Gå til innhold

Fryst motor?


Susidus

Anbefalte innlegg

Har en gammel Opel Corsa som har stått stille i noen uker, og i 15-20 minus siste tiden. Prøvde å starte idag, men motor virket helt død.

Gikk en cm rundt, men ikke noe mer. Virker som den har støm nok. Må det bli varmere før jeg kan håpe å få start på den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den kan være både fryst og tappet for batteri. Hvis den er fryst kan du bruke motorvarmer for å tine den, eller sette en liten vifteovn i motoren (har gjort det som nødløsning). Husk å fylle på vann og frostvæske før du starter motoren igjen. Og la bilen svive en stund i tilfelle du må fylle på enda mere vann (jeg har måtte fylle på opptil 3 ganger). Er den tom for batteri kan du bruke en batterilader og la den stå noen timer med den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder en finger på at det er mangel på strøm som er problemet.

Motorolje fryser ikke solid i norske temperaturer, og kjølevæsken er ikke i kontakt med roterende deler i motoren og kan ikke låse disse.

Lad batteriet og sett på eventuell motorvarmer, så forsøker du igjen.

Dersom den starter lar du den gå varm mens du følger godt med på temperaturmåler og oljetrykksmåler/lampe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en fin måte å finne ut om motoren er fryst på er og klemme på de tykke slangene fra radiatoren, er de stein harde har du et problem.

om du har kjøleveske på skal det mye til at den fryser helt, blir offte bare "slush" om du har for lav blanding.

om motoren har fryst og du får startet den så la den stå og gå i ca 15 min, la den stå i 15 min for å tine lit av isen med varmen den da har produsert og gjør det samme igjen og igjen til det er fri flyt av veske, bruk da gjerne hår-føner på radiatoren for å få lit fortgang i tiningen.

når du er sikker på at bilen er tint åpner du tappe-pluggen i bunnen av radiatoren, om din bil har det. tøm bilen for veske, hell på ny og la bilen stå og gå seg varm med varmeapperatet på varm( for gjenomstrømning) og påfyllingslokket åpent, dette får å få ut all luft av systemet.

sats på batteriet du, startbabler eller lader.

men en vanlig lader burde stå på minst 12 timer før batteriet er fullt, holder ikke med 2 timer, det gir ikke nokk strømm til og starte om det er helt flatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...