre noe.

Det ville jeg jo selvsagt gjort,men hadde ingen forutsetninger akkurat på den tiden til å vite hva jeg slet med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...