Gå til innhold

Tips i USA


Sunshine

Anbefalte innlegg

Står tax inkludert i prisen på restauranter eller må man regne sammen prisen + tax og så legge til tips? Hvordan skal jeg beregne tipsen?Skal jeg inkludere tax?

Hvor mye bør man tipse taxisjåfører, guider på turer, pikkoloer og rengjøringspersonell? Tipser man hvis noen fra hotellet åpner en bildør for eksempel?

Jeg er helt blank :vetikke:

Endret av Sunshine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

heisan:) var i usa for to år siden.og sånn eg forstod der så er det veldi varierende om tips er inkludert eller ikke.vi var i miami og der var tipsen inkludert i rekninga.men viss det ikke er inkludert så er det normalt å gi 10 % tips. du gir tips om du føler for d til folk på hotellet og sånne ting.men man ser fort om dette er deres eneste inntekt.som da vi var på uteplasser der det var enten folk som "passa" på døra mens vi var på do til folk som ga oss såpe,papir og alt vi måtte ønske av hårprodukter og mintpastiller når man er på toalettet.di gir man selfølgeli tips til.men ikke så mye mer enn 1-2 dollar syns eg.til taxi sjofør så pleier eg altid å bare runde opp.koster turen 17 dollar så kan eg gi en 20.men er jo kansje regler om ka som er rett men er jo egentli det man føler for.Norge er jo et land man ikke er oppvokst med å tipse i butikken så er jo litt vanskeli å ta d naturligt.

kor i usa du skal reise til ? misunner det kjempemye.eg vil tilbake til usa.ga skikkeli mersmak.så skal kansje til new york til neste år :D

god tur !:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal til New York :) Noen som vet om tips er inkludert på regningene der?

Jeg husker et annet land jeg var i og der var regningene veldig uklare...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg bort i boston og her legger man det til. Pleier som regel å tipse 15-20%.(altså 10 % og litt til. kommer litt an på hvordan maten og servicen er da)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke bostonområdet nei. Skal til new york city i helgen, så finner vel ut da, hvordan det er der. skal si ifra-om jeg husker :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er som regel lagt inn i summen,men det står seperat på kvitteringen,så du kan se hvor mye det er. Jeg ble fortalt av noen at hvis du tar tax gange 2,så har du ca 15% tips...! New York er helt fantastisk:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...