Gå til innhold

Psykisk sulten

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har et problem med at jeg aldri får i meg nok på kveldstid!

Prøver å spise masse til middag for å virkelig bli mett slik at ikke skal spise masse dritt utover kvelden, men det hjelper ikke...

f.eks, i dag spiste jeg ca 400g kylling file, en boil in bag pose ris, og litt salat til middag. Alt for mye for en person!!

likevel tyr jeg til nøtter og snacks på kvelden, fordi jeg føler at jeg bare "må" ha noe...

og nei, det er ikke bare å skjerpe seg å ikke spise.. har virkelig prøvd.

hva kan jeg gjøre??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med å spise mindre til middag og så heller ta en brødskive eller litt havregryn til kveldsmat?

Skrevet

Du kanske har mangel på något? Jag hade svår anemi (blodbrist) för några år sedan på grund av järnbrist och jag var ständigt hungrig! Det spelade ingen roll hur mycket jag åt.. Jag gick upp 10kg! Så fort jag började äta järntabletter jämnade vikten ut sig och jag har gått ner 15kg. :gjeiper:

Även om det inte är mangel du har så borde du ändå uppsöka läkare/dietist för att få rätsida på saken. Att vara så hungrig är inte bra och det finns alltid en anledning, du måste bara hitta den.

Har du gjort några förändringar på sistonde? Det kan vara allt från att byta bostad, göra slut med pojkvännen till att ha bytt kosthållning. Fundera lite på vad du tror att det kan vara (ofta vet man mer än man tror) och ta med dig det till läkaren eller dietisten sedan. :)

Skrevet

har tatt masse forskjellige prøver fordi jeg er så mye sliten også..

går på medisiner for lavt stoffskifte som kan bidra til begge disse problemene, men i følge legene har de verdiene vært som de skal det siste året..

er litt redd for at det på en måte er trøstespising.. at jeg spiser for å veie opp for ensomhet, men vet ikke helt...

føler meg så mislykka da jeg ender opp med å spise så mye hver kveld..

Skrevet

siste anonyminnlegg var forresten fra meg, TS.

Skrevet

Även om värderna är som de ska så kan ju medicinerna fortfarande ge dig de biverkningarna?

Hur som helst så tycker jag absolut(!) att du ska prata med någon som är kunnig. Du har ju redan läkarkontakt i och med medicinerna och det borde därför inte vara så svårt att bli remitterad till en psykolog/dietist/allmändoktor (vad du nu än behöver). Boka en tid hos din nuvarande läkare och säg att du vill reda ut situationen!

Det låter ju som att du kan vara deprimerad, men det kan jag knappast bedömma utifrån två inlägg. Hur som helst så behöver en depression behandlas, så du behöver en läkare i vilket fall som helst.

Ta hand om dig och gör saker som får dig att må bra! Bjud hem en väninna på kvällskaffe eller sätt dig och bläddra i gamla fotoalbum. :)

Lågt stoffskifte resulterar för övrigt ofta i depression så jag tror definitivt att din läkare kan hjälpa dig!

Skrevet

Steg 1 er å finne ut hvorfor du spiser. Den største grunnen til at folk spiser er kjedsomhet. Hvis du kjedespiser er løsningen rett og slett at du begynner å fylle dagene med noe, og ikke gir deg selv tid til å spise om kvelden.

Nå er ikke nøtter det verste du kan få i deg, det er jo faktisk ganske sunt. Men den følelsen at du alltid må ha noe, er veldig normalt. Hvis det ikke skyldes kjedsomhet, er det garantert noe annet du prøver å fylle mat med. Hvis du mangler noe psykisk, enten du er ensom, stresset, eller har et annet lignende problem, kan det være at du føler behovet for å mette problemet med å spise. Spisingen fungerer som en slags mestringsevne, uten at det er en veldig god mestringsevne.

• Liker 1
Skrevet

Spiser du frokost? Jeg hadde litt samme spisemønster som deg før, og spiste ikke frokost.

Tok meg i nakken og tvang i meg frokost de første dagene (det fristet virkelig ikke). Etter noen dager var jeg sulten som en hest når jeg våknet, så det var bare en tilvenningsfase. Passet også å få i meg lunsj. Spiste mindre enn vanlig til middag, og spiste kveldsmat. Dette fungerte veldig godt for meg når det gjaldt trangen til å spise utover kvelden. Tror det har noe med at blodsukkeret holdes stabilt gjennom dagen, og dette hjelper mye. Uten at jeg er noen ekspert :) Det funket hvert fall for meg!

Men det er klart, har du andre problemer, som en depresjon, blir det kanskje noe annet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...