Gå til innhold

Cøliaki

Fremhevede innlegg

Gjest Venelite
Skrevet

jeg har hatt problemer med magen i mange år. Mange ganger når jeg har spist så blir jeg kvalm og løs i magen. Dette skjer som regel mange ganger i uka. Jeg får ofte "kvalmeanfall". Har ofte mye luft i magen, oppblåst mage. Foreldrene mine klager over at jeg sover veldig mye, når jeg besøker dem er jeg ofte veldig trøtt og ligger på sofaen hjemme. Når jeg gikk på jobb, om det bare var i fire timer og kom hjem gikk jeg alltid og la meg og sov et par timer.

Jeg har fått konstantert b12 mangel, de sa jeg var på grensa til anemi. Jeg har også folsyre mangel, og må ta mye vitamintilskudd.

Jeg har også økt koaguleringtendens i blodet (om det teller noe, jeg vet ikke)

burde jeg nevne dette til legen, vurderer å bestille en time. Jeg føler at det ikke hjelper nok å bare tygge på vitaminer.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette har jeg også lurt på om jeg kan ha...

har du prøvd et kosthold uten melprodukter en liten stund? eller kutte drastisk ned?

Da vil du jo se om det bedrer seg...

hvis det er veldig vanskelig å kutte det helt ut, feks til frokost så er et skikkelig grovt brød el knekkebrød mye bedre enn vanlig brød!

Skrevet

Det er ikke særlig lurt å kutte ut gluten/mel på egenhånd slik som grethe87 foreslår, for da vil det ikke kunne vises på tester. Det beste er å kontakte legen og fortelle om alle mistankene, og be om å få tatt en blodprøve. Hvis den er positiv, blir du innkalt til gastroskopi for å ta en biopsi av tarmen. Det finnes forøvrig også egentester på apoteket, men de koster omtrent like mye som en legetime, så det er ikke så mye vits i å ta en sånn. Du må uansett ha henvisning fra lege til sykehuset hvis blodprøven er positiv, nemlig.

Hvis du får påvist cøliaki, får du 1800 kr i måneden av NAV pga fordyret kosthold. Derfor lønner det seg ikke å bare kutte ut på egenhånd uten noen diagnose. Dessuten vil legen kanskje også teste andre ting enn bare cøliaki, på bakgrunn av det du forteller om symptomene dine.

Jeg har hatt cøliaki i flere år. Jeg manglet "alt" av vitaminer, og jernnivået var helt bunnskrapet. Etter en liten måned på glutenfri diett var alle verdiene fine, og formen mye bedre! Nå sover jeg ikke mer enn normalen, og slipper følelsen av å gå og hangle. Selv om det i noen sammenhenger er tungvint å leve glutenfritt er det mye bedre enn alternativet! :)

Lykke til, og god bedring!

• Liker 1
Skrevet

En kommentar bare:

Som det ble påpekt, ikke stopp med gluteninntaket. Belastningen på tarmen er mye større ved å slutte, og så begynne igjen på glutenholdig kost (Som du må spise, jeg tror i 3 mnd, før en biopsi for å konstatere cøliaki), enn ved å fortsette med kosten du har i dag. Har hørt om et par eksempler på folk som har slitt i årevis med senplager, som med største sannsynlighet (i følge legen) kan tilskrives å ha utelatt gluten og så startet på igjen for testing. Tarmtottene kan få et slags sjokk/overbelastning som kan gi kjipe og langvarige konsekvenser.

Da jeg fikk konstatert cøliaki var det som å få et nytt liv :)

Masse overskudd og ingen magesmerter!

Lykke til!

Skrevet

Da beklager jeg det, var det jeg fikk som tips....

Skrevet

Hei!

Er enig med de to andre her. Jeg har også cøliaki. Gå til legen og få tatt den blodprøven så fort som mulig. Jeg synes det er ganske utrolig at legen ikke selv har tenkt på at du kan ha cøliaki! Det er ikke rart at det er mange som går altfor lenge uten en diagnose... Det er typiske symptomer du har. Håper du finner ut av hva som skjer med deg uansett, og blir bedre!

• 3 måneder senere...
Gjest magesyk
Skrevet

Hei!

Er enig med de to andre her. Jeg har også cøliaki. Gå til legen og få tatt den blodprøven så fort som mulig. Jeg synes det er ganske utrolig at legen ikke selv har tenkt på at du kan ha cøliaki! Det er ikke rart at det er mange som går altfor lenge uten en diagnose... Det er typiske symptomer du har. Håper du finner ut av hva som skjer med deg uansett, og blir bedre!

Jeg synes det er helt utrolig at ikke legene kan ta problemer som jernmangel og b12 mangel mer alvorlig. Jeg var selv hos legen for snart to år siden, fikk svar på prøver og måtte ta tilskudd i lang tid før ting var normalt. Jeg sa også at jeg sov stort sett døgnet rundt og når jeg hadde mulighet. Nå har jeg tatt tester igjen og de lurer på om det kan være cøliaki. Mye tyder på det.... Spent....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...