Gå til innhold

Hvordan skriver du 1-tall og 7-tall?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skriver du 1 og 7 som en rett strek bare og 7-tallet sånn (7) eller skriver du 1-tallet som et strek med en annen strek litt på skrått ned, mer som dette (1) og 7-tallet med en til strek på midten?

Og hva er riktig nå i dag? Er begge deler riktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Nabojenta

Skriver du 1 og 7 som en rett strek bare og 7-tallet sånn (7) eller skriver du 1-tallet som et strek med en annen strek litt på skrått ned, mer som dette (1) og 7-tallet med en til strek på midten?

Og hva er riktig nå i dag? Er begge deler riktig?

Aner ikke hva som er riktig, men jeg skriver i alle fall 1-tallet som en strek med en annen strek på skrått ned. 7-tallet skriver jeg med en strek på midten. Syns det er finere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skriver 1-tallet med en strek og med en annen strek litt på skrå ned.

7-tallet skriver jeg slik -7-. Altså uten strek på midten.

Hva som er korrekt vet jeg ikke.

Skulle anta at begge deler er ok. Man har en personlig skrivestil som også gjør seg gjeldene på tall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Silvermist

Jeg skriver 1-tallet som en strek og 7-tallet som her.

Jeg fikk faktisk en aldri så liten lekse av en eldre dame for en tid siden pga. at jeg skrev det slik, fordi da var det enkelt for andre å svindle sjekker jeg skrev ut ved å manipulere tallene til å bli andre tall. En demonstrasjon fikk jeg også :ler: Søte gamle damen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skriver 1-tallet med en liten strek nedover og 7-tallet med en strek over midten. Jeg synes det ser penest ut, og ikke minst blir det færre misforståelser av det.

Men da jeg gikk på skolen (i Danmark, riktignok) lærte vi at 1-tallet skulle skrives som en rett strek og 7-tallet uten midtstrek. De andre skrivemåtene var gammeldagse, og de fikk vi ikke lov til å benytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Både 1-tallet og 7-tallet har "bukkeskjegg", hvis dere skjønner meg, og 7tallet mitt har oså en strek i magen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da jeg gikk på skolen (i Danmark, riktignok) lærte vi at 1-tallet skulle skrives som en rett strek og 7-tallet uten midtstrek. De andre skrivemåtene var gammeldagse, og de fikk vi ikke lov til å benytte.

Slik lærte jeg også å skrive tallene da jeg gikk på barneskolen på -80-tallet, og det var her i Norge. Så snart vi fikk bestemme selv (dvs fra ungdomsskolen) hvordan vi ville skrive, har jeg skrevet ett-tallet som en strek med et lite "skjegg" og sjutallet med strek på midten.

Endret av Spinell
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alltid skrevet 1 med en liten strek ned, akkurat sånn det blir her inne, og 7 med strek midt på. Husker jeg fikk en kommentar på barneskolen at dersom jeg skrev 7-tallet på den måten måtte jeg være konsekvent og skrive 1 tallet med strek ned, men det gjorde jeg allerde da, og har aldri fått noen andre kommentarer på det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1-tallet skriver jeg både med "skjegg", og uten (altså som en rett strek). 7-tallet skriver jeg med strek på midten. Har sett alt for mange utregninger o.l. der det oppstår full forvirring fordi 1- og 7-tallene ser (nesten) helt like ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

skriver 1-tallet slik; | og 7-tallet slik; 7 :) Tror verken det ene eller andre er korrekt.

Endret av Sofie_22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke hva som er riktig, men jeg skriver i alle fall 1-tallet som en strek med en annen strek på skrått ned. 7-tallet skriver jeg med en strek på midten. Syns det er finere.

Slik gjør jeg det også. Gammel vane og satser på det blir forstått, men aner ikke om det er i henhold til dagens norm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...