Gå til innhold

Borderline personality disorder

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har fått beskjed av legen at jeg er borderline. Sammtidig er jeg avhengig av folk og er veldig unnvikende når det gjelder ting som må gjøres.

Det som plager meg mest akkurat nå er at jeg er konstant avhengig av å ha en kjæreste. Jeg har hatt to langvarige forhold i mitt liv, som jeg var svært missfornøyd med meste parten av tiden jeg var i dem. Ett forhold på 12år og ett på 3år. jeg er fremdeles i siste nevnte.

Jeg får ikke til å bryte ut av forholdet, og jeg er kjempe redd for å gå fra dette og rett på et nytt forhold igjen. For jeg ser jeg begynner å små forelske meg her og der når jeg møter nye snille menn.

jeg er litt forelsket i en, og jeg vil ikke. Jeg syntes han er fantastisk og jeg vil ikke gå glipp av sjansen til å få noe med ham men jeg er liv redd for bare p bli avhengig igjen, og jeg kunne trengt noen råd...

Hvordan komme meg ut fra forholdet jeg er i nå og ikkje gå tilbake?

Er det lurest å kutte all kontakt med han potensielle nye ? Eller er de mulig og holde kontakt med ham og bare ta det rolig ? Hvordan skal jeg få meg selv til å ta det rolig ? osv osv osv..... :sukk:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva går borderline personality disorder ut på? Vet at Susanna Kaysen visstnok hadde det, men det hadde vært interessant å høre hva du mener ligger i diagnosen for deg?

Skrevet

Det er ikke lengre vanlig å kalle det borderline, men ustabil personlighetsforstyrrelse. Deles som regel inn i impulsiv- og borderline-typen.

Symptomer på impulsiv:

• Impulsivt og uoverlagt handlingsmønster
  • Stridbarhet ved frustrasjoner
  • Affektlabilitet med eksplosivitet
  • Liten utholdenhet
  • Ustabilt humør

Symptomer på bordeline:

Symptomer:

• Usikker og forstyrret identitetsopplevelse
  • Intense, men ustabile forhold til andre
  • Separasjonsangst
  • Tendens til selvdestruktivitet
  • Selvmordsforsøk eller trusler om dette
  • Tomhetsfølelse
  • Tenker ofte svart/hvit

Må ikke ha alle symptomene, men hvis jeg husker riktig så rt det 5 kriterier.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...