Gjest reebok Skrevet 8. desember 2010 #1 Skrevet 8. desember 2010 Jeg er plaget med noe som legen ikke visste hva kunne være årsaken til. Så han henviste meg til øre-nese-hals, de tok noen tester, som viste seg å være OK. Derfor henviste de meg til en kiropraktor der jeg bor. Har nå vært der 6 ganger, og betaler 300,- for hver behandling. Dette ser jeg jo blir dyrt i lengden, da han sier jeg sannsynligvis trenger et par behandlinger i uka. Jeg vet ikke om jeg har råd til å betale 2400,- i måneden på en sånn behandling, og lurer på om det er noen muligheter for å få dekt dette? Går det under egenandel, sånn at jeg etter hvert overstiger grensa på 1800,- og får frikort? Går dette under NAV? Finnes det overhodet noen muligheter for å få dekt noen av disse utgiftene?
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2010 #2 Skrevet 8. desember 2010 Finnes det ikke to typer frikort-greier? Den ene er for "vanlige" ting, som legevakten, legetimer, medisiner på blå resept osv, og så har vi nr to, som er for fysioterapaut-timer osv. Jeg har bare erfaring med frikort "nr 1", og den har et tak på litt under 2000 kr, og tror at frikortgrensen på "nr 2" går på rundt 2000-3000 kr en plass? Jeg tenkte å begynne med fysioterapaut selv, men jeg gidder ikke å begynne å nå, begynner først på nyåret sånn at jeg kan ha frikortet lenge. JEG FANT, JEG FANT !! http://www.helfo.no/privatperson/frikort/Sider/hva-er-frikort-egenandelstak-2.aspx Alt står der i linken, godt forklart. LYkke til!
Gjest Gjest Skrevet 8. desember 2010 #3 Skrevet 8. desember 2010 Desverre nei. Du får ikke dekket egenandel til -kiropraktor- uansett hvor langvarig og dyr behandlingen blir. Har undersøkt dette selv med lege, NAV og HELFO på flere plan. (siden en ofte får forskjellig svar fra den en prater med har jeg undersøkt flere ganger) Men svaret er det samme. Fysioterapi og manuellterapaut kan en få dekket til frikort når en går over grensen, men Kiropraktor er ennå ikke under denne ordningen. Kiropraktor går ennå under -alternativ behandling-. Har gått til kiropraktor selv i hele år opp til 2 ganger pr uke. Betalte 360,-kr for de 20 første behandlingene (40,-kr er dekket av NAV faktisk) og derretter 400,-kr. (Er nok oppe i en 30-40 timer nå tror jeg) Sier seg selv at det blir rimelig dyrt når en er fulstendig avhengig av slik behandling for å kunne fungere i værdagen. Jeg har egentlig ikke råd til denne behandlingen. Nå har jeg brukt opp feriepengene, reservelageret mm. Men uten å fortsette med denne behandlingen en stund til er kroppen min helt ødelagt, så jeg har ingen valg. Neste er å ta opp lån for å kunne fortsette. Så om noen får dekket slik behandling på noen måte ønsker jeg gjerne å høre om det jeg også.
Sugerøret Skrevet 8. desember 2010 #4 Skrevet 8. desember 2010 (endret) fant dette hos NAV ang kiropraktor : http://www.nav.no/Helse/For+helsepersonell/Kiropraktorer og hos Helfo http://www.helfo.no/helsepersonell/kiropraktor/Sider/default.aspx så da er det mulig å få refusjon og fylle ut egenandelskort2. Endret 8. desember 2010 av Kårky
Gjest Gjest Skrevet 8. desember 2010 #5 Skrevet 8. desember 2010 fant dette hos NAV ang kiropraktor : http://www.nav.no/Helse/For+helsepersonell/Kiropraktorer og hos Helfo http://www.helfo.no/helsepersonell/kiropraktor/Sider/default.aspx så da er det mulig å få refusjon og fylle ut egenandelskort2. Kopi fra HELFO "Helseøkonomiforvaltningen (HELFO) yter stønad til behandling hos kiropraktor. Pasienten kan få stønad for inntil 14 behandlinger per år. Stønaden er 57 kroner per behandling, og 118 kroner ved førstegangsundersøkelse. Kiropraktorene fastsetter selv pris på sine tjenester, og stønaden vil derfor normalt bare dekke en liten andel av de totale kostnadene. Behandling hos kiropraktor omfattes ikke av noen av frikortordningene. " Dvs. En får stønad med 55,. kr for 14 behandlinger pr år og 188 kr ved førstegangsundersøkelsen. Trenger en mer en 14 timer betaler en hele beløpet selv. Går ikke under noen frikortordninger.
Gjest Gjest Skrevet 8. desember 2010 #6 Skrevet 8. desember 2010 Med behandling 2 ganger i uken får en dekket 57,-kr av ca 400,-kr i 7 uker. Etter det betaler en ca 400,-kr pr behandling.
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2010 #7 Skrevet 8. desember 2010 Må man i såfall ha henvisning fra lege, for å få denne støtten?
Gjest Gjest Skrevet 8. desember 2010 #8 Skrevet 8. desember 2010 Må man i såfall ha henvisning fra lege, for å få denne støtten? Tror det kommer litt an på kiropraktoren. Jeg går til en som er seriøs. (sjekket han nøye opp før jeg begynnte der, det bør en gjøre siden alle langtfra er like flinke og har godkjenning) Legen min har ikke tro eller tillitt til kiropraktor behandling, så fikk ikke henvisning fra henne. Jeg gikk privat og prøvde noen timer. Hadde svært bra bedring av det. Tror ikke jeg hadde klart meg uten denne behandlingen med den treningen jeg ellers skal/bør gjøre. Fikk som skrevet tidligere dekket 40,-kr av 400,-kr de første 20 timene. Ser på NAV sine sider at de dekker 55,-kr og kun 14 t så er litt usikker på hvorfor jeg fikk 40,-kr og 20 timer. Hilsen gjest fra 09:47
Tornerosa Skrevet 8. desember 2010 #9 Skrevet 8. desember 2010 (endret) Tror det kommer litt an på kiropraktoren. Jeg går til en som er seriøs. (sjekket han nøye opp før jeg begynnte der, det bør en gjøre siden alle langtfra er like flinke og har godkjenning) Legen min har ikke tro eller tillitt til kiropraktor behandling, så fikk ikke henvisning fra henne. Jeg gikk privat og prøvde noen timer. Hadde svært bra bedring av det. Tror ikke jeg hadde klart meg uten denne behandlingen med den treningen jeg ellers skal/bør gjøre. Fikk som skrevet tidligere dekket 40,-kr av 400,-kr de første 20 timene. Ser på NAV sine sider at de dekker 55,-kr og kun 14 t så er litt usikker på hvorfor jeg fikk 40,-kr og 20 timer. Hilsen gjest fra 09:47 Når du sier "gikk privat" - hva mener du med det? Endret 8. desember 2010 av Tornerosa
KatteLatte Skrevet 8. desember 2010 #10 Skrevet 8. desember 2010 Dette fratrekket er vel allerede trukket fra når du betaler hos kiropraktoren. Du trenger ikke henvisning fra lege for å gå til kiropraktor. Prisen blir den samme enten du har henvisning eller ikke.
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2010 #11 Skrevet 10. desember 2010 Finnes det ikke to typer frikort-greier? Den ene er for "vanlige" ting, som legevakten, legetimer, medisiner på blå resept osv, og så har vi nr to, som er for fysioterapaut-timer osv. Jeg har bare erfaring med frikort "nr 1", og den har et tak på litt under 2000 kr, og tror at frikortgrensen på "nr 2" går på rundt 2000-3000 kr en plass? Jeg tenkte å begynne med fysioterapaut selv, men jeg gidder ikke å begynne å nå, begynner først på nyåret sånn at jeg kan ha frikortet lenge. JEG FANT, JEG FANT !! http://www.helfo.no/privatperson/frikort/Sider/hva-er-frikort-egenandelstak-2.aspx Alt står der i linken, godt forklart. LYkke til! I den linken står det kun om fysioterapi, ikke om kiropraktikk. Stemmer det altså at beløpet allerede er trukket fra, når man betaler hos kiropraktoren? I såfall er det jammen utrolig dyrt, mye dyrere enn fysioterapi og psykomotorisk fysioterapi. Så når man betaler f.eks. 520 kroner for en 45 minutters førstegangsundersøkelse, så er allerede 188 kroner trukket fra?
bananbåt Skrevet 11. desember 2010 #12 Skrevet 11. desember 2010 har man vært utsatt for en skade eller uhell og dette er grunnen til at man må gå til kiropraktor, kan man få dekket hele beløpet hos kiropraktor gjennom forsikringsselskap.
Gjest Gjest Skrevet 11. desember 2010 #13 Skrevet 11. desember 2010 har man vært utsatt for en skade eller uhell og dette er grunnen til at man må gå til kiropraktor, kan man få dekket hele beløpet hos kiropraktor gjennom forsikringsselskap. Ikke altid. Jeg har en godkjent yrkesskade på NAV. Det er følgeskadene av yrkesskadene som er årsak til at jeg går til kiropraktor. Alikevel får jeg ikke dekket en kr ut over det som trekkes fra automatis for alle. Har spurt både på NAV og HELFO ang. dette.
Gjest GJEST Skrevet 30. oktober 2012 #14 Skrevet 30. oktober 2012 Min erfaring er at kiropraktorene tyyyyner meg for penger da behandlingen strekkes ut slik at de sikrer timer fremover. Er flyttet fra hjembyen min og der gjorde kiropraktoren FULL BEHANDLING på den ene timen og jeg trengte ikke flere timer på 1-2 måneder. Her jeg bor nå betyr samme behandlinga minst 4 timer og jeg føler meg faktisk på ingen måter bedre ved flere behandlinger. Da jeg spurte min gamle kiropraktor om dette her i sommer jeg var i hjembyen så sa han ordrett til meg mens han lo lavt "Jeg har ikke samvittighet til å tyne folk for penger slik mine kollegaer gjør"????????. FLÅERI som gjør meg mektig forbannet:(
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå