Gå til innhold

Undervektig katt


DDuck

Anbefalte innlegg

I dag har jeg tatt til meg en katt som har gått rundt huset til en bekjent i 6 uker. Katten er veldig kosen og snill og bærer ikke preg av å være noe villkatt... Min bekjente hadde forhørt seg med alle som bodde i nærheten og vært på jakt etter eieren i alle disse ukene, men ingen har stådd fram og tatt den til seg...

Så da tok jeg den slik at den ikke skulle bli avlivet...

Vi vet ikke hvilket kjønn det er eller hvor gammel den er, men etter en grundig sjekk tror jeg at det er en hunkatt og at hun itilegg er drektig..

Hun bærer preg av å ha gått ute så lenge og er veldig mager, og da tenker jeg at vi må finne noe kraftig kost til henne slik at de eventuelle kattungene vi tror kommer får die av henne og at hun har nok energi til å være kattemamma...

Så da er mitt spørsmål:

Er det noen som har noen tips om fôr jeg kan gi henne for at hun skal legge på seg?

Takk for hjelpen på forhånd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ordentlig tørrfor, men for kattunger. Ellers ville jeg rett og slett tatt en tlf til dyrlegen og hørt hva de har å anbefale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kattemelken fra wiskas, gi katten det i litt store mengder, og den kommer garantert til og legge på seg :catmilk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raindrops

Jeg tror jeg ville tatt meg en tur til dyrlegen med henne uansett, bare for å sjekke om alt står bra til med henne. De kan sikkert også hjelpe deg angående vektøkning :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler først og fremst en ormekur! Deretter tørrfor til kattunger som en over nevnte (men det må være kvalitetsfor fra veterinær eller dyrebutikk). Er det riktig ille, anbefaler jeg AD som oftest blir gitt til katter som skal komme seg igjen etter sykdom f.eks. Fint at du har tatt til deg pusen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Calexica

Så flott at det finnes mennesker som deg :)

Markekur kan muligens skade evt fostre,så hør med dyrlegen først. Ellers bør den få kattungefor, siden det er mer næringsrikt enn mat til voksne dyr. Men uansett vil nok katten legge på seg nå som den får fri tilgang på mat igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ormekur og dyrlege er allerede planlagt :Nikke: Må bare få ordnet en time der :)

Jeg skal innom på en dyrebutikk i dag, men som regel er det jo bare ungdomsskole elever som står i kassa og ikke har så mye peiling :rolleyes: Men jeg skal se hva jeg finner der :Nikke:

Takk for gode råd og tips dere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk anbefalt et høy-energifôr hos dyrlegen, bare synd jeg ikke husker hva det heter! Men om det er en veterinær i nærheten, er det bare å stikke innom, de har mye mer peilig på sånn der enn i dyrebutikken i allefall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Royal Canine har ett eget for til kattunger under 12 uker. Prøv å få tak i dette, og for både mor og barn på dette til ungene er 12 uker. Etter 12 uker bør du bytte til det foret som går opp til 12 måneder, og da kan du jo vurdere om mor trenger det, eller om hun kan gå over til voksenfor.

Tommelen opp for deg som tar deg av en hjemløs katt. :)

Husk og kastrer henne, med en gang ungene er gamle nok, så du slipper å produsere flere hjemløse katter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg kjøpt kattungefôret til RC :) Så nå får hun spise det :Nikke:

Sterilisering er et must! Må bare se ann om det kommer noen kattunger først :fnise: Jeg er jo som sagt ikke helt sikker... det kan jo være at hun har orm og er oppblåst av det, men jeg tipper kattunger siden hun har vært ute så lenge...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...