Gå til innhold

Forhøyet leververdier

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei. Noen som vet hva forhøyet leververdier kan komme av? Gutten min på 5 år har hatt det i snart ett år nå, etter at han hadde kyssesyken i desember i fjor..Legene har enda ikke funnet ut noe. Det er vel ikke vanlig at det skal vare så lenge?? Er veldig redd for gutten min og håper det ikke er noe galt med han..Han tar aldri paracet og den eneste medisinen han tar er astmamedisinen flutide, men den skal ikke ha noe å si. Noen som har peiling? Han skal snart til ultralyd, men jeg bekymrer meg så.. :tristbla:

Videoannonse
Annonse
Gjest Annaires
Skrevet

Forstår at du er bekymret.

Når man måler leververdier og finner at noen eller alle av dem er forhøyet er dette et tegn på at noen av cellene i leveren kan være skadet slik at de slipper ut enzymer i blodet. Hva som er grunnen til dette kan jo være så mangt.

Vet også at gallestein kan gi forhøyede verdier.

Jeg vet desverre ikke så mye mer enn det. Men håper dere får svar på UL.

Skrevet

Gurkemeie er et krydder som kan hjelpe leververdiene og også astmaen pluss en rekke andre plager, også som forebyggende. Voksne anbefales 1-3 ts daglig. Gurkemeie selges også på helsekost i pilleform og jeg ville forhørt meg der om dosering til barn.

Gurkemeie hjelper også galleblæra og er verdt et forsøk, men prat med noen som vet mer om dosering til barn. Vet ikke om dette kan bidra til å hjelpe men håper barnet ditt blir friskt igjen.

:klemmer:

Skrevet

LIten trøst egentlig, men jeg har "kronisk" forhøyede leververdier, uten at det er noe som feiler meg.

Jeg er sjekket i det vide og det brede av indremedisiner, men det er absolutt ingenting feil.

Det er normalt for meg å ha forhøyede verdier, får jeg høre.

Tar nå blodprøve for å "holde status" en gang i året, sånn bare for sikkerhets skyld

Skrevet

Hei!

Jeg har også hatt dette ( har kanskje forsatt ). Hun trodde først det var noen piller som utgjorde det, da det ikke var det, ble jeg en smule skremt, men hun sa dette var så lite at det ikke var noe å tenke mer på. Det kan være så mangt. Om gutten din hadde kyssesyken bare for ett år tilbake, så kan faktisk dette slå inn. Jeg hadde kyssesyken for 10 år siden. Nå skal selvsagt ikke det slå inn, men når jeg har hatt forhøyede verdier før så sa legen at dette kunne være årsaken.

Skrevet

Hei. Noen som vet hva forhøyet leververdier kan komme av? Gutten min på 5 år har hatt det i snart ett år nå, etter at han hadde kyssesyken i desember i fjor..Legene har enda ikke funnet ut noe. Det er vel ikke vanlig at det skal vare så lenge?? Er veldig redd for gutten min og håper det ikke er noe galt med han..Han tar aldri paracet og den eneste medisinen han tar er astmamedisinen flutide, men den skal ikke ha noe å si. Noen som har peiling? Han skal snart til ultralyd, men jeg bekymrer meg så.. :tristbla:

Hvis han hadde vært ca. 10 år eldre kunne en mulighet vært schleroserende cholangitt, men når han er så liten som fem år tror jeg ikke det. Det fins flere kroniske leversykdommer, en del av dem er beskrevet på www.leverforeningen.no, uten at det dermed er sagt at han har noen av disse.

Hva mener du med forhøyede leververdier? Har han ALAT på 100 eller 1000? Er bilirubinverdien 40 eller 100?

Som andre her har sagt så kan han ha litt forhøyede leververdier og allikevel være helt frisk. At normalområdet for ALAT er 10-70 betyr at ca. 68% av en normalfordelt befolkning ligger innenfor dette intervallet, ref. Gausskurven/normalfordelingskurven. Dermed er det en del som er friske men som ligger litt utenfor dette området.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...