Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tror du sjelen lever videre, at vi blir gjenfødt, at sjelen dør sammen med kroppen. Ja, hva tror du og hvorfor?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror sjelen går videre og at vi blir gjenfødt. Dette tror jeg fordi det føles riktig for meg.

• Liker 1
Skrevet

Her er noen sitater om hva jeg tror:

Urevidert oversettelse.

.Livet er foranderlig. Av og til skjer endring over tid, andre ganger kommer den brått. Vi legger som regel ikke merke når noe endrer seg gradvis over tid. Men brå forandringer kommer ofte som et sjokk. I slike tilfeller kan vi bli lamslåtte eller fylt med sorg. Døden kommer ofte brått og uventet på oss. Men på samme måte som med fødsel, kan døden være en åpen dør inn til et nytt og bedre liv..

.1

Den evige sannhet om menneskets udødelighet bekreftes på nytt i Bahá'í troen. 'Abdu'l-Bahá skrev til en som sørget over tapet av sin sønn; .

.

"Men siden han er blitt frigjort fra dette sørgrammede tilfluktssted og vendt sitt ansikt mot... kongedømmet... deri ligger våre hjerters trøst.".

'Abdu'l-Bahá, til norsk fra Selections from the Writings of 'Abdu'l-Bahá nr. 169..

..2

"Den uutgrunnelig guddommelig visdom ligger til grunn for slike hjerteskjærende hendelser. Det er som om en snill gartner flytter en frisk og ømtålig prydbusk fra en trang plass over til et vidstrakt sted. Overflyttingen forårsaker ikke at busken visner, svinner hen eller blir ødelagt. Tvert i mot, forårsaker flyttingen at den vokser og trives, blir frisk og sterk og til slutt blir grønn og fruktbar. Gartneren kjenner godt til denne skjulte hemmelighet, men de sjeler som er uvitende om denne velsignelse tror at gartneren, i sinne og vrede, har revet opp busken ved roten. Men til de som er våkne er denne skjulte sannhet åpenbar, og denne forutbestemte hendelse å betrakte som en gunstbevisning. Derfor skal du ikke være sorgtung og nedtrykt...".

'Abdu'l-Bahá, til norsk fra Selections from the Writings of 'Abdu'l-Bahá nr. 169..

..3

"Å anta at sjelen etter legemets død forgår, er som å forestille seg at en fugl i bur ville bli utslettet hvis buret går i stykker, skjønt fuglen ikke behøver å frykte burets ødeleggelse. Legemet vårt er som buret og sjelen som fuglen. Vi ser at denne fugl, i søvnens verden, flyr ut av buret; derfor vil fuglen, hvis buret skulle ødelegges, fortsette å leve, dens følelser vil til og med være enda sterkere, dens oppfattelse og dens lykke ville være forøket." .

'Abdu'l-Bahá, til norsk fra Nogle besvarede spørsmål, side 176..

.4

"Hvorfor skal du være trist og sønderknust? Denne atskillelsen er verdslig; denne avstanden og sorg måles kun i dager. Du skal finne ham igjen i Guds kongedømme og der skal dere oppnå evigvarende forening. Fysisk kameratskap er forgjengelig, mens guddommelig samvær er evigvarende. Når du erindrer denne evigvarende og tidløs forening, vil du bli trøstet og lykksalig." .

'Abdu'l-Bahá, til norsk fra Tablets of 'Abdu'l-Bahá Abbas, I, 99..

.5

"I den himmelske verden vil menneskene oppdage og forstå mysterier som de ikke engang la merke til i denne verden, og de vil der bli opplyst om sannhetens hemmeligheter. Hvor langt lettere vil de da ikke kjenne igjen og forstå personer de i dette liv har kjent og hatt omgang med. De hellige, rene sjeler, som er benådet med innsikt, vil utvilsomt i lysets rike bli kjent med alle mysterier og vil strebe etter den nåde å lære å kjenne enhver stor sjel. De skal endog i den verden klart skue Guds skjønnhet." .

'Abdu'l-Bahá, i Bahá'u'lláh og den nye tid, side 181..

.6

"Den kjærlighet du viser noen her, vil ikke bli glemt i Guds rike, og heller ikke vil du der glemme det liv du hadde i denne verden." .

'Abdu'l-Bahá, i Bahá'u'lláh og den nye tid, side 181..

.7

"Med dem vil denne sjel fritt samtale, og den vil berette for dem om alt hva den hår måttet lide på Guds, Herren over alle verdeners sti. Hvis noe menneske ble fortalt, hva som er forutbestemt for en slik sjel i Guds verdener, tronens Herre i det høye og på jorden her nede, så ville hans hele sjel straks gløde av lengsel etter å nå denne opphøyede, denne hellige og strålende tilstand..." .

Bahá'u'lláh, i Glimt fra Bahá'u'lláhs Skrifter, LXXXI..

.8

Bahá'u'lláh, i Ord til ettertanke, side 320."Vit du at menneskets sjel er opphøyet over og uavhengig av alle legemets eller sinnets skrøpeligheter. At en syk person viser tegn til svakhet, skyldes de hindringer som kommer mellom hans sjel og hans legeme, for sjelen selv forblir upåvirket av alle legemlige lidelser. Betrakt lampens lys. Skjønt en ytre ting kan forstyrre dens glans, så fortsetter likevel lyset selv å skinne med uforminsket styrke. På samme måte er enhver sykdom som angriper menneskets legeme, en hemsko som forhindrer sjelen fra å vise sin iboende makt og styrke. Men når den forlater legemet, vil den fremvise en så overlegen styrke og åpenbare en slik innflytelse som ingen kraft på jord kan måle seg med. Enhver ren, enhver forfinet og helliggjort sjel vil bli utstyrt med en veldig makt og skal fryde seg overmåte." .

Bahá'u'lláh, i Ord til ettertanke, side 320..

.9

"Vit i sannhet, at sjelen etter sin atskillelse fra legemet, vil fortsette å gjøre fremskritt inntil den går opp til Guds nærvær i en skikkelse og tilstand som hverken tidsaldrenes og århundrenes omveltninger eller denne verdens forandringer og hendelser kan forandre. Den vil vedvare så lenge Guds kongerike, Hans overherredømme og Hans rike og makt vil vedvare. Den vil fremvise Guds tegn og Hans egenskaper, og vil åpenbare Hans kjærlige vennlighet og rike gavmildhet." .

Bahá'u'lláh, i Glimt fra Bahá'u'lláhs Skrifter, LXXXI..

.10

"Guds profeter og sendebud er sendt ned i den ene hensikt å lede menneskeheten til sannhetens strake sti. Formålet med deres åpenbaring har vært å oppdra alle mennesker, slik at de i sin dødsstund kan stige opp til den aller høyestes trone, fullstendig løsrevet og i den største renhet og hellighet. Lyset som disse sjeler utstråler, er årsak til at verden går fremover og til at dens folk gjør fremskritt. De er som den surdeig som gjennomsyrer den skapte verden og innebærer den livgivende kraft, gjennom hvilken verdens kunstarter og undere er fremstått.... Verden hinsides er likeså forskjellig fra denne verden, som denne verden er forskjellig fra barnets, mens det ennå er i mors liv. Når sjelen når Guds nærvær, vil den anta den skikkelse som passer best for dens udødelighet og er verdig for dens himmelske bolig." .

Bahá'u'lláh, hentet delvis fra Ord til ettertanke, side 275 og Glimt fra Bahá'u'lláhs Skrifter, LXXXI..

.11

"Hvis Gud i disse dager og på dette jordiske plan har forordnet og åpenbart ting på tvers av deres egne ønsker, så sørg ikke, for i vente har dere visselig dager med salig glede og himmelsk fryd. For deres øyne vil det avdekkes verdener som er hellige og åndelig strålende. Dere er bestemt av ham – i denne verden og etterpå – til å få del i deres goder, oppleve deres gleder og motta en del av deres styrkende nåde. Til hver og en av dem vil dere uten tvil nå frem." .

Bahá'u'lláh, i Ord til ettertanke, side 73..

.12

"Døden skjenker enhver tillitsfull troende det beger som i sannhet er liv. Den skjenker glede og er gledens budbringer. Den skjenker det evige livs gave." .

Bahá'u'lláh, i Glimt fra Bahá'u'lláhs skrifter, CLXIV..

.13

"Like sikkert som at menneskets sjel, etter å ha kastet fra seg dette fysiske legemet, har et evig liv, er det at enhver skapning er i stand til å utvikle seg. Derfor er det tillatt å be for fremgang, tilgivelse, barmhjertighet, goder og velsignelser for et menneske etter dets død, fordi eksistensen innebærer muligheter for fremskritt. Derfor er det at i Bahá'u'lláhs bønner bes det om tilgivelse og ettergivelse av synder for dem som har gått bort." .

'Abdu'l-Bahá, til norsk fra Nogle besvarede spørsmål, side 178..

.14

"Likeså som vi har makt til å be for disse sjeler her, vil vi besitte den samme makt i den andre verden, i Guds rike. Er ikke alle mennesker i den verden Guds skapninger? Derfor kan de også gjøre framgang i den verden." .

'Abdu'l-Bahá, til norsk fra Nogle besvarede spørsmål, side 179..

.15

Bønn for de døde .

.

"O min Gud! O du som tilgir synd, som skjenker gaver, som fordriver lidelser! .

.

Sannelig, jeg bønnfaller deg om å tilgi syndene til dem som har forlatt sitt jordiske hylster og er steget opp til den åndelige verden. .

.

O min Herre! Rens dem for overtredelser, fordriv deres sorger, og gjør dere mørke til lys. Gi dem å tre inn i lykkens have, rens dem med det reneste vann, og la dem få skue din herlighet på den høyeste tinde." .

.

Døden, som en kjærlig budbringer, åpner døren til evig liv i alle Guds verdener." .

'Abdu'l-Bahá, i Bahá'í bønner.

.16

"O sønn av det høyeste! .

Jeg har gitt deg døden som en gledens budbærer. Hvorfor sørger du? Jeg skapte lyset til å utbre sin stråleglans over deg. Hvorfor skjuler du deg bak slør?" .

Bahá'u'lláh, i De skjulte ord, arabisk del, nr. 32..

.

Skrevet

Jeg tror vi bare dør og blir borte. Punktum.

Skrevet

Jeg har enda ikke sett ett eneste overbevisende argument for at sjelen lever videre etter at kroppen dør, heller det motsatte. Så jeg tror vi slutter å leve, enkelt og greit.

Mange skal på død og liv poengtere at det er en "trist tanke" eller at det blir meningsløst, og det kunne jeg ikke vært mer uenig i. Sannsynligheten for at akkurat jeg skulle bli født er forsvinnende liten, det er så usannsynlig at det er av kosmiske dimensjoner. I tillegg er jeg heldig nok til å være født i et rikt land hvor det er fullt av muligheter, og i en god familie hvor jeg har fått støtte for de valgene jeg ville ta. jeg har fått tatt en utdannelse, jeg har et sosialt nettverk, jeg har en fantastisk samboer og jeg har meningsfylte fritidsaktiviteter. I tillegg synes jeg at verdenen jeg lever i er helt fantastisk, både på godt og ondt. Naturen, dyrene, universet, vitenskapen, menneskene, kjærligheten, kulturen - det er så mye å lære, så mye som engasjerer og provoserer og setter følelsene og tankene i gang. Det er mye vakkert, mye trist, noe underlig og noe som er så fantastisk at det ikke en gang går an å forstå.

Poenget med den remsa er at jeg langt i fra synes at det må være noe "mer" i livet for at det skal være fantastisk eller mystisk eller magisk eller meningsfullt. Verden er fantastisk slik den er, og jeg er så glad jeg får være her og oppleve den! Forventet levealder for kvinner i Norge er 83,1 år. Det betyr at jeg antageligvis har 56 år igjen å leve. 56 år med nysgjerrighet, håp, skuffelser, kunnskap, vennskap, kjærlighet, sinne, glede, frustrasjoner, forelskelser, hverdager, motgang og medgang. Jeg synes ikke det er noe tap å kun ha dette ene livet. Hvis jeg blir 80 kommer jeg sikkert til å synes at det var alt for kort og skulle ønske det var mer av det, men det at jeg i det hele tatt får oppleve dette er så grensesprengende kult at jeg ikke har problemer med akseptere at det tar slutt.

"Is this it?"

stod det på en serie med reklameplakater for en nykirkelig gruppe i England.

En foredragsholder jeg hørte svarte med

"Yes it is. And it's fucking awesome!"

• Liker 3
Skrevet

Jeg er enig med Pingting i at tanken på at det ikke er noe mer etter døden ikke er noe trist :)

Gjest BabyBlue
Skrevet

Vi dør. Blir til jord. Punktum finale.

Skrevet

Vi dør. Blir til jord. Punktum finale.

Fra stjernestøv kommer man, og til stjernestøv skal man eventuelt bli.

Skrevet

Vel,umulig å si hva som skjer når vi dør.Men at sjelen drar videre,det tror jeg faktisk på.Man kan vel tenke seg grønn på hva som skjer,så jeg lar det heller forbli et mysterium og venter heller å ser når den tid kommer. :fnise:

Skrevet

Vel,umulig å si hva som skjer når vi dør.Men at sjelen drar videre,det tror jeg faktisk på.Man kan vel tenke seg grønn på hva som skjer,så jeg lar det heller forbli et mysterium og venter heller å ser når den tid kommer. :fnise:

Du fremstiller det som om det er umulig å vite, og at alle alternativer er like relevante. Sånn er det jo ikke: vi har ganske god kunnskap om hvordan hjernen fungerer, blant annet vet vi endel om hvordan ting som tanker, følelser og "personlighet" oppstår og at disse er helt, helt avhengige av en fysisk hjerne for å kunne finne sted. Det gjør det ekstremt usannsynlig at en sjel kunne eksistere utenfor kroppen.

At du likevel velger å tro at det er annerledes er jo selvfølgelig din rett, og helt opp til deg - men vær så snill og ikke fremstill det som om det er en like logisk forklaring som at sjelen er knyttet til den fysiske hjernen.

• Liker 1
Skrevet

Du fremstiller det som om det er umulig å vite, og at alle alternativer er like relevante. Sånn er det jo ikke: vi har ganske god kunnskap om hvordan hjernen fungerer, blant annet vet vi endel om hvordan ting som tanker, følelser og "personlighet" oppstår og at disse er helt, helt avhengige av en fysisk hjerne for å kunne finne sted. Det gjør det ekstremt usannsynlig at en sjel kunne eksistere utenfor kroppen.

At du likevel velger å tro at det er annerledes er jo selvfølgelig din rett, og helt opp til deg - men vær så snill og ikke fremstill det som om det er en like logisk forklaring som at sjelen er knyttet til den fysiske hjernen.

Dette er jo et ganske vanlig grep, bare se på 'teach the controversy'-kampanjen i statene. Man lanserer sin teori, selvfølgelig uten noen som helst vitenskapelig basis, presenterer den som en alternativ og krever lik anerkjennelse.

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror vi dør, helt og fullt, når kroppen dør. Og det er i grunnen greit nok. Den endelige døden er ikke noe å være redd for, ikke noe mer enn en dyp, drømmeløs søvn. Man forsvinner på et vis, da også. Den eneste forskjellen er at man ikke våkner fra døden.

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror vi dør og det er det. Er også enig med Pingting i at det er ikke noen trist tanke. Vi er heldige som i det hele tatt har levd. Hvorfor strebe etter noe etter døden når livet er nå?

Skrevet

Jeg har enda ikke sett ett eneste overbevisende argument for at sjelen lever videre etter at kroppen dør, heller det motsatte. Så jeg tror vi slutter å leve, enkelt og greit.

Mange skal på død og liv poengtere at det er en "trist tanke" eller at det blir meningsløst, og det kunne jeg ikke vært mer uenig i. Sannsynligheten for at akkurat jeg skulle bli født er forsvinnende liten, det er så usannsynlig at det er av kosmiske dimensjoner. I tillegg er jeg heldig nok til å være født i et rikt land hvor det er fullt av muligheter, og i en god familie hvor jeg har fått støtte for de valgene jeg ville ta. jeg har fått tatt en utdannelse, jeg har et sosialt nettverk, jeg har en fantastisk samboer og jeg har meningsfylte fritidsaktiviteter. I tillegg synes jeg at verdenen jeg lever i er helt fantastisk, både på godt og ondt. Naturen, dyrene, universet, vitenskapen, menneskene, kjærligheten, kulturen - det er så mye å lære, så mye som engasjerer og provoserer og setter følelsene og tankene i gang. Det er mye vakkert, mye trist, noe underlig og noe som er så fantastisk at det ikke en gang går an å forstå.

Poenget med den remsa er at jeg langt i fra synes at det må være noe "mer" i livet for at det skal være fantastisk eller mystisk eller magisk eller meningsfullt. Verden er fantastisk slik den er, og jeg er så glad jeg får være her og oppleve den! Forventet levealder for kvinner i Norge er 83,1 år. Det betyr at jeg antageligvis har 56 år igjen å leve. 56 år med nysgjerrighet, håp, skuffelser, kunnskap, vennskap, kjærlighet, sinne, glede, frustrasjoner, forelskelser, hverdager, motgang og medgang. Jeg synes ikke det er noe tap å kun ha dette ene livet. Hvis jeg blir 80 kommer jeg sikkert til å synes at det var alt for kort og skulle ønske det var mer av det, men det at jeg i det hele tatt får oppleve dette er så grensesprengende kult at jeg ikke har problemer med akseptere at det tar slutt.

"Is this it?"

stod det på en serie med reklameplakater for en nykirkelig gruppe i England.

En foredragsholder jeg hørte svarte med

"Yes it is. And it's fucking awesome!"

Jeg synes du er heldig så lever et så fantastisk liv "Pingting"! :)

Jeg blir også glad og lykkelig når jeg ser på naturen,dyrene,mennesker osv.som er lykkelige og alt annet som Gud har skapt:)

Men jeg kan ikke si at jeg blir lykkelig av å se på alt ondskapen og alle mennesker,dyr osv. som lider uti verden idag...

Jeg VET,med min tro,at verden skal bli anderledes og en mye betre plass og bo,og jeg blir da lykkelig av å tenke på at jeg, ja kankje min familie og mine venner, får være med å oppleve denne verdenen/Paradise som det også kalles :)

Men til den dag,kan jeg ikke si at verden er en lykkelig plass og bo..Og jeg tror heller ikke de barn og voksne som lever i krig og hungersnød mener det heller..

Men jeg er veldig glad for å høre at folk faktisk er lykkelige og hardet godt :klemmer:

For all del-Denne verden skulle jo vær et paradis fra starten av,så det er jo et glimmt av fremtiden vi lever i :yvonne:

Skrevet

Jeg tror vi dør, helt og fullt, når kroppen dør. Og det er i grunnen greit nok. Den endelige døden er ikke noe å være redd for, ikke noe mer enn en dyp, drømmeløs søvn. Man forsvinner på et vis, da også. Den eneste forskjellen er at man ikke våkner fra døden.

Vel,her er jeg uenig med deg "Mann 42" :sminkedokke:

Som en jente som tror på bibelen,så vet jeg at man kommer til å våkne opp fra døden og man har et valg for hva man vil gjøre med livet sitt nå- Og i fremtiden ;)

Jeg velger å gjøre mitt beste for å leve på en ansvarlig og god måte og ha bibelen som mal for det. Og da håper jeg selvfølgelig som alle andre troende, at jeg får leve videre etter at vi er død eller når tiden er inne for en ny jord og en ny himmel...

Bibelen viser oss troende OG ikke troende hva som vil skje når et menneskeliv ender og dør.

Gud sa feks. til Adam i 1.Mos.3:19 at: << I ditt ansikts svette skal du spise ditt brød inntil du vender tilbaken til jorden, for av den ble du tatt. For av støv er du, og til støv skal du vende tilbake.>>

Før Gud skapte Adam av støv- Eksisterte ikke Adam....

Så da Gud sa at Adam skulle vende tilbake til støvet, mente han at Adam skulle vende tilbake til ikke-Eksistens. Støvet han var skapt av var livløst,og han skulle altså bli like livløs...

I For.9:5- Står det: << For de levende vet at de skal dø, men de døde vet slett ingenting,og de har ikke lenger noen lønn, for minnet om dem er glemt. Også deres kjærlighet og deres hat og deres nidkjærhet er allerede gått til grunne, og de har til uavgrenset tid ikke mer noen del i noe som må gjøres under solen.>>Og For.9:10: << Alt det din hånd finner å gjøre, gjør det med sin kraft, for det er verken virksomhet eller planlegging eller kunnskap eller visdom i Sjeol, det sted som du går til.>>

I Salme 146:4 Står det: << Hans ånd farer ut, han vender tilbake til sin jord, på den dagen går hans tanker til grunne.>>

Du har også dette med Lasarus og hva Jesus sa til disiplene sine. << Lasarus, vår venn, er gått til hvile, men jeg drar dit for å vekke ham av søvnen.>> ( Joh. 11:1)

Og <<Lasarus er død>> (Joh. 11:14)

Legg merke til at Jesus samenlignet døden med hvile og søvn.

Lasarus var hverken i himmelen elleri et brennende helvete.

Han var ikke et sted der han traff engler eller forfedre.

Han var heller ikke blitt gjenfødt som et annet dyr eller menneske.

Han lå å hvilte i døden som om han lå å sov i en dyp søvn uten drømmer.

Det er også andre bibelvers som samenligner døden med søvn.

Bibelen seier for eksempel at da disipelen Stefanus ble steinet til døde << Sovnet han inn i døden>> (Apg.7:60) Og apostelen Paulus skrev om noen på hans tid som hadde << Sovnet inn i døden>> (1.Kor. 15:6)

Så det bibelen seier om de dødes tilstand, kan både trøste og berolige oss. :klem1:

Som vi har sett, kan ikke de døde kjenne noen smerte eller sorg.

De kan heller ikke skade oss, så vi har ingen grunn til å være redd dem.

De trenger ikke vår hjelp, og de kan ikke hjelpe oss.

De kan ikke snakke med oss, og vi kan heller ikke snakke med dem.

Livet vårs er som flammen på et stearinlys.,Når flammen slukkes, kommer den ikke til et annet sted. Den finnes bare ikke mer....

Gud har gitt oss et virkeligt stort løfte som er til oppmuntring for oss. :)

Han har lovt at de døde skal få livet tilbake. :yvonne:

På samme måte som Gud vekket opp Lasarus gjennom Jesus, og de andre 8 personene som Bibelen forteller om fikk en oppstandelse, ja på same måte skal han vekke opp de døde...

I Joh.5:28-29 Står det << Undre dere ikke over dette, for den time kommer, da alle de som er i minnegravene, skal høre hans røst og komme ut- De som har gjort gode ting, til en livets oppstandelse, de som har praktisert onde ting, til en dommens oppstandelse.>>

Åp.20:13- << Og havet gav tilbake de døde som var i det, og døden og Hades gav tilbake de døde som var i dem, og det ble dømt hver især etter sine gjerninger.>>

I Apg.24:15-17 Står det: <<Og jeg har det håp til Gud, et håp som disse selv også har, at det skal finnes sted en oppstandelse av både de rettferdige og de urettferdige. I denne henseende anstrenger jeg meg virkeligt stadig for å ha en bevisshet om at jeg ikke begår noen overtredelse mot Gud eller mennesket.>>

Så i Bibelen står det forklart om 3 forskjellige oppstandelser. Eller 2 forskjellige "Innganger" til evig liv og 1 "Utgang" :Nikke::smilyblomst:

Skrevet

For å være ærlig så aner jeg ikke hva som skjer når vi dør, ingen vet jo hva som skjer, men det finnes jo flere teorier. Dere som mener at sjelen dør når kroppen dør, tror dere at alle som har hatt NDO (nær nøden opplevelser) lyver. Det finnes jo veldig mange fellestrekk ved slike opplevelse, folk som har vært borte en liten stund ved hjertestopp ol. Skjønner bare ikke hvordan dere kan være så sikre.

• Liker 1
Gjest Kevlarsjäl
Skrevet (endret)

Jeg tror ikke sjelen lever videre, men tror at når vi dør, så er det slutten på livet, og etter det er det som en mørk, drømmeløs søvn. Man opphører å eksistere.

Men jeg tror derimot at døden er med på å skape nytt liv. Om liket mitt blir begravd i jord, vil jeg bli til jord, og jorden vil gi liv til planter, som igjen gir liv til dyr. Derfor setter jeg veldig stor pris på alt rundt meg.

Døden i seg selv synes jeg ikke er skummel eller problematisk, men jeg synes det er vanskelig å akseptere at jeg vil opphøre å eksistere. Det er rett og slett vanskelig å forestille seg, på samme måte som jeg ikke klarer å forstille meg noe som er uendelig. Vi har rett og slett ingen sammenligninger eller lignende opplevelser.

Men det skal nevnes at jeg ville blitt utrolig glad (og forvirret) om jeg døde og det var mer enn kun intet. :)

Edit: dårlig formulert

Endret av Kevlarsjäl
Skrevet (endret)

Er ikke en særlig troende person - men av og til tenker jeg over hvordan karma fungerer..

Kanskje fordi jeg egentlig liker ideen av det.. :sjenert:

Har et lite håp om å bli gjenfødt :)

Dette høres kanskje litt rart ut, men noen ganger tenker jeg;

"Hvis jeg ikke får gjort det i livet mitt.. Så kan jeg jo alltid prøve neste gang"

Det er jo litt beroligende og litt betryggende for min egen del :)

Endret av CocoPiaf
Gjest hogwash
Skrevet

tror dere at alle som har hatt NDO (nær nøden opplevelser) lyver. Det finnes jo veldig mange fellestrekk ved slike opplevelse, folk som har vært borte en liten stund ved hjertestopp ol. Skjønner bare ikke hvordan dere kan være så sikre.

Det er forskjell på å tro at de lyver og på at de kanskje har feiltolket opplevelsen.

Penn & Teller har vel hatt en episode der de snakker om NDO, hvis jeg ikke husker helt feil var dette svært vanlig hos piloter som trente på å takle høye G-krefter f.eks.

Her er det også noen teorier om NDO:

http://en.wikipedia.org/wiki/Near_death_experience#Biological_analysis_and_theories

Skrevet

For å være ærlig så aner jeg ikke hva som skjer når vi dør, ingen vet jo hva som skjer, men det finnes jo flere teorier. Dere som mener at sjelen dør når kroppen dør, tror dere at alle som har hatt NDO (nær nøden opplevelser) lyver. Det finnes jo veldig mange fellestrekk ved slike opplevelse, folk som har vært borte en liten stund ved hjertestopp ol. Skjønner bare ikke hvordan dere kan være så sikre.

Ingen vet nei, men enkelte teorier er mer logiske enn andre, Bare fordi vi ikke vet noe med 100% sikkerhet, betyr ikke det at alle forslag er like gode.

Selvfølgelig tror jeg ikke at alle som har hatt en NDO lyver, hvor har du det fra? Jeg vil gjette at de aller fleste har hatt en reell opplevelse som er mer eller mindre lik hvordan de beskriver den. Det betyr ikke at det faktisk ER en NDO for det. Felles for de aller, aller fleste slike opplevelser er at de kan forklares ut fra biologi og psykologi. Blant annet har piloter som opplever rask aksellerasjon gitt helt like beskrivelser som enkelte av NDOene, som blant annet inkluderer lys i enden av en tunell, flyting i lufta, følelsen av å gå ut av kroppen, paralyse, at livet passerer revy, sterk følelse av velbehag osv. (link) man har også klart å rekreere flere av disse opplevelsene ved elektrisk stimulering av hjernen. Dessuten er det også rapportert flere tilfeller av NDOer hos folk som tror de er døende - når de faktisk ikke er det. (en link til)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...