Gå til innhold

Er det håp?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Folk som er professor eller noe lignende som er ekspert innenfor sitt felt, har de alltid vært flinkere enn alle andre? Jeg mener går på universitet og ser virkelig opp til de eldre lærde, men greier ikke forestille meg at de noen gang har vært en helt normal student som ikke hadde så mye kunnskap enda. At de var akkurat som meg.

Kan en vanlig dødelig person som meg faktisk bli like flink som dem?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De er ikke noe annet enn vanlige dødelige personer de heller.

Gjest Lebewesen93
Skrevet

Jeg kunne aldri blitt sånn flink professor sak...men har ikke lyst heller, da.

Viljen har vel ganske mye å si regner jeg med, så har du virkelig lyst så kan vel du også bli "stor" ? ;P

Skrevet

Man må vel være genuint interessert og gjerne litt nerdete innenfor sitt felt for å bli ekspert. De som "når dit" har nok alltid vært mer nysgjerrig opptatt av faget enn av å stille spørsmål ved sine egne evner og muligheter. Det blir en tyngre vei til målet dersom målet er viktigere enn veien dit.

Sånn er det med de jeg kjenner på dr./professor-nivå, ihvertfall.

Skrevet

Det er en del av professorene mine jeg har fått bekreftet at er vanlig dødelige med dårlige og gode egenskaper, og til og med faglige svakheter på noen områder - men feltet de har doktorgrad i kan de naturligvis godt. Man blir ikke født med masse kunnskap, det har krevd iherdig innsats og arbeid for alle som én.

Bli med på en studietur og på puben etterpå, så ser du snart at de ikke er så veldig annerledes fra oss^^

Skrevet

Jeg føler ofte at godt voksne mennesker virker supersmarte. Man sier jo at det kommer med erfaring, men jeg vet ikke helt jeg... :sjenert:

Altså har møtt en del skikkelige voksne som ikke er så veldig flink i alt, men noen kan så sinnssykt mye. Men det handler ikke om å være veldig smart men å huske greier. Hater å spille TP med tanten min fordi hun har lest masse gamle norske bøker og hun levde faktisk da Berlinmuren falt. Hun vinner alltid fordi hun husker masse teite års tall. Er ikke min feil at jeg ikke husker månelandingen for eksempel, men jeg tror det var i 69 da... så jeg kan litt jeg også.

Skrevet

Jeg føler ofte at godt voksne mennesker virker supersmarte. Man sier jo at det kommer med erfaring, men jeg vet ikke helt jeg... :sjenert:

Altså har møtt en del skikkelige voksne som ikke er så veldig flink i alt, men noen kan så sinnssykt mye. Men det handler ikke om å være veldig smart men å huske greier. Hater å spille TP med tanten min fordi hun har lest masse gamle norske bøker og hun levde faktisk da Berlinmuren falt. Hun vinner alltid fordi hun husker masse teite års tall. Er ikke min feil at jeg ikke husker månelandingen for eksempel, men jeg tror det var i 69 da... så jeg kan litt jeg også.

Bare vent. Om noen år sitter din niese og irriterer seg over at du husker hvem som fikk Nobels fredspris i 2010.

Skrevet (endret)

Bare vent. Om noen år sitter din niese og irriterer seg over at du husker hvem som fikk Nobels fredspris i 2010.

Hvem var det da? Har de valgt personen? Vent var det Obama eller var det han i 2009?

Tror ikke det blir vanskelig for min niese å vinne i TP over meg. :fnise:

Endret av Chiyo
Skrevet

Mange professorer er nok ikke så mye smartere enn andre "jevnt over", men de fleste av dem har jo vært veldig interessert i fagfeltet sitt og sikkert jobbet hardt med studiene. Men de trenger ikke ha gjort det bra i alle fag, eller score skyhøyt på IQ-tester. Hvis du er flink faglig og har noen områder du kunne tenke deg å virkelig fordype deg i, og greier å forstå vitenskapelige metoder osv, er det fullt mulig å lære seg like mye som dem, men det er jo kunnskap det tar lang tid å opparbeide (stort sett, de har vel en på Blindern som er 23 år?). De fleste professorene mine er over 50, vi har vel en som er ca 45, og det varierer hvor mye jeg opplever at de kan sånn helt generelt og hvor "smarte" de virker. Noen er flinke til å se og forklare sammenhenger, noen få er helt analretardert innen sitt område og nesten blanke på deler av pensum de underviser i.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...