Gå til innhold

7 armet lysestake


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er man ute å går i denne før-julstid kan man observere en syv armet lysestake nesten i alle hus. Eventuell en kommersjonell utgave med flere armer på.

Vet ikke folk at det er et jødisk relgiøst symbol? Er "alle" plutselig jøder nå i juletiden tenker jeg. Er folk så arrogant uvitende?

Tallet syv er spesielt i Bibelen på mange måter blandt annet skapte Gud verden på syv dager.

Mange av symbolene som blir brukt i kristen sammenheng har en opprinnelse i jødedommen. Dette er ikke så rart i og med at Jesus selv var jøde, og den kristne tro bygger på den jødiske. Den syvarmete lysestaken er et symbol på menigheten. 3 av lysene står for treenigheten (Gud, Jesus og Den Hellige Ånd) og 4 står for menneskene. Tallet 7 blir dermed helheten - Gud og mennesket i fellesskap.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg forstår heller ikke dette. Da jeg vokste opp på 80-tallet var det flere julestjerner enn lysestaker i vinduene. Det ser nesten ut til å være omvendt nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk ikke tenkt over hvorfor det er 7 lys i en adventsstake. Det har bare alltid vært sånn. Det er det man som oftest får kjøpt.

Symbolikken for tallet 7 er helt greit for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har lurt på dette selv jeg...

er ikke norsk da.

Jeg nevnte det en gang på jobb, og ingen skjønte hva jeg snakket om

Skremmende at ingen på din arbeidsplass forstod hva du snakket om, det bekrefter folks uvitenhet. Vil også si at det at du ikke er norsk har ingenting å si, kristendom/jødedom er ikke norsk!

TS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skremmende at ingen på din arbeidsplass forstod hva du snakket om, det bekrefter folks uvitenhet. Vil også si at det at du ikke er norsk har ingenting å si, kristendom/jødedom er ikke norsk!

TS.

nei, det jeg mente var at i mitt land er det ingen som bruker syv-armede lysestaker, selv om de fleste der er kristne. Derfor skjønner jeg ikke helt hvorfor så mange i Norge gjør det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men det du sier om symbolikken skurrer litt - jødene tror vel ikke på treenigheten slik du beskriver den, de tror jo ikke Jesus var Messias? Jeg er ikke religiøs, og har ikke en slik lysestake, men jeg forbinder den jødiske lysetaken mest med denne formen , altså med menoraen.

7-tallet er jo et lykketall i kristendommen også.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det det er snakk om er vel en menorah (syvarmet lysestake )som bl.annet sees på symbol for staten israel. Den Menorahen som tradisjonelt brukes i chanukah feiring har ni armer for å minnes oljen som skulle vare en dag , men holdt i 8.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk ikke tenkt over hvorfor det er 7 lys i en adventsstake. Det har bare alltid vært sånn. Det er det man som oftest får kjøpt.

Symbolikken for tallet 7 er helt greit for meg.

En adventstake har meg bekjent bare 4 lys

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en selv, og for meg spiller det ingen rolle hvilken symbolikk det gir så lenge jeg synes det er koselig. Jeg er ikke spesielt religiøs, men jeg kan da nyte det koselige i ulike religiøse symboler allikevel, jeg kan finne glede i å pynte med engler eller hva det nå måtte være uten at det betyr så veldig mye utover at det gir meg julestemning. For meg handler det mer om tradisjon og hva som gir meg julestemning enn at det faktisk i utgangspunktet er et jødisk symbol. Faktisk har jeg aldri forbundet slike lysestaker med den jødiske lysestaken i det hele tatt, selv om jeg egentlig vet hva det betyr.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en selv, og for meg spiller det ingen rolle hvilken symbolikk det gir så lenge jeg synes det er koselig. Jeg er ikke spesielt religiøs, men jeg kan da nyte det koselige i ulike religiøse symboler allikevel, jeg kan finne glede i å pynte med engler eller hva det nå måtte være uten at det betyr så veldig mye utover at det gir meg julestemning. For meg handler det mer om tradisjon og hva som gir meg julestemning enn at det faktisk i utgangspunktet er et jødisk symbol. Faktisk har jeg aldri forbundet slike lysestaker med den jødiske lysestaken i det hele tatt, selv om jeg egentlig vet hva det betyr.

Mvh Yvonne :heiajente:

Det synes jeg var en fin måte å se det på .Ting kan være pene og man kan finne religiøse symboler koselige p.g.a. tradisjoner . det trenger ikke bety at man er religiøs.

Det som er dumt er når man tillegger religiøse symboler andre religioners betydninger som de ikke har .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er "alle" plutselig jøder nå i juletiden tenker jeg.

Nei. Ikke er jeg kristen heller, selv om jeg feirer bursdagen til han du veit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den jødiske lysestaken er denne: den-sjuarma-lysestaken-2.jpg?w=214&h=300

Men den de fleste har i vinduet er denne typen: http://www.biltema.no/ProductImages/88/medium/88-149_m.jpg

Tallet sju er hellig innenfor kristendommen også, men den staken folk flest har er ikke jødisk, selv om den har syv lys. Jødene tenner heller ikke sine, siden de først skal tennes når messias kommer, og jødene mener det ikke har hendt enda.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Annonse

Det er som mange seier, at lysestaken og høyrer heime i det kristne kyrkjerommet. Me tente lysa og leste vers til kvart lys då eg var konfirmant og deltok på lysmesse fyrste søndag i advent. Forskjellem mellom denne og den jødiske er utforminga. Den i Siljan kyrkje ser slik ut: Klikk på meg!

Symbolikken i mennesket og den heilage tre-enighet er den same.

"Den syvarmede lysestaken, som ligger noe nærmere den jødiske hanukkijáen i form, se Menorá, har vært benyttet i sammenheng med advent og jul i Tyskland — og denne lysestaken kom trolig til Skandinavia som et kulturelt lån derfra på 1800-tallet. I dag er syvarmede, elektriske lysestaker vanlig som vinduspryd i mange hus i Norge, Sverige og Island gjennom hele desember."

Frå Wikipedia sin artikkel om jul.

At ein har laga elektriske variantar etterkvart følgjer jo berre med tida og er strengt tatt billegare og mindre brannfarleg.

Og sjølv om ein i dag feirar at det vart fødd ein frelsar, og reknar jul som ei kristen høgtid, er jul ein gamal tradisjon med røter lengre tilbake enn kristendommen i Noreg. Kyrkja har gjennom tidene vore i stand til å ta opp "heidenske" skikkar som dei ikkje har klart å bli kvitt og innkludert dei i kyrkjeåret og gitt det ein kristen vri. Truleg var det nokon som tenkte noko slikt: "Folk vert meir overtruiske ved midvinter og går tilbake mot gamle skikkar. Då ein har ein lengre slakteperiode bak seg som ein pleidde feira med mykje mat og drykk. La oss bruka dette og feira at det er født ein frelsar og gje folket meir håp og styrkja dei i trua."

Rundt jul er det mange religiøse tradisjonar og andre tradisjonar som glir over kvarandre. "Det er født ein frelsar, la oss dra eit grantre inn!" /sarkasme

Om ein ikkje tenkjer over kvifor lysa i vindauga er som dei er, er det kanskje litt lite allmenkunnskap ute og går i det norske folk. Eller så bryr ein seg ikkje, men hugsar staken som stod i glaset heime, og får litt betre stemning av at det ikkje er så mørkt lenger.

Endret av Kari-L
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 år senere...
På 8.12.2010 den 19.49, AnonymBruker skrev:

Vet ikke folk at det er et jødisk relgiøst symbol? Er "alle" plutselig jøder nå i juletiden tenker jeg. Er folk så arrogant uvitende?

Arrogant uvitende? Tror heller det gjelder TS😄 Tydeligvis forveksles den med den jødiske åttearmede hanukka-staken. 

Hanukkia-staken har 8 armer. Moderne staker har 9 armer, hvor den niende armen brukes til å opplyse romet. Siden det ikke er tillatt til å bruke de andre 8 armene til det formålet. 

Den kristne varianten har 7 armer. Denne skulle ikke tennes før Messias kom. Dermed er den ikke tent i den jødiske synagogen, da de ikke tror på Jesus. I den kristne kirken derimot, er den tent. For frelseren har komt. Og dermed hadde også folk 7 armet lysestake i de tusen hjem. Som i dag har blitt til en elektrisk stake i vinduene som førjuls tradisjon. 

Endret av EtLiteTroll
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Symbolikken i en menorah er noe heeelt annet enn i den kristne tradisjonen...

Orker ikke å skrive dette om til norsk:

Sitat

When the royal Hasmonean family overpowered and was victorious over [the Greeks], they searched and found only a single cruse of pure oil... enough to light the menorah for a single day.

A miracle occurred, and they lit the menorah with this oil for eight days.

On the following year, they established these [eight days] as days of festivity and praise and thanksgiving to G‑d.

TalmudShabbat 21b

 

Talmud er skrevet etter bibelen (200-500 CE) og denne episoden som snakkes om må ha skjedd 100-200 CE. Syvarmet "adventsstake" har ikke noe med jødedommen å gjøre.

 

En menorah ser helt annerledes ut også, som vist tidligere...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

43 minutter siden, EtLiteTroll skrev:

Arrogant uvitende? Tror heller det gjelder TS😄 Tydeligvis forveksles den med den jødiske åttearmede hanukka-staken. 

Hanukkia-staken har 8 armer. Moderne staker har 9 armer, hvor den niende armen brukes til å opplyse romet. Siden det ikke er tillatt til å bruke de andre 8 armene til det formålet. 

Den kristne varianten har 7 armer. Denne skulle ikke tennes før Messias kom. Dermed er den ikke tent i den jødiske synagogen, da de ikke tror på Jesus. I den kristne kirken derimot, er den tent. For frelseren har komt. Og dermed hadde også folk 7 armet lysestake i de tusen hjem. Som i dag har blitt til en elektrisk stake i vinduene som førjuls tradisjon. 

Dette stemmer. Riktignok brukes den 7-armede menoraen i jødisk billedkunst og som et jødisk symbol, men den brukes ikke som tredimensjonal lysestake. Det er den åtte- (eller egentlig niarmede) hanukka-staken som står framme og som tennes i jødiske hjem. Det er kristne som bruker den syvarmede.  

Anonymkode: 9d5c0...8d1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg vokste opp så bar det juletjerner i vinduene, jeg synes det var mye koseligere, enn den nå til de grader kommersialiserte trekanten med lys som står i "alle" vinduer hver desember nå. 

Anonymkode: 6592f...8ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke slik stake i mitt vindu, jeg er ikke jøde har jeg alltid tenkt. Jeg henger opp julestjerna :) 

Anonymkode: 6592f...8ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.9.2019 den 13.36, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke slik stake i mitt vindu, jeg er ikke jøde har jeg alltid tenkt. Jeg henger opp julestjerna :) 

Anonymkode: 6592f...8ab

Men det er jo ikke jødisk. Det er jo de kristne som tenner den. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...