Gå til innhold

Jeg er så overdrevent redd!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Kan jeg muligens ha et problem? Jeg er så livredd for absolutt alt, først og fremst døden. Nattesøvnen bli ødelagt, og alle tankene som surrer i hodet driver meg til vannvidd. Absolutt alt greier jeg å tenke skummelt om. "Tenk visst...."

Er dette egentlig normalt? Eller??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ser ut som du sliter med en form for angst.. det er nok slitsomt, og ikke minst veldig vondt..

mange som er redd og tenker sånn som deg.. er vel ikke akkurat unormalt nei..

Skrevet

ser ut som du sliter med en form for angst.. det er nok slitsomt, og ikke minst veldig vondt..

mange som er redd og tenker sånn som deg.. er vel ikke akkurat unormalt nei..

Noe man kan gjøre mot dette da?

Skrevet

hva med å prøve samtale behandling?

Skrevet (endret)

Jeg vet godt hvordan du har det. Jeg er midt i en behandlingsprosess for angst nå.

Å være redd er helt normalt, og veldig sunt. Det er derimot ikke bra å være redd for ting som ikke er reelle, eller å ha den tankegangen du beskriver: "Hva om..". Det er desverre ikke så enkelt som å bare slutte å tenke slik, da det ofte er noe som ligger bak.

Det er vanskelig å snakke for andre, eller si hvorfor andre (du) har det slik, men jeg vil anbefale deg å skaffe hjelp heller før enn siden.

Det kan selvsagt være noe du går igjennom akkurat nå, de fleste mennesker opplever angst, eller perioder med angst, i løpet av livet.

Om tankene dine hemmer deg i hverdagen og gjør deg fysisk og psykisk sliten, burde du ta kontakt med fastlegen din e.l. Leger skal ha såppas innsikt i slike ting at de eventuelt kan henvise deg videre til samtaleterapi med en terapaut, psykolog.. Det er iallefall mye bedre om du tar tak i det tidlig, enn å "vente å se". Da kan det hende det blir verre, og vanskeligere å takle dersom det fortsetter.

(Nå skal det sies at jeg ikke er noen ekspert, jeg bare sier hve jeg tenker om saken, og deler personlige erfaringer.)

Uansett håper jeg det ordner seg for deg, og det er slett ikke sikkert det er noen alvorlig angstlidelse, men heller en naurlig reaksjon på noe stressende e.l. som har skjedd deg i den siste tiden. Det er iallefall ikke farlig å prate om det.

(Edit: Skrivefeil.)

Endret av Lady Stardust
Skrevet

Hvis du har angst kan bli mye bedre om man prater med f.eks en psykolog om det. Psykologer vet hva de snakker om, og de er ute etter å hjelpe folk. Søstra mi sliter også med angst, og hun går til psykolog. Et lite tips kan være å gå til en lege først sånn at du kanskje kan bli vedereført til en psykolog. Lykke til!

Skrevet

Jeg lurer på å stikke innom helsesøsteren på skolen for å snakke med henne og høre hva hun sier.. Av en eller annen grunn har jeg sååååå lite lyst å gå til psykolog.. Gjort det tidligere og det har aldri hjulpet meg..

Skrevet

Vet åssen du har det :klemmer:

Vit at du ikke er alene! Har utviklet den type angst de siste par årene. Noen tider er verre enn andre, men generelt er jeg redd for ganske mye. Er blitt ei "pingle" med årene! Det er ikke godt. Og skulle gjerne blitt tøffere! Jeg har forsøkt litt terapi, men det hjalp ikke veldig mye, men det er nok litt min egen feil. Jeg vet jeg ikke gjør oppgavene mine så bra.. Dessuten, den tiden det tok for meg å få hjelp, så var jeg allerede blitt mye bedre. Men ser jo nå at dette er perioder hvor jeg er mer redd enn andre. Jeg forsøker å ta i bruk det jeg har lært, men det er vanskelig altså!

Jeg vurderer likevel å begynne med samtale terapi igjen. Jeg tror å bli kvitt slike tanker som vi har er en lang prosess.. Vi må jobbe for det. Ta tak i det.. Selvom vi helst vil at det bare skal forsvinne med en gang! Er veldig vondt å ha det slik.. :(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...