Gå til innhold

Speilrefleks vs Digitalkamera?


zelvara

Anbefalte innlegg

I det siste har jeg blitt veldig glad i å ta bilder og redigere. Men kameraet jeg har fra før er ikke mye å skryte av. Bildene blir veldig uklare og "støv" på bildene.

Ønsker meg et kamera som tar klare og fine bilder, sånn at det blir mye lettere og redigere dem- og som ikke er så fryktelig dyrt.

Sett litt på speilrefleks-kamera, men har ikke peiling på kamera! Ser jo også at digitalkameraene har mange megapixler. Hva burde jeg kjøpe? Har ikke råd til å kjøpe meg et kamera til 5000. Så lurer på om det er lite vits i å investere i Speilrefleks når jeg må velge en av de billigste?

Fint om noen kunne komme med anbefalning til et kamera!! :)

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Belle Gunnes

Dagens speilrefleks er digitale. Du tenker ant på kompaktkamera versus speilrefleks.

Jeg vil anbefale deg Canon PowerShot G11 (du får G9, G10 til en rimligere penge siden dette er utgående modeller)

G11 tar bilder i RAW (som gjør redigering enklere på pc'n da du fremkaller bildet i bilderedigeringsprogrammet). Det har mange instillingsprogrammer og også video med lyd. Det er mindre enn et speilrefleks, så derfor enklere å ha med seg også.

Jeg brukte mitt G7 (første modellen) så mye at jeg solgte mitt speilrefleks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du er veldig glad i å ta bilder og har tenkt å sette deg inn i å bruke kamera vil jeg helt klart anbefalle speilrefleks! Da får du utfoldet deg mye mer, og du styrer mye mer selv hvordan du vil at bildet skal bli.

Men hvis du tenker å kjøpe speilrefleks og bruke det på auto er det liten vits...

hvis du kjøper nikonspeilrefleks får du med et to timers innføringskurs sånn at du får vite det alle mest nødvendige. Liker du dette kan du siden kjøpe et oppfølgningskurs.

ellers er det mye brukt, som er nesten like fint som nytt!

ellers har det kommet PEN kameraer da. Har ikke selv prøvd de, men de virker suverene!!

Hvis du tenker å kjøpe kamera nytt fra butikken ville jeg tatt meg en tur å sett på hvilke kamera som ligger best i hånda, og hvilke meny du liker best!!

Lykke til!

Svarer gjerne hvis du har flere spørsmål =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Hehe, har ikke så mye peiling på kameraer enda.. :sjenert:

Får vel ta meg en tur i en butikk og se hva utvalget er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aller først: ikke tenk på megapiksler. Flere er ikke nødvendigvis bedre. Bare fjern megapiksler fra kriteriene dine.

Canon G11 er erstattet av G12. Dette koster ca 4500,-

Panasonic LX5 er i samme klasse og er et veldig godt alternativ til nesten 1000 kroner mindre.

Begge disse er kompaktkameraer.

Pen som det refereres til her er Olympus sine speilløse systemkameraer der du kan skifte ut optikken. Olympus leverer E-P1 (Pen), E-PL1 (som er "billigversjonen") og E-P2. Det finnes også andre produsenter med speilløst systemkamera, Sony, Panasonic og Samsung.

Fordelene med disse er at de er mindre og lettere, men at de fremdeles har fleksibiliteten til speilrefleks ved at man kan skifte optikk og de har bildekvaliteten siden de bruker samme sensor.

Hvis det er speilrefleks du vil ha så kan du nesten ikke gjøre et dårlig kjøp i det hele tatt. De billige er langt fra dårlige. Det er fullt mulig å få et bra kamera med optikk til under 5000.

Og uansett hva du kjøper, sjekk priser først. De store elektrokjedene har en tendens til å ta blodpris for produktene, spesielt minnekort. Det er fullt mulig å finne gode tilbud hos disse, men ofte er tilbudene det som er normalprisen hos f.eks. JapanPhoto.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ønsker rett og slett bare bedre bilder, veldig dårlig kamera jeg har fra før av da :fnise: ikke noe å skryte av altså, er noen år gammelt også. Har blitt veldig uklare bilder gjennom årene, så det blir jo umulig og redigere de når det er så dårlig kvalitet på bildene. Som sagt blir det liksom litt "støv" på bildene, altså hvite bittesmå prikker over hele bildet.

Har bestemt meg for å investere i speilrefleks, for spørre litt rundt på de som jobber i butikken om hvilket, så finner jeg nok ut noe :) Takk for alle svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

forresten helt enig i det ang megapixler... et speilrefleks på 6mp holder for de fleste som ikke skal ha kjempe forstørrelser... så om du finner feks et på 10 er det ingenvits i å betale mer for et på 14...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...