AnonymBruker Skrevet 6. desember 2010 #1 Skrevet 6. desember 2010 Hva er galt med folk som har emosjonelt ustabil/borderline personlighetsforstyrrelse. Hvorfor har folk så negativt bilde og fordommer mot denne personlighetforstyrrelsen?
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2010 #2 Skrevet 6. desember 2010 Hva er galt med folk som har emosjonelt ustabil/borderline personlighetsforstyrrelse. Hvorfor har folk så negativt bilde og fordommer mot denne personlighetforstyrrelsen? "Emosjonellt ustabil personlighetsforstyrrelse" høres jo temmelig dramatisk ut da. Når folk hører ordet USTABIL brukt i sammenheng med en psykisk syk, tenker de nok at de har å gjøre med en person som er helt ute av kontroll eller er gal på en eller annen måte.
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2010 #3 Skrevet 7. desember 2010 Fordi det er en forvirrende diagnose og fordi den arter seg så forskjellig hos de som har den. Men summa summarum er dissen menneskene vanskelige å forholde seg til både i nære og fjerne forhold. Jeg har vokst opp med en forelder som har borderline, og jeg er veldig på vakt for lignende symptomer hos andre. Jeg ville aldri igjen ha knyttet meg til noen som oppfører seg slik som min forelder gjorde. Det er oppskriften på å bli ulykkelig:(
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2010 #4 Skrevet 7. desember 2010 selve ordet Borderline høres jo dramatisk ut. Men kan man ikke behandles for dette?
Gjest «Eg ser» Skrevet 7. desember 2010 #5 Skrevet 7. desember 2010 Det er ikke slikt at en slik person forteller om sin diagnose først, men heller noe du finner ut etterhvert og da stemples alt denne personen kommer med som noe i hvert fall du ikke gidder å bry deg med, fordi en slik person aldri kommer frem til noe som helst poeng. Rett og slett er det best å bruke diagnosestempelet som et filter, en slags kontroll ettersom dette ikke finnes fra før. Fordommer er stereotypier som hjelper en å sortere sanseinntrykk, uten de så blir det rett og slett for mye, derfor har man fordommer mot borderline. En gjør det samme som den psykisk syke, altså skrur av empatien, setter seg selv først og det er hva som er så vanskelig å forstå, dette er blindsonen... .. stedet hvor "ingen" vil gå. Nå kan man argumentere med at borderline har for mye empati, har absolutt gehør osv. vel.. det som karakteriserer en menneskekjenner er først og fremst at de har vedkjent ovenfor seg selv at man ikke kan... .. og går videre.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå