Gå til innhold

HJELP! Farge ull?


kipa81

Anbefalte innlegg

Hei!

Skulle vaske den naturhvite/offhvite ulldressen til mini, og kom til skade for å sprute på Vanish med klor!! Dumme meg, den ble jo helt ødelagt og brunflekkete der jeg hadde sprayet på!! Og det var over relativt store områder :(

Kan jeg farge hele ulldressen feks mørkebrun? Er det spesiell farge som er beregnet på ull, og hvor får jeg kjøpt denne?

Gjør jeg det da for hånd eller i maskinen?

har aldri farget klær før.

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Skulle vaske den naturhvite/offhvite ulldressen til mini, og kom til skade for å sprute på Vanish med klor!! Dumme meg, den ble jo helt ødelagt og brunflekkete der jeg hadde sprayet på!! Og det var over relativt store områder :(

Kan jeg farge hele ulldressen feks mørkebrun? Er det spesiell farge som er beregnet på ull, og hvor får jeg kjøpt denne?

Gjør jeg det da for hånd eller i maskinen?

har aldri farget klær før.

Klem

Kanskje du kan høre i en garnforretning eller noe slikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan bruke krystallfiolett om du vil ha lilla farge på ulldressen.

Ta en dæsj krystallfiolett utblandet i vann og la det ligge i et bøtte natten over.

Du kan også bruke sterk kaffe sies det om du vi ha brun farge. Bland sterk kaffe i ei bøtte og la også den ligge over natten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener jeg har hørt at det kreves spesiell farge for å farge ull, men når jeg leste innlegget over kom jeg på at det bør jo egentlig kunne brukes all mat med sterk farge... Min mini har ihvertfall klart å flekke til alle sine lyse ullbodyer med bl.a. kakao, solbærtoddy, tomatsuppe og lasagnesaus...

He he, vet ikke hvor mange ganger jeg har sagt til barnehagepersonalet at "ullbodyen/strømpebuksa han har under er ren altså, det er bare at flekkene ikke går av i vask..." :gjeiper:

Hmm, tror kanskje jeg skal prøve ut dette trikset selv... :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet de bruker slik kakefarge for å farge ullbodyer hvertfall.

Dette fant jeg på et annet forum:

Farging av ulltøy med Wilton kakefarge!

1.Vask ulltøyet først, så det er helt rent.

2.Legg det så i lunket vann med edikk.

3.kok opp vann i en kaserolle, tilsett gjerne litt edikk og så fargen selvfølgelig!

Visp gjerne litt, slik at fargen er helt oppløst.

4.Ta kjelen av platen og legg ulltøyet oppi.

5.Rør forsiktig om nå og da. IKKE RØRE HARDT=krympings.

6.La det stå til det er kaldt.

7.Skyll. gjerne med edikk i vannet.

8. Vask så plaggene "normalt" for å få bort overskuddsmalingen!

Endret av Willie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sluttet å kjøpe lyse ullklær da jeg ikke fikk vekk flekkene. Nå går jeg bevisst etter mørke farger og er veldig fornøyd.

PS: Sterk, veldig sterk te kan brukes til farging av ull. Lag en svart blanding te, avkjøl til ca 30 gr. Legg plagget i teen og la det ligge natten over. Skyll godt etterpå.

Haer prøvd det selv og fikk et brunt plagg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg farget en hvit nøstebarn pysj med farge for ull og silke (tror jeg) kjøpt i malingsforretning. Prøvde først i beige, men det ble ikke så vellykket (jeg hadde litt liten kjele). Prøvde på nytt med mørkebrun, og det ble fint. Det er litt pes, for det må kokes. Fremgangsmåten står bak på pakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...